Òpera

El Liceu impulsa quatre microòperes de nova creació

Les obres del projecte Òh!pera es representaran els dies 9 i 10 de juliol

2 min
Foto de 'família' del projecte 'Òh!pera' al Liceu

Barcelona"Com s'arriba a estrenar una òpera al Liceu?", es demana Víctor Garcia de Gomar, director artístic del Gran Teatre del Liceu. Ell mateix dona la resposta: "Fomentant el talent del país". Una manera de fer-ho és, segons Garcia de Gomar, posar en marxa Òh!pera, un projecte que inclou la creació de quatre "microòperes" d'uns 30 minuts de durada que es representaran a diferents espais del Liceu els dies 9 i 10 de juliol. Una de les condicions és que no pot haver-hi més de sis artistes a escena entre cantants i instrumentistes.

Els compositors, seleccionats dins del projecte Barcelona Creació Sonora de l'Institut de Cultura de Barcelona (Icub), són Núria Giménez-Comas, Marc Migó, José Río-Pareja i Fabià Santcovsky. Per a la direcció escènica s'ha triat Alícia Serrat, Silvia Delagneau, Nao Albet i Marc Chornet. I a cada òpera hi col·laboren alumnes de les escoles de disseny BAU, Massana, Elissava i Eina. "Volem crear un nou planter de creadors que atreguin nous públics", assegura el furero Àlex Ollé, artista resident del Liceu i director artístic d'Òh!pera. El projecte és una iniciativa del Liceu, la regidoria de Turisme i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona, el Disseny Hub Barcelona i les principals escoles de disseny de la ciutat.

Shadow. Eurydice Says, és la microòpera composta per la gironina Núria Giménez-Comas a partir d'un text de la premi Nobel austríaca Elfriede Jelinek, que revisa el mite d'Orfeu des del punt de vista d'Eurídice. Compta amb la interpretació de la mezzosoprano Helena Ressurreição i el tenor Marc Antolí. “Ella és una escriptora casada amb una estrella del rock", explica la directora escènica Alícia Serrat. Musicalment, a ella li correspon la viola i a ell la guitarra elèctrica.

The Fox sisters, del barceloní Marc Migó, s'endinsa en la història de les germanes Fox, personatges peculiars del frau espiritista al segle XIX. Migó ha triat un tractament musical “particularment fosc de violí, violoncel i contrabaix”. I la proposta escènica de Silvia Delagneau reprodueix una sessió d’espiritisme com les que practicaven les Fox. Hi participen la soprano Natàlia Sanchez, la mezzo Cristina Tena i el baríton Pau Camero.

A Entre los árboles, el barceloní José Río-Pareja adapta l'obra del dramaturg Juan Mayorga sobre "les relacions tòxiques de parella" amb partitura per a arpa, violoncel, acordió i les veus de la soprano Andrea Megías i els tenors José Manuel Guinot i Jorge Juan Morata. Per a la posada en escena, Nao Albet ha optat per "fugir de l'estètica costumista".

Finalment, a L'ocell redemptor el compositor barceloní Fabià Santcovsky reformula el personatge de Mélisande de Maeterlinck transportant-lo a un "imaginari de ciència-ficció" on esdevé "una entitat virtual, un algoritme convertit en cantant", amb la veu de la soprano Adriana Aranda. Escènicament, Marc Chornet ha pensat "la peça com una instal·lació, convertint l'absència de narrativa en una vivència".

Tal com explica Garcia de Gomar, el projecte Òh!pera tindrà continuïtat amb "una segona edició amb peces de 60 minuts, que es representaran al Foyer, i després amb una de 90 o de 120 minuts per estrenar-la al Gran Teatre del Liceu". "Es tracta de detectar talent, com en el seu moment es va detectar el de l'Alex Ollé i el del Calixto Bieito", afegeix Garcia de Gomar.

stats