Els tractors prenen la Gran Via de nou dos anys després de la gran protesta de la pagesia
Els pagesos passaran la nit acampats a l'espera que Agricultura rebi les seves reivindicacions
BarcelonaDiverses columnes de tractors han sortit aquest divendres al matí des de diversos punts de Catalunya cap a Barcelona. Al migdia han arribat a la capital catalana i des de primera hora de la tarda estan plantats a la Gran Via de Barcelona, on el trànsit està tallat des de la plaça Universitat i pràcticament fins al passeig de Gràcia. Molts pagesos han arribat amb els seus tractors i els han deixat a la calçada central, mentre altres s'han desplaçat amb els seus cotxes particulars i han aparcat davant del cinema Coliseum, a la vorera contrària a la seu del departament d'Agricultura.
La mobilització coincideix amb el segon aniversari de la gran protesta del febrer del 2024, quan els pagesos van col·lapsar amb els seus tractors la capital catalana i moltes vies de Catalunya. En aquest cas, conscients dels problemes de mobilitat pel caos a Rodalies i el tall de l'AP-7, no han tallat carreteres ni autovies, i a Barcelona l'afectació al trànsit es limita a la Gran Via.
Un cop s'han instal·lat (fins i tot amb vàters portàtils), els pagesos han fet una arrossada. Tenen la intenció d'acampar i passar la tarda i tota la nit a la Gran Via, on faran diverses activitats i tallers. La protesta és per mantenir vives les seves reivindicacions, ja que consideren que des de la gran mobilització del 2024 no s'ha avançat i, fins i tot, s'han agreujat els problemes amb les diverses crisis sanitàries que afecten el sector, com la grip aviària, la dermatosi nodular contagiosa o la pesta porcina africana, i l'acord comercial entre la UE i el Mercosur.
El conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, ha garantit als pagesos que hi haurà "resultats", però ha avisat que "cal anar a l'una" i que tot no canviarà "en tres dies". "Ni tot depèn de la Generalitat ni ens en sortirem si tothom va a la seva". Ordeig ha declarat: "En el que depèn de nosaltres, anirem a totes, i el que hem de traslladar a Brussel·les, a totes cap allà que hem d'anar". A més, ha remarcat en declaracions a Catalunya Ràdio que cal anar "amb propostes concretes sota el braç".
Concentracions arreu del país
Els pagesos s'han concentrat a primera hora del matí amb columnes que han sortit del Bages, el Berguedà, Osona, Girona, el Vallès, Amposta, Móra d'Ebre, Tarragona i Molins de Rei. Revolta Pagesa, el moviment sorgit de les protestes de fa dos anys, ha organitzat nou columnes, algunes amb cotxes en lloc de tractors. El col·lectiu assegura que vol fer comprendre el "factor clau" que suposen la pagesia i la ramaderia, i preveu també actualitzar sobre com estan les negociacions amb el Govern. "El Govern ha de complir amb els seus compromisos", avisen.
Està previst que la protesta s'allargui tot el dia i la nit davant del departament d'Agricultura i dissabte han programat "accions reivindicatives i divulgatives" fins a les 14.30 h. La pagesia vol repetir la foto del febrer del 2024, quan més de 2.000 tractors d'arreu de Catalunya van fer una marxa lenta fins a Barcelona per denunciar la situació límit que vivia el sector. En diverses jornades de reivindicació, van fer talls en carreteres, alguns a la frontera, per exigir als governs canvis en les seves polítiques.