Memòria Històrica

Localitzen fragments d'una pel·lícula on es veu Lorca viatjant en cotxe amb la seva companyia teatral

El material era en una llauna de betum a l'arxiu privat de la família Menéndez Pidal

BarcelonaHi ha imatges que sobreviuen obstinadament al pas del temps. Federico García Lorca, un dels poetes en llengua castellana més importants del segle XX, va ser assassinat l'agost de 1936 per un piquet de soldats del bàndol franquista i enterrat perquè ningú el trobés mai més. Avui, però, el podem tornar a veure el seu rostre, amb tota nitidesa, dalt d'un cotxe dels anys 20, enfilant una muntanya. Va al seient de darrere amb altres persones. Podrien ser imatges del 1932 i viatjava acompanyat de la mítica companyia teatral La Barraca. És una de les poques imatges en moviment d'un dels grans exponents de la Generació del 27 i autor de renom internacional.

Cargando
No hay anuncios

Les imatges ja es coneixien, però les que s'havien difós eren còpies i era del tot impossible reconèixer el rostre del poeta. L'original de la pel·lícula, amb algunes seqüències inèdites, ha estat un descobriment del cineasta Manuel Menchón. Per preparar el seu documental La voz quebrada, que s’estrenarà l'any que ve, el realitzador va estar investigant i va trobar aquest material inèdit a l’arxiu privat de la família Menéndez-Pidal, i que ha estat restaurat i ha difós RTVE. Era dins d'una llauna de betum. "Quan vam obrir la llauna del fotoquímic, que era dels anys vint, i vam veure la cara de Federico mirant-nos, vaig tenir un calfred”, explica Menchón en una entrevista amb Carlos del Amor al Telediario de TVE. “Tenint la tecnologia del 2025 i podent-la digitalitzar a 6K o 4K, descobreixes una imatge totalment diferent a partir del material verge”, afegeix. L'arxiu de la família Menéndez Pidal és força inabastable: té documentació des del segle. L'historiador Gonzalo Ménendez Pidal (Madrid, 1911-2008) va acompanyar La Barraca en diferents ocasions i, de fet, ja es coneixien algunes fotografies on se'l veu gravant Lorca i els seus companys. "Hem trobat molt més material inèdit", assegura el periodista Víctor Fernández, que forma part de l'equip del documental de Menchón.

L'enigma sense resoldre

El lloc on es troba la tomba de Lorca continua sent un enigma, malgrat que s'han fet diferents excavacions. Exponent de la Generació del 27 i autor de renom internacional des de principis de la dècada dels 30, el seu assassinat va interrompre una obra fecunda i versàtil. Va signar llibres de poemes com Romancero gitano i obres de teatre com La casa de Bernarda Alba i continua sent un dels autors emblemàtics del segle XX.

Cargando
No hay anuncios

Lorca va ser assassinat entre les localitats limítrofes de Víznar i Alfacar quan tenia 38 anys. Amb ell, se suposa que estan enterrats Dióscoro Galindo, mestre, i els banderillers Francisco Galadí i Joaquín Arcollas. A Víznar s’han localitzat 19 fosses i s’han recuperat les restes de 166 persones. Es tracta de 125 homes, 40 dones i una persona exhumada als anys setanta el sexe de la qual no s’ha pogut determinar. El paratge, assenyalat com a Lloc de Memòria d’Andalusia, té un monòlit on es pot llegir: “Lorca érem tots”.