DANSA
Cultura11/07/2014

Una intensa reflexió sobre el colonialisme

i
Santi Fondevila

BarcelonaEn l’art, la feina a llarg termini és l’única que té sentit. La resta són singlots. El coreògraf israelià Hofesh Shechter ha mantingut una bona relació amb Barcelona abans de convertir-se en una de les estrelles emergents de la dansa europea. Els espectacles de l’israelià s’han vist al Mercat de les Flors (2008, 2011, 2013), que fins i tot va tenir en residència el coreògraf durant un mes al Graner. El Mercat, doncs, ha acompanyat el creador en el seu camí artístic i és bo, i és lògic, que ara torni en el marc del Grec amb Sun, un espectacle que parla del colonialisme; del d’abans, bàsicament, i amb apunts del colonialisme actual.

Una de les característiques singulars del treball de Shechter és, sens dubte, el fet que ell mateix crea la coreografia i la banda sonora dels seus espectacles, perquè el coreògraf modela els signes, les frases i el seu abecedari coreogràfic d’una manera molt completa, creant uns paisatges sonors en què els frenètics moviments dels ballarins i les ballarines encaixen a la perfecció. Sun és una obra madura. Es nota no només en la concepció general de l’espectacle sinó en l’humorístic distanciament i en la capacitat per arribar fins i tot a l’autocrítica. L’agitació i la velocitat de moviments són dues de les constants de Sun, una obra construïda sobre frases curtes i amb un lleuger minimalisme repetitiu en què es confronta l’Imperi Britànic al món indígena africà, els moviments primitius amb la gestualitat de la cort, i que tanca amb una dura reflexió que no perquè sigui coneguda deixa de ser amarga veritat: l’explotació dels altres per a la nostra comoditat. Sun : un espectacle intens, compromès, interpretat per catorze magnífics ballarins, amb un disseny de llums espectacular, que manté l’interès de principi a fi.