LITERATURA
Cultura31/05/2017

Ray Loriga: “La vanitat ens ha fet perdre el control”

Poc després de fer 50 anys, Ray Loriga va rebre una gran notícia: la novel·la 'Rendición' guanyava el 20è premi Alfaguara

i
Jordi Nopca

BarcelonaPoc després de fer 50 anys, Ray Loriga va rebre una gran notícia: la novel·la Rendición guanyava el 20è premi Alfaguara, un dels més suculents a nivell econòmic de les lletres castellanes, dotat amb 165.000 euros. El 2017 és una data especial per a l’autor madrileny, perquè, a més de bufar mig centenar d’espelmes, pot presumir de 25 anys de trajectòria, que va arrencar meteòricament el 1992 amb Lo peor de todo. Tot i així, Loriga, que ha sigut una estrella literària durant molt de temps -i ha tingut temps de tastar la cara fosca de l’èxit-, és un autor de conversa planera i agradable, i després d’apagar un cigarret recorda que dimarts, quan va arribar a l’estació de Sants amb el seu editor a última hora de la nit, va haver de creuar mitja ciutat arrossegant la maleta, fins a arribar a l’hotel, per culpa de la vaga de taxistes. Rendición planteja un trajecte més apocalíptic: en un país en guerra, un home, una dona i un nen que ha aparegut de sobte a les seves vides han d’abandonar la casa on vivien per exigències de l’exèrcit i anar fins a la utòpica ciutat transparent. El viatge és ple de sorpreses, però el lloc de destí encara més.

El jurat de l’Alfaguara va destacar que Rendición, la teva desena novel·la, és orwelliana i kafkiana. ¿En quin sentit creus que és així?

Cargando
No hay anuncios

M’encantaria haver escrit una història que tingués ecos d’aquests dos autors perquè els he llegit tota la vida i sempre els he tingut presents. Per a aquesta novel·la són tan importants com Aldous Huxley i J.G. Ballard: tenia clar que m’endinsava en un terreny en què era molt important l’organització grupal i les polítiques col·lectives.

El llibre passa en un futur pròxim i en un lloc no identificat.

Cargando
No hay anuncios

Mai se sap: potser he fet una novel·la històrica sense saber-ho! Tot va començar amb la veu del narrador -que pot recordar Pedro Páramo, de Rulfo- i des de l’inici volia que aquest personatge anés a parar a un lloc i un temps difícils d’ubicar.

La primera part de la novel·la explica un viatge que també pot recordar a La carretera de Cormac McCarthy.

Cargando
No hay anuncios

La pregunta que tenia ganes de plantejar és com es transforma allò que som -el que en diem esperit - quan canvien radicalment les nostres circumstàncies. A Els viatges de Gulliver, un dels meus llibres preferits, el protagonista només sap quina és la seva mida segons la gent que l’envolta. A vegades se sent un gegant, d’altres un nan.

Així ens hem sentit tots algun cop.

Cargando
No hay anuncios

És una metàfora infal·lible. Les societats afecten, i molt, la nostra identitat.

La ciutat transparent sembla una al·legoria de l’omnipresència que ens donen les xarxes socials.

Cargando
No hay anuncios

A la ciutat transparent del llibre no hi ha males intencions, ni corrupció, ni crims. Tot es pot veure i tot acaba sent públic. El que es perd amb això és la intimitat, les zones d’ombra i la solitud. Jo em vaig criar en un món on a casa només teníem un telèfon fix i vaig començar a escriure a màquina. Aquest món ha canviat radicalment: quan Orwell imaginava el control total de l’estat dels individus no va preveure que el que no aconseguirien les delacions i les tortures ho aconseguiria la vanitat.

La vanitat?

Cargando
No hay anuncios

Sí. Les xarxes socials ens han permès mostrar-ho tot, des del més superficial i banal fins al que realment ens compromet. La vanitat ens ha fet perdre el control. Les nostres vides estan exposades per a tothom i es poden controlar més que mai. Ara mateix la societat està entusiasmada amb els mecanismes que posen en marxa les xarxes socials, però també tenen perills: la pressió del grup, que abans s’acabava quan deixaves l’escola o l’institut, s’allarga durant tota la vida. Viurem linxats eternament, com si encara fóssim a l’aula.

La societat que viu a la ciutat transparent no sent les olors. El protagonista treballa en el reciclatge dels excrements.

Cargando
No hay anuncios

És una feina senzilla però no humiliant, perquè la merda no fa pudor. Al cap i a la fi, és com si el personatge traslladés fang d’un lloc a l’altre. Els refugiats del meu llibre, a diferència dels refugiats actuals, no van a parar a camps d’aïllament, sinó que viuen en un món millor: tenen una casa, assistència mèdica, escolarització, feina... així i tot, el protagonista no se sent bé: en aquest cas, el malestar no es troba en una societat totalitària sinó de consens.

És un home inquiet i incòmode.

Cargando
No hay anuncios

No es pot viure en la ignorància. El simple benestar no em sembla prou per seguir vivint. El pensament és l’últim que ha de claudicar: aquest és un dels missatges importants de la novel·la.