Deunido com progressa el fill de Tortell Poltrona. Blaï Mateu ens va sorprendre fa tres anys a sota d'una carpa amb Le sort de dedans , un espectacle que va merèixer el Premi Nacional de circ. L'any passat, ja en un escenari, va mostrar una nova faceta amb Ï , una creació de pallasso sobre l'exili republicà. I ara arriba amb un espectacle que fa un pas endavant cap a la integració entre disciplines artístiques diverses, sense renunciar en cap moment a la tendresa poètica que envolta la seva feina.
Blaï Mateu comença a deixar de banda el seu pallasso per aventurar-se en mons personals darrere dels quals hi ha molta imaginació i recerca. En aquests nous treballs hi ha una ambició artística passional que es tradueix en una combinació reeixida de les tècniques escèniques que nodreixen el seu imaginari. A Mazùt el cos en l'espai -és a dir, la dansa- agafa força protagonisme i no és estrany: la companyia Baró d'Evel ha estat treballant amb Mal Pelo (Maria Muñoz i Pep Ramis) i això deixa empremta. També es nota l'esforç per aprofundir en un teatre visual que fa de l'espai buit un llenç que s'omple de formes, d'imatges d'una gran potència com la del superb cavall o la pintura aleatòria del final de l'espectacle. De circ, ben poc; però hi ha certes figures de dansa acrobàtica que recorden els seus orígens i mostren la compenetració que existeix entre Mateu i Camille Decourtye.
El treball de recerca arriba fins a l'aspecte sonor i desenvolupa una poètica sobre les gotes d'aigua que cauen als pots, sobre la respiració, sobre tot allò que és inaudible; d'aquesta poètica en sorgeix una atmosfera sonora sorprenent i captivadora. Blaï Mateu busca l'animalitat i el cavall que porta dins en una coreografia que animalitza delicadament els seus moviments. I perquè quedi clara la intenció, subratlla la posada en escena amb la presència del seu gos. Ja se sap que un animal en escena furta totes les mirades, però aquest sap col·locar-se ben aviat fora de l'espai escènic, recorrent el perímetre amb llibertat però sense envair-lo. Hi jeu. I mira. O no.
La d'avui serà l'última funció de Mazùt . No deixin escapar aquests seixanta minuts de talent i poesia.