Relleus

Elvira Dyangani Ose no continuarà al Macba

Ha estat nomenada directora artística de la segona Biennal d'Abu Dhabi d'Art Públic

23/01/2026

BarcelonaElvira Dyangani Ose no renovarà a la direcció del Macba quan finalitzi el seu contracte, al mes de setembre, després de cinc anys al capdavant del museu. L'anunci no l'ha fet el Macba, ni tampoc el consorci del museu, liderat institucionalment per l'Ajuntament de Barcelona, sinó que queda implícit en un missatge que ha penjat a les xarxes Ose, on diu que "acompanyarà amb la il·lusió i energia de sempre l’equip del museu i la seva governança fins a l'estiu". Fonts del museu confirmen a l'ARA que no continuarà en el càrrec, però que es quedarà per fer una transició endreçada. La directora encara no vol fer declaracions.

Cargando
No hay anuncios

L'anunci arriba ara perquè la curadora d'art ha estat nomenada directora artística de la segona Biennal d'Abu Dhabi d'Art Públic, que obrirà les portes la tardor d'aquest any i s'allargarà fins al 2027. Ose compaginarà els dos càrrecs durant aquests mesos. Aquest és el segon relleu d'un dels grans museus d'art catalans d'aquesta setmana, després de l'anunci que Emmanuel Guigon serà substituït per Rosario Peiró al Museu Picasso, després de deu anys.

El Macba és un consorci en el qual participen tres administracions públiques (Ajuntament de Barcelona, Generalitat de Catalunya i govern espanyol a través del ministeri de Cultura) i una fundació privada (la Fundació Macba). Ose hi va arribar el 2021 amb el repte de revitalitzar el museu, recuperar públic i ingressos i estrenar la nova seu, després de l'etapa de Ferran Barenblit (2015-2021), marcada per la crisi de l’ampliació i un final apagat per la covid. Barenblit rellevava Bartomeu Marí, que havia dimitit del càrrec després d'una altra crisi arran d'una exposició censurada.

Cargando
No hay anuncios

Ose ha dut a terme un programa expositiu rellevant (l'últim exemple és la mostra Projectar un planeta negre, i també exposicions d'artistes catalans com Mari Chordà i Jordi Colomer), però la nova seu està encallada i la qüestió pressupostària ha estat un entrebanc. "Si volem un museu de primer nivell també hem de tenir un pressupost de primer nivell", deia a l'última entrevista a l'ARA. I afirmava: "Volem ser com la Tate Modern o el MoMA, però per a això necessitem primer els pressupostos i també un altre tipus de gestió de la governança". En concret, demanava una nova figura jurídica que fos més operativa que el consorci i que al consell hi hagués més professionals del sector de l'art, independents dels membres del consorci i de l'àmbit internacional. També afirmava que ha fet un museu "més porós i més humil".

El canvi de direcció es donarà en l'any del 30è aniversari del museu, que ha tingut fins ara sis directors: Daniel Giralt-Miracle (1988-1994), Miquel Molins (1995-1998), Manuel J. Borja-Villel (1998-2007), Bartomeu Marí (2008-2015), Ferran Barenblit (2015-2021) i Elvira Dyangani Ose (2021-2026).