Música

La indústria musical factura 854 milions d'euros anuals a Catalunya

Es publica un informe sectorial impulsat per Barcelona Music Lab i el departament d'Empresa i Treball

BarcelonaLa indústria de la música genera 854 milions d'euros anuals a Catalunya. És un sector format per 379 empreses i 4.088 treballadors. I la principal font de negoci és la música en viu, que representa el 82% de la facturació total. Aquestes són algunes de les dades que aporta l'informe sobre les indústries musicals a Catalunya elaborat per ACCIÓ (l'agència per a la competitivitat de l'empresa del departament d'Empresa i Treball de la Generalitat) i la Fundació Barcelona Music Lab, que s'ha presentat aquest divendres.

Les xifres de la indústria musical

Facturació
En milions d'euros
Cargando
No hay anuncios
Empreses
Treballadors
Cargando
No hay anuncios

La metodologia de l'estudi, que incorpora també la facturació de les empreses auxiliars, fa que les dades siguin molt diferents de les que recull l'Anuari de la Música. Per exemple, en el cas de la música en directe del 2022, l'estudi parla de 697,8 milions, molt per sobre dels 187 milions de l'Anuari. "Això és fruit d'haver inclòs totes les empreses que presten serveis a la música en viu", explica Albert Castellanos, conseller delegat d'ACCIÓ. "La idea era fer una radiografia més holística, amb una mirada més d'empresa", diu Miquel Curanta, director de la Fundació Barcelona Music Lab. Tanmateix, l'informe no aporta dades sobre la naturalesa i la qualitat dels treballadors del sector.

"La música no és sexe, drogues i rock'n'roll, sinó moltes coses més", afegeix Curanta, que recorda que "al final estem parlant d'economia i de números". Segons Castellanos, dels números analitzats, l'estudi en treu quatre "avantatges competitius del sector a Catalunya".

Cargando
No hay anuncios
  1. El component tecnològic: una cinquantena d'empreses catalanes music tech, que desenvolupen tecnologia pròpia per a la música, com BMAT, especialitzada en intel·ligència artificial per monitoritzar la música, i Sonosuite, que ha creat un software per a la distribució de continguts digitals. "És una fortalesa que hauríem de saber jugar per a l'atracció d'inversió", recomana Castellanos.
  2. La música en viu: és el motor principal del sector, atès que les grans multinacionals de la música gravada (Universal, Sony i Warner) no tenen seu a Catalunya. Segons l'informe, la meitat de les empreses del sector musical es dediquen a la música en viu. "Tenim esdeveniments de referència internacional com el festival Cruïlla, el Sónar i el Primavera Sound", diu el conseller delegat d'ACCIÓ. "Som un país de festivals", afegeix el director de Barcelona Music Lab.
  3. L'ecosistema de coneixement i recerca: tal com recull l'informe, "és l'actiu diferencial del sector català a escala internacional i s'ha consolidat com la principal font de generació de start-ups a Catalunya d'aquest sector". En aquest àmbit és rellevant, per exemple, el Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra.
  4. La formació: una oferta de centres d'ensenyament superior (Esmuc, Conservatori del Liceu, Taller de Músics...) i diferents màsters i graus. Tot plegat, gairebé 3.000 estudiants.

Oportunitats de negoci

Les conclusions de l'informe "identifiquen oportunitats de negoci" com ara, en l'àmbit de la música en viu, "el desenvolupament de solucions tecnològiques que monitoritzin els interessos del públic i puguin crear esdeveniments personalitzats en funció dels seus perfils i els mercats locals o eines immersives que ofereixin experiències diferencials als assistents als concerts".

Cargando
No hay anuncios

En el cas de la música gravada catalana, que factura 90,9 milions d'euros anuals, les oportunitats de negoci tenen a veure, segons l'informe, amb "el desenvolupament de plataformes digitals que facilitin el vincle entre els grups musicals i els seus seguidors", amb "solucions tecnològiques per facilitar els processos de creació i producció musical als artistes", i amb "monitoritzar l'ús i reproducció de les cançons en qualsevol mitjà".