El Prat supera els 50 milions de passatgers i voreja els seus límits

L’aeroport de Barcelona tanca el 2018 a menys de 5 milions de la seva capacitat màxima

A diferència d’altres anys, aquest cop el rècord de passatgers del Prat provoca preocupació. L’aeroport de Barcelona va tancar el 2018 amb un total de 50,2 milions de viatgers i supera per primer cop la barrera simbòlica dels 50 milions, segons les dades publicades aquest dilluns per Aena. Això significa un increment de trànsit del 6,1% respecte al 2017, però també vol dir que està a menys de 5 milions de passatgers de la seva capacitat màxima. El límit actual del Prat està establert en 55 milions de viatgers i, malgrat el nou pla director, que vol ampliar aquest horitzó fins als 70 milions, el més probable és que les obres per garantir-ho encara no quedaran acabades el 2019. Aquest supòsit torna a encendre l’alarma sobre una possible saturació de la infraestructura, que ja conviu amb la congestió de l’espai aeri i les males estadístiques de retards.

Quan es va construir la T1, ara fa una dècada, el projecte ja preveia que el Prat podia quedar obsolet el 2020 si continuava creixent a bon ritme. Els últims deu anys l’aeroport ha guanyat 20 milions de passatgers. El nou pla director, presentat el febrer passat per Aena, preveu que el Prat pugui guanyar espai amb la construcció d’una nova terminal satèl·lit, que se centraria en els vols intercontinentals. No obstant això, l’aeroport ho té més complicat per créixer en nombre de pistes, perquè està limitat per l’entorn natural, i construir una pista al mar no sembla viable.

Cal tenir en compte que l’any passat el Prat va créixer a un ritme inferior al del 2017, quan va registrar un impuls del 7,1%. De fet, es van canviar els papers amb Barajas, que va millorar els resultats amb un percentatge superior, del 8,4%, fins a situar-se en gairebé 58 milions de passatgers. D’altra banda, el conjunt de la xarxa d’Aena va tancar amb prop de 264 milions de passatgers, un 5,8% més.

Tot i que l’any passat no va ser tan intens com el 2017 pel que fa a la incorporació de noves rutes intercontinentals, sí que es va notar en l’augment de freqüències. Això explica l’increment del trànsit entre Barcelona i alguns països com els Estats Units (+39%), la Xina (+60%) o Corea del Sud (+132%).

Durant el 2018 Vueling es va mantenir un any més com la principal aerolínia del Prat, amb 19,2 milions de passatgers i un creixement de prop del 12%. L’aerolínia low cost irlandesa Ryanair va ser la segona amb més trànsit a Barcelona (7,4 milions), però hi va arribar amb un creixement més pla, del 2,6%. El podi el va tancar EasyJet, amb més de 3,5 milions de passatgers.

Els resultats del Prat també posen xifres al frec a frec entre Norwegian i Level, l’aposta del grup IAG per a les rutes de llarg radi. L’aerolínia escandinava va reduir gairebé un 8% el trànsit de passatgers. Això s’explica perquè va deixar d’operar dues rutes estatals -Bilbao i Palma-, mentre que el volum de passatgers dels vols als Estats Units gairebé es va triplicar. És en aquest mercat on competeix amb Level, i la marca d’Iberia va tancar l’any amb un increment del 17%.

Girona es reactiva
Paral·lelament al debat sobre la saturació del Prat, el 2018 va ser la confirmació del ressorgiment del segon aeroport català. L’aeròdrom de Girona va superar els dos milions de passatgers anuals, pràcticament un creixement anual del 6% i el segon any consecutiu d’increments. Després que Ryanair decidís treure gran part de les seves rutes de la infraestructura, l’aeroport va patir per remuntar les xifres. De fet, aquests dos milions de passatgers eren el llindar mínim que la Generalitat va fixar perquè l’economia de la zona no se’n ressentís. Ara la infraestructura es postula com a quarta pista del Prat per arribar als cinc milions de passatgers anuals.

En canvi, qui no va repuntar durant l’exercici del 2018 va ser l’aeroport de Reus. La instal·lació amb prou feines va superar el milió de passatgers i només va incrementar el trànsit aeri un 1,8%.

LES CLAUS

1. Què significa el rècord de passatgers del Prat?

Per primera vegada l’aeroport del Prat va superar, aquest 2018, el llindar simbòlic dels 50 milions de passatgers anuals. La dada és molt positiva i significa un augment del 6% respecte al 2017. Tot i així, també es reobre el debat sobre la possible saturació de la infraestructura els pròxims anys. El Prat està a menys de 5 milions de passatgers de la seva capacitat màxima, que Aena vol incrementar fins als 70 milions de viatgers.

2. Quins altres reptes té l’aeroport?

Encara que a llarg termini, la capacitat és el principal problema del Prat per créixer. En aquest sentit, el 2018 ha sigut un any complicat pels retards i les cancel·lacions. La seva situació geogràfica -les vagues de controladors a França i Itàlia l’afecten- ha fet caure en picat la puntualitat al Prat. Les administracions i Aena ja van anunciar que s’obrirà un grup de treball per estudiar aquest fenomen i intentar minimitzar el seu impacte.

3. Quines aerolínies van créixer més?

Vueling va tornar a ser la principal aerolínia del Prat, a molta distància de les seves competidores, i va créixer quasi un 12%. En canvi, la pèrdua de dues rutes domèstiques va llastar en un 7,9% els resultats de Norwegian, que continua creixent amb força en els vols als Estats Units.

Més continguts de