Crítica de cinema
Cinema14/10/2016

Después de nosotros

Paula Arantzazu Ruiz

És probable que el títol original de la nova pel·lícula de Joaquim Lafosse (L'économie du couple) sigui més acurat respecte eal que el cineasta belga proposa en aquest treball: quan l’amor se’n va, de la parella només sobreviu l’economia. I potser per això Después de nosotros és un llargmetratge que mesura d’una manera molt rítmica el conflicte, modulat per les anades i vingudes, els enfrontaments i alguna concessió romàntica, de la parella protagonista, la Marie i el Boris, encarnats per una Bérénice Bejo i un Cédric Kahn tan precisos com el guió al qual es llancen amb el seu físic i la seva intel·ligència. La mètrica del desamor. Perquè la Marie i el Boris són un matrimoni, amb dues filles bessones, obcecat a autodestruir-se fins i tot després d’haver decidit que ja n’hi ha prou. Són amants transformats en enemics a causa d’una casa magnífica que, per picabaralles personals, no volen deixar anar tan fàcilment ni l’un ni l’altre. I aquesta casa, finançada per ella però arreglada i decorada per ell, serà l’escenari, gairebé teatral, on s’escenificarà el melodrama: de la cuina al bany, de l’habitació conjugal al jardí, aquests espais que al seu moment eren llocs d’afecte són ara reductes de ràbia i odi. Com tota història que parla d’un divorci, però, també hi trobem exabruptes i escenes de tensió que es podrien haver evitat, tot i que això no afecta la sensació última que Lafosse és un brillant observador de les contradiccions d’aquestes exparelles que, a part de l’amor, també perden el control.