Cinema

Pedro Almodóvar, els Javis i Rodrigo Sorogoyen lluitaran per la Palma d'Or de Canes

Victoria Luengo, protagonista en dos films de la secció oficial: 'Amarga navidad' i 'El ser querido'

09/04/2026

BarcelonaEl cinema espanyol farà història en la pròxima edició del Festival de Canes, on tindrà tres pel·lícules en la competició oficial: Amarga Navidad, de Pedro Almodóvar; La bola negra, de Javier Ambrossi i Javier Calvo, coneguts com els Javis, i El ser querido, de Rodrigo Sorogoyen. Després del doblet de l'any passat amb les pel·lícules de Carla Simón i Oliver Laxe en competició, aquesta tripleta històrica confirma una tendència que no té precedents en un festival tradicionalment recelós del cinema espanyol. Els seus rivals per la Palma d'Or seran, entre d'altres, les noves pel·lícules d'autors tan contrastats com Ryusuke Hamaguchi, László Nemes, Asghar Farhadi, Pawel Pawlikowski i dos directors que ja han triomfat a Canes: Hirokazu Kore-eda i Cristian Mungiu.

Per a Almodóvar, competir a Canes és gairebé un costum. Com a altres directors consagrats, el festival li permet participar-hi tot i haver estrenat la pel·lícula comercialment. Després de guanyar el Lleó d'Or amb l'anterior La habitación de al lado, el manxec intentarà un cop més conquerir l'únic premi que encara se li resisteix: la Palma d'Or de Canes. En canvi, els Javis i Rodrigo Sorogoyen debuten en la competició de Canes. El tàndem format per Ambrossi i Calvo ho fa amb una pel·lícula que adapta molt lliurement l'obra inacabada de Lorca La bola negra, que havia de ser la primera novel·la espanyola protagonitzada per un personatge obertament homosexual i de la qual només es conserven quatre pàgines. Sorogoyen, que ja va presentar As bestas fora de competició, porta al festival el drama El ser querido, sobre un pare cineasta (Javier Bardem) i la seva filla actriu (Victoria Luengo) que roden junts una pel·lícula després de molts anys enfrontats. Luengo serà una de les protagonistes de la competició oficial de Canes, ja que hi té dues pel·lícules, El ser querido i Amarga Navidad.

Cargando
No hay anuncios

Com apuntaven els rumors, serà una edició marcada per l'absència de grans títols de Hollywood. "Els Estats Units estaran presents al festival, però els grans estudis menys", va reconèixer Thierry Frémaux, director del festival, que va garantir el protagonisme del cinema indie nord-americà. Per exemple, l'esperada nova pel·lícula de Jane Schoenbrun, Teenage sex and deathat Camp Miasma, que inaugurarà la secció paral·lela Un Certain Regard; un drama sobre la sida d'Ira Sachs que lluitarà per la Palma d'Or (The man I love), i John: The last interview, de Steven Soderbergh, un documental sobre John Lennon en què el director s'ha ajudat de la IA per completar la pel·lícula. A Canes també es projectaran el documental sobre el fotògraf Richard Avedon que ha dirigit Ron Howard i el debut com a director de John Travolta, Propeller one-way night coach, que adapta un llibre infantil de l'actor de Pulp Fiction.

Fora de competició també hi ha un bon assortiment de propostes cinèfiles suculentes: una pel·lícula de samurais de Kiyoshi Kurosawa (Kokurojo: The samurai and the prisoner), una nova comèdia de Quentin Dupieux (Full Phil) amb Kristen Stewart, i el thriller de terror Her private hell, d'un habitual de la competició oficial, Nicolas Winding Refn, enguany a la secció Midnight Screen. També es veuran al festival les noves pel·lícules de Volker Schlöndorff, Daniel Auteuil, Agnès Jaoui i Guillaume Canet. I Catalunya també estarà present al festival amb La más dulce, de Laïla Marrakchi, una coproducció catalana –a través de Fasten Films– amb França, el Marroc i Bèlgica sobre una dona marroquina que abandona el seu país per treballar collint fruita a Huelva.

Cargando
No hay anuncios

El Festival de Canes celebrarà la pròxima edició del 12 al 23 de maig. El cineasta coreà Park Chan-wook (Old boy) serà el president del jurat que determinarà el palmarès de la competició oficial. Peter Jackson i Barbra Streisand rebran la Palma d'Or honorífica i la pel·lícula inaugural serà La Vénus électrique, una comèdia d'inspiració clàssica dirigida per Pierre Salvadori i ambientada al París dels anys vint del segle XX.