Automoció

2025: l’any del ‘sorpasso’ de Cupra a Seat

La companyia catalana del grup Volkswagen bat el seu rècord històric

BarcelonaNomés set anys després de néixer com a marca independent, Cupra ha fet el sorpasso a la seva marca matriu, Seat, que té 75 anys d'història. La marca Cupra va vendre 328.800 cotxes el 2025, un 32,5% més que l'any anterior, quan van ser 248.100 unitats. Per la seva banda, Seat va vendre 257.400 unitats, un 17% menys que l'any anterior.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Tot i això, la suma de les vendes de les dues marques del grup Seat va assolir el seu rècord històric: 586.300 cotxes venuts, un 5,1% més que l'any 2024, quan van ser 558.200, i superant el rècord històric que es va assolir l'any 2019, just abans de la pandèmia de la covid-19, amb 574.000 unitats.

Cargando
No hay anuncios
Evolució de les vendes de Seat i Cupra
Unitats de turismes venuts anualment de les dues marques i del total del grup

El rècord arriba malgrat la caiguda de la marca Seat, en un moment de dificultats al mercat, segons la companyia, i en un any en què la planta de Martorell, on es fabriquen els models Ibiza, León i Arona, no estava a ple rendiment per la seva transformació per començar a fabricar cotxes elèctrics.

Cargando
No hay anuncios

Precisament, les vendes de models electrificats van augmentar amb força el 2025. Les vendes d'híbrids endollables van augmentar un 69,2%, fins a les 84.400 unitats, i les d'elèctrics purs van créixer un 65,9%, fins a les 79.700 unitats. De fet, només hi ha dos models 100% elèctrics, el Cupra Born i el Cupra Tavascan, i cap del dos es fabrica a Martorell. Aquest 2026 a la planta del Baix Llobregat es començaran a fabricar cotxes 100% elèctrics: el Cupra Raval i el Volkswagen ID Polo.

El conseller delegat de Seat, Markus Haupt, ha qualificat el 2025 d'"any històric" i ha destacat "el comportament excepcional" de la marca Cupra. De fet, l'estratègia de Seat ja fa temps que implica potenciar aquesta marca, ja que com que és més aspiracional deixa un marge més gran per cada cotxe venut. "Cupra ha assolit la seva millor xifra de vendes, cosa que demostra que estem connectant amb una nova generació de conductors que valoren el rendiment i el disseny", ha afirmat Haupt.

Cargando
No hay anuncios

Tot i això, el màxim executiu de la companyia ha defensat la marca històrica. "Tot i que les vendes de Seat han baixat, la marca continua sent un pilar fonamental de la nostra companyia, com ho demostren les nostres inversions recents". De fet, la marca Seat acaba de presentar les versions renovades dels models Ibiza i Arona.

Alemanya, el primer mercat

Per mercats, Alemanya continua sent el primer mercat per a Seat i Cupra, amb 156.200 cotxes venuts, un 8,2% més que l'any anterior. Espanya és el segon mercat, amb 92.700 cotxes venuts, un 6,8% més que l'any 2024, i el Regne Unit és el tercer, amb 64.300 unitats, un descens del 4,3%. Les vendes també van caure a França (-3,7%), on van quedar en 38.900 unitats, però van pujar a Itàlia, un 4,9% fins a les 28.800 unitats. Fora d'Europa destaca l'augment a Turquia, amb 21.500 cotxes venuts, un 6,8% més que l'any anterior.

Cargando
No hay anuncios

Cupra va arribar l'any passat al milió de cotxes venuts des de la seva creació com a marca. El 2025 el Fomentor va ser el model més venut de la marca, amb 104.400 unitats, i el Terramar va arribar a les 66.000 unitats en el primer any des del seu llançament. Quasi un de cada quatre cotxes de la marca Cupra (24,2%) va ser 100% elèctric, amb 43.700 unitats del model Born i 36.000 unitats del Tavascan. Aquest últim model és el principal maldecap per als comptes de la companyia, ja que es fabrica a la Xina i està sotmès a aranzels. Mentre la companyia negocia amb la Comissió Europea una rebaixa d'aquests aranzels, argumentant que és un cotxe dissenyat a Europa i fabricat al gegant asiàtic sense ajudes, cada unitat venuda comporta un impacte negatiu per a l'empresa, que no ha volgut apujar el preu per compensar aquests aranzels.

El creixement de Cupra es demostra amb la seva quota de mercat: el 2,2% en el conjunt d'Europa, i a prop del 3% a Alemanya, on les vendes van créixer un 27,7%, fins a les 103.100 unitats. El creixement de Cupra al Regne Unit va ser del 35,7%, fins a les 41.200 unitats, i a Espanya va ser del 18,8%, amb 26.600 unitats. La marca també va créixer a França (28,2%) i a Itàlia (29,1%).

Cargando
No hay anuncios

La marca històrica Seat va registrar un 17% menys de vendes l'any 2025. El model Ibiza continua sent el més venut, amb 94.800 unitats, seguit de l'Arona, amb 72.400. Espanya manté la seva posició com el mercat de Seat més gran, amb 66.100 vehicles entregats, un 2,6% més que l'any anterior (64.500). En segona posició, Alemanya va registrar 53.000 vendes (-16,6%), seguida del Regne Unit amb 23.000 (-37,4%).