El Prat de LlobregatBarcelona suma més connectivitat aèria amb la Xina. Era un dels grans objectius de l'aeroport del Prat després del sotrac de la pandèmia i una de les raons que defensa Aena, el gestor aeroportuari, per ampliar les instal·lacions. Amb la represa de rutes dels últims anys, cada vegada més passatgers volen des de Barcelona cap al gegant asiàtic i des de principi d'any gairebé s'han duplicat les xifres que registrava abans de la pandèmia. El trànsit cap a la Xina ha crescut un 64% entre el gener i l'agost respecte del mateix període de l'any passat. En només vuit mesos, l'aeroport de Barcelona ha vist passar 210.600 viatgers que venien de la Xina o hi anaven. Durant tot el 2024 es va arribar a prop de 221.000 passatgers. "És un mercat prioritari", remarca la directora del Prat, Eva Valenzuela.
Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Augmenten els passatgers i també les aerolínies que operen vols directes a l'aeroport. Des d'aquest divendres, la capital catalana i Shanghai estan connectats per China Eastern amb un trajecte d'unes 13 hores. El primer vol ha aterrat al Prat aquest divendres cap a les 7 del matí, en un Airbus A350 decorat amb dibuixos de Gaudí on viatjaven més de 280 passatgers, amb una ocupació del 95%. En aquesta nova ruta, la companyia aèria ofereix quatre freqüències setmanals (dimarts, dijous, divendres i diumenge).
Cargando
No hay anuncios
"Esperem poder portar molts passatgers", ha remarcat el vicepresident executiu de China Eastern, Guowei Cheng, que ha volgut remarcar que a la Xina són fans del futbol i, sobretot, del que es juga a Barcelona. "Serà un èxit", ha assegurat el portaveu de l'empresa, que també ha detectat un augment de passatgers entre Espanya i la Xina. La companyia aèria va aterrar primer a Madrid, l'any 2016, on vola diàriament cap a Shanghai.
Personal de cabina de China Eastern en el primer vol que connecta Barcelona i Shanghai.Àlex Recolons/ACN
China Eastern es converteix en la segona aerolínia que opera un vol directe entre les dues ciutats, després que Air China tornés a oferir-lo l'any passat i possés fi al parèntesi de quatre anys que havia provocat la pandèmia. Ara té tres freqüències setmanals (dimarts, dijous i dissabte). I, a banda de vols cap a Shanghai, des del Prat també n'hi ha cap a Hong Kong (Cathay Pacific), Beijing (Air China) i Shenzhen (Shenzhen Airlines).
Cargando
No hay anuncios
L'aeroport busca aquestes connexions amb la Xina, però també les vol el Govern, després del viatge del president Salvador Illa al gegant asiàtic per atreure noves inversions empresarials. Una voluntat manifesta en la inauguració d'aquest divendres de la ruta de China Eastern, on s'ha parlat més de política que de turisme. En un context geopolític incert, tant els dirigents xinesos com els catalans han repetit dades com les diverses visites del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, a la Xina, així com el 50è aniversari de les relacions diplomàtiques entre aquest país i la Unió Europea. "És un pas important per enfortir la col·laboració entre la Xina i Espanya", ha defensat la cònsol general de la Xina, Meng Yuhong. "En un temps en què hi ha qui escull tancar-se, Barcelona i Shanghai estan avui una mica més a prop. Els 10.000 quilòmetres es noten ara una mica menys", ha subratllat el delegat del govern espanyol a Catalunya, Carlos Prieto.
Prop de 60 destins intercontinentals
Ara com ara, des de Barcelona es pot volar cap a 59 destins intercontinentals, la majoria a Amèrica. Els Estats Units tenen un clar protagonisme, amb 24 connexions directes amb Atlanta, Boston, Chicago, Dallas, Filadèlfia, Los Angeles, Miami, Nova York, San Francisco i Washington. Des de Barcelona també es pot viatjar a l'Amèrica Llatina, a destins com Bogotà, Buenos Aires, Cancún, Comayagua, Ciutat de Mèxic, Punta Cana, Santiago de Xile i São Paulo, però hi ha menys connexions directes en comparació amb les que hi ha des de l'aeroport de Madrid.
Cargando
No hay anuncios
La segona regió més ben connectada des de la capital catalana és l'Àfrica, especialment, el Marroc: es pot volar directament a Casablanca, Essaouira, Fes, Marràqueix, Nador, Ouarzazate, Oujda, Rabat, Tànger i Tetuan. Després venen l'Orient Mitjà i l'Àsia, amb nou i set vols directes, respectivament. En el cas de l'Àsia, la Xina és el principal destí, amb vols a Shanghai, Beijing, Hong Kong i Shenzhen. Bakú (Azerbaidjan), Seül (Corea del Sud) i Singapur completen la llista.
Aena defensa la governança centralitzada del Prat
Aena descarta canvis en la governança de la xarxa aeroportuària, una de les qüestions que ERC va pactar amb el PSC per investir Illa. El gestor aeroportuari ha defensat el model centralitzat en l'aeroport del Prat i de la resta de la xarxa aeroportuària. Aena ha sortit al pas de la carta enviada per TCI Fund a l'operadora, un dels seus principals accionistes, sobre la preocupació expressada davant "l'escalada de pressions reguladores i polítiques", segons ha informat 'Expansión'. En la missiva, aquest fons li ha reclamat un "compromís inequívoc" per mantenir la gestió actual.
La companyia que presideix Maurici Lucena ha deixat clar que actualment "no hi ha cap proposta, projecte o decisió política" que apunti cap a una governança dels aeroports a càrrec de les comunitats autònomes. L'operadora ha recordat la importància de conservar aquest model dels aeroports davant el període de "fortes inversions" que hi ha previstes. La setmana passada el gestor aeroportuari i el govern espanyol van anunciar un pla d'inversions aeroportuàries entre 2027 i 2031, per valor d'uns 13.000 milions d'euros.