Música
Cultura Música 24/07/2023

Del Canadà a Àustria: l'èxit internacional del Cor de Noies de l'Orfeó Català

La coral dirigida per Buia Reixach culmina a Graz la gira amb l’espectacle ‘The pulse’, de la companyia australiana de circ Gravity & Other Myths

3 min
El Cor de Noies de l'Orfeó Català en una funció de 'The pulse' a Mont-real.

BarcelonaUn dels moments més emocionants del Festival Grec 2023 ha estat la intervenció del Cor de Noies de l’Orfeó Català a l’espectacle The pulse, de la companyia australiana de circ Gravity & Other Myths. Si les acrobàcies desafiaven la gravetat, el cant assumia nous reptes i improvisacions i mostrava el bon nivell de la formació. Tot plegat és fruit de la feina ben feta sota la direcció de Buia Reixach. Després del Grec, el cor ha continuat de gira amb l’espectacle a Mont-real (Canadà) i Galway (Irlanda), i la pròxima parada és a Graz (Àustria) del 28 de juliol a l’1 d’agost. "Ho estem fent amb molta passió i moltes ganes, perquè la motivació és extraordinària", explica Reixach, acabada d’arribar d’Irlanda i pensant ja en les funcions al Festival la Strada de Graz, on el cor té una activitat extra: "El festival fa un acte als carrers que es diu Entrada al paradís, una mena de casament entre cultures amb tot de gent d’arreu del món que participa en el festival. Cada país fa una petita mostra de la seva cultura i les noies cantaran unes cançons catalanes".

Cal valorar la col·laboració del Cor de Noies, un cor amateur, a The pulse per diverses raons. Per exemple, per l’estatus internacional de Gravity & Other Myths com a una de les millors companyies de circ. I també pel fet que el cor hi participi en una gira de divuit funcions. "Normalment, quan estan de gira presenten l’espectacle amb un cor local de cada lloc on actuen, però com que ens havíem entès molt bé quan ens vam conèixer l’any passat, em van demanar si la gira també volíem fer-la nosaltres", recorda.

Tot plegat va començar amb una trucada del director del Grec, Cesc Casadesús, que necessitava un cor femení per programar The pulse al festival. "Això va ser el 2021. Em va agradar molt el material que em va enviar -explica Reixach-. El 2022 vam anar a Edimburg, on la companyia representava l’espectacle amb la secció de dones del Cor Nacional d’Escòcia. Un cop allà ens reunim i els demano d'anar als assajos, perquè m’interessava veure quin tarannà hi havia. Per a mi el tracte amb les persones i la manera de treballar és molt important". La comunió va ser absoluta i es va acordar que hi participaria tot el Cor de Noies o gairebé: 36 de les 42 cantaires. "The pulse sempre l’han fet amb cors d’unes 25 persones, però els vam dir que el projecte Cor de Noies era aquest i que ens agradaria molt que tothom hi pogués ser. La diferència de 42 a 36 és simplement per noies que no s'hi han pogut afegir per temes de vacances familiars o per feines que no es podien canviar: 36 em semblava un nombre molt raonable per poder-lo cobrir amb tranquil·litat, per si algun dia alguna noia no podia cantar per fatiga o perquè no es trobava bé", diu Reixach.

L’experiència a The pulse s’adiu amb la voluntat del cor de "fer coses traient el nas en altres disciplines artístiques". Ja ho havien fet amb la companyia basca Kukai Dantza, amb Marc Rosich en un Stabat mater de Pergolesi semiescenificat al Palau de la Música i amb Maria Arnal i Marcel Bagés al Sónar. "Això ens permet fer coses diferents a l’escenari. Poder cantar amb una mirada diferent és molt sa", assegura Buia Reixach. Pel que fa a la temporada que ve al Palau de la Música, la directora del Cor de Noies en destaca dos projectes: un concert amb John Adams i Simon Halsey a la tardor i la participació de Lluís Vilamajó com a director convidat a l’abril. "Em fa molta il·lusió treballar amb el Lluís, perquè va ser el fundador del Cor de Noies l’any 2000", diu Reixach,

stats