Música

Els 10 imprescindibles del Sónar 2021

El festival recupera l’activitat amb una edició especial de tardor al CCCB i el Poble Espanyol

4 min
La DJ russa Nina Kravitz

BarcelonaTot a punt per al Sónar de tardor, que concentrarà l’activitat al CCCB i al Poble Espanyol del 27 al 30 d’octubre i que, a més, acull el festival AI and Music. La intel·ligència artificial és un dels eixos, però no l’únic, d’una activitat que inclou més de 40 concerts i sessions de DJ. A continuació, 10 propostes que expliquen com serà aquest Sónar.

Mouse on Mars

A la recerca de l’anarquia en la intel·ligència artificial

El duo alemany de música electrònica serà un dels plats forts de les jornades AI and Music al CCCB. Jan St. Werner i Andi Toma hi presentaran el disc AAI (2021); és a dir, Anarchic Artificial Intelligence. El propòsit de Mouse on Mars és que la intel·ligència artificial actuï amb “l’empatia, la imperfecció i la distracció” pròpia dels humans. El resultat és un treball eminentment rítmic fruit de la col·laboració amb l’escriptor Louis Chude-Sokei (autor de The sound of culture: Diaspora and black technopoetics), els programadors Ranny Keddo i Derrek Kindle i el col·lectiu de tecnologia d'intel·ligència artificial Birds on Mars. Dijous 28 al Hall del CCCB (22 h).

‘Jazz as social machine’

Fer que l’algoritme improvisi

Sostenen els científics que el jazz és un dels estils musicals menys propicis per a la interacció amb la intel·ligència artificial. A l’algoritme no li agrada la improvisació. Tanmateix, Thomas Irvine, de l’Institut Alan Turing, lidera el projecte Jazz as social machine que investiga precisament les complexitats neuronals, el bagatge històric i les relacions socials que intervenen en les improvisacions. Tot plegat, pensant en un futur en què els músics potser tindran la intel·ligència artificial com a company d’improvisació. Irvine farà una demostració del projecte el dijous 28 al Hall del CCCB (17.40 h).

Holly Herndon

El retrobament amb Maria Arnal i Tarta Relena

No serà ben bé un concert, sinó la presentació de Holly+, una eina per processar so polifònic basada en intel·ligència artificial. Maria Arnal i les Tarta Relena han estat enregistrant les veus que després són tractades per la Holly+ i convertides amb un ensemble de veus humanes i veus artificials. La participació de Holly Herndon en el Cant de la Sibil·la del disc Clamor d’Arnal i Marcel Bagés va obrir la porta a aquesta nova col·laboració. El que es veurà i sobretot se sentirà el dijous 28 al Teatre del CCCB (19.45 h) serà un tast en directe de la feina feta aquests dies.

Tirzah

Un emocionant pop electrònic entre penombres

Devotion (2018) semblava un disc fet per a l’endemà de l’última festa, quan tot el que desitges és pau i intimitat. Tres anys després, la britànica Tirzah Mastin publica Colourgrade, un àlbum travessat per reflexions sobre la maternitat i el redescobriment del cos i amarat de sons crepusculars, com si la intenció fos redefinir el pop electrònic des de la penombra del trip-hop: atenció a cançons com Send me, Tectonic i Skin in. Com és habitual, la seva còmplice torna a ser Mica Levi, la imprescindible autora de les bandes sonores de les pel·lícules Under the skin (2013) i Jackie (2016), i de dos episodis de la sèrie Small axe (2020). El concert de Tirzah serà el divendres 29 al Hall del CCCB (21 h).

Cora Novoa & The Artifacts

Una col·laboració techno amb el Taller de Músics

La productora gallega Cora Novoa és una habitual del Sónar des de fa una dècada. Consolidada en l’escena techno europea, ara accepta una estimulant sortida de guió amb un projecte de residència al Taller de Músics amb els alumnes Alba Morena (veu), Tomás Pujol (baix) i Roger Calduch (bateria). Plegats han treballat a partir del techno, el flamenc, el dub i el reggaeton. L’espectacle, que compta amb la col·laboració del videoartista Diego López Bueno, remena conceptes com la distopia, el capitalisme de vigilància i la intel·ligència artificial. Va passar a principis d’octubre pel Sónar Istanbul i ara es presenta a Barcelona: el divendres 29 al Hall del CCCB (23.20 h).

Bikôkô

La gran revelació del neosoul fet a Barcelona

En un Sónar en què la veu té una presència prou destacada, paga la pena també escoltar la barcelonina Neï Bikôkô, una de les revelacions de l’any i de l’últim Festival BAM. Al disc Aura, aura (2021) desplega un neosoul amb esquitxos rítmics de l’Àfrica Occidental. Actuarà al Hall del CCCB el divendres 29 a les 13.45 h.

Il Quadro di Troisi

La pulcritud del pop electrònic

El Sónar sempre té un raconet per al pop sintètic de línia clara. Aquest cop és el torn d’Il Quadro di Troisi, un projecte d’Eva Geist i Donato Dozzy inspirat en les comèdies de l’actor, guionista i director italià Massimo Troisi. El dissabte 30 a l’escenari SonarComplex del CCCB (20 h).

Koreless

Una altra manera d’omplir la pista de ball

Entre els noms internacionals d’aquest Sónar de tardor hi ha DJ Nigga Fox, Leon Vynehall, Space Afrika i, esclar, Koreless, àlies artístic del gal·lès Lewis Roberts. Arriba a Barcelona uns mesos després de publicar Agor (obert en gal·lès), un disc monumental amb hits com Black rainbow. Es tracta de convertir el SonarComplex en una pista de ball el dissabte 30 a les 22 h.

Parrenin/Weinrich/Rollet

Folk experimental després de dies de vaga

Les vagues contra el govern francès dels anys 2019 i 2020 inspiren Jours de grève, el títol del disc compartit per la llegendària cantant i arpista Emmanuelle Parrenin i el productor Detlef Weinrich (àlies Tolouse Low Trax). Al folk xamànic d’ella i a l’experimentació d'ell s’hi afegeix l’avantguarda del saxofonista Quentin Rollet. Tots tres seran el dissabte 30 al Hall del CCCB (19.05 h).

Nina Kravitz

La nit tornarà a ser dels DJ al Poble Espanyol

Com un Sónar de Nit de transició, així seran les dues nits de DJ al Poble Espanyol, de 22 a 4 h, l’objectiu de les quals és fer ballar 4.000 persones. Divendres l’estrella serà la russa Nina Kravitz, que farà la seva sessió després de la del georgià Ndrx. I dissabte serà el torn del francès Laurent Garnier i del barceloní Angel Molina.

stats