Aerolínies

Aena apuja les taxes aeroportuàries davant el rebuig de les aerolínies: com afecta això el preu dels bitllets?

Les aerolínies rebutgen de ple l'increment, el més alt en els últims deu anys

BarcelonaAmb la intensa onada inversora prevista per als pròxims anys, Aena ha aprovat la pujada més alta en els últims deu anys de les taxes aeroportuàries, un dels elements que configuren els preus dels bitllets d'avió. Per al 2026, el gestor aeroportuari vol cobrar 68 cèntims més per passatger, un 6,5% més, fins a un màxim d'11,03 euros per viatger.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Per a l'empresa, l'augment de les taxes aeroportuàries és necessària per mantenir la sostenibilitat financera i poder executar el pla inversor que permetrà ampliar l'Aeroport de Barcelona, amb un desemborsament previst de 3.200 milions d'euros, però que també destinarà a ampliar i remodelar Barajas amb 2.400 milions d'euros. De fet, per definir les taxes aeroportuàries es tenen en compte qüestions com quina inversió es farà en els pròxims anys i l'estimació de passatgers futurs.

Cargando
No hay anuncios

La decisió d'Aena està a l'espera de rebre el vistiplau de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). A diferència d'altres vegades, aquest cop Aena no necessitarà l'aprovació per part del govern espanyol i només caldrà la validació per part del seu consell d'administració. La pujada prevista per a l'any que ve seguirà la que es va fer el 2024 del 4,09% en resposta a l'escalada de costos energètics que va provocar la guerra a Ucraïna.

Ara per ara, les aerolínies paguen una taxa mitjana de 10,35 euros per passatger, un impost que les companyies aèries acostumen a traslladar al preu del bitllet i que varia segons cada aeroport. En aquest sentit, un informe de la Comissió Europea de 2014 assenyala que, tot i que les taxes aeroportuàries es cobren a les companyies aèries, el seu cost el paguen indirectament els passatgers a través dels preus dels bitllets i les tarifes de transport de mercaderies. Tal com expliquen aerolínies com Vueling o Volotea, aquest impost s'inclou en els preus dels bitllets, com també es fa amb l'IVA. En aquest sentit, Vueling recorda que, si un viatger no ha volat, té dret a sol·licitar la devolució de les taxes aeroportuàries.

Cargando
No hay anuncios

Les aerolínies veuen "un creixement desmesurat"

L'anunci d'Aena ha provocat el rebuig de les aerolínies, tot i que Aena assegura que les seves taxes són més baixes que les que hi ha a altres aeroports europeus com Heathrow, Charles de Gaulle o Frankfurt. L'Associació de Línies Aèries (ALA), la principal del sector, demana mesures reguladores que evitin aquest "creixement desmesurat", en línia amb les que han existit en l'última dècada.

Cargando
No hay anuncios

“Les successives congelacions o reduccions de tarifes aeroportuàries han propiciat un cercle virtuós, facilitant un creixement del trànsit aeri i, amb això, del turisme, l'activitat econòmica i la connectivitat, i tot això ha permès a Aena obtenir uns beneficis rècord i repartir dividends multimilionaris a tots els seus accionistes”, ha defensat el president d'ALA, Javier Gándara, també director general d'EasyJet.

Una de les aerolínies que sempre s'ha mostrat més crítica amb aquesta qüestió és Ryanair. En la temporada d'aquest estiu, la companyia irlandesa va eliminar 800.000 seients i va deixar d'operar a Jerez i Valladolid per "les excessives taxes i la falta d'efectivitat dels plans d'incentius" d'Aena. Avui mateix ha anunciat que marxa de tres aeroports francesos –Brageirac, Briva i Estrasburg– i eliminarà 25 línies en la següent temporada d'hivern per la pujada de taxes.