Indústria
Indústria04/05/2023

L'espardenya, la pell d'Igualada o la ceràmica de la Bisbal: tots els productes catalans que opten al nou blindatge europeu

La Generalitat recull en una llista fins a 24 articles tradicionals catalans que podrien obtenir la DO de la UE

Brussel·lesLa Unió Europea vol blindar els productes tradicionals europeus i estendrà la creació d'etiquetes de denominacions d'origen a articles artesanals o industrials, com podrien ser l'espardenya catalana, la ceràmica de la Bisbal o, entre d'altres, la pell d'Igualada. L'objectiu de la iniciativa, que han acordat el Consell de la Unió Europea i el Parlament Europeu, és potenciar la venda i l'exportació d'aquests productes d'alt valor afegit, i evitar que proliferin falses imitacions o que s'acabin important de països tercers. De fet, aquest segell ja existeix per protegir productes agroalimentaris i diferents aliments produïts als Països Catalans l'han obtingut, com el formatge de Maó, la xufa de València, els fesols de Santa Pau, l'oli de l'Empordà o la pera de Lleida.

Els productes agroalimentaris catalans que ja han rebut el segell de la Unió Europea
Cargando
No hay anuncios

Fonts comunitàries apunten a l'ARA que la majoria dels productes artesanals que "potencialment" es podran beneficiar de la nova etiqueta europea ja compten amb segells atorgats per administracions locals o regionals, i tenen una reputació internacional. En aquest sentit, la Generalitat de Catalunya ja té una llista d'Oficis singulars [vegeu el mapa] que són candidats a obtenir la nova etiqueta de la Unió Europea. "Hem recollit els productes que tenen un lligam especial amb el territori, que estan fets amb matèries primeres de la zona, que són típics i formen part de la identitat local", explica David Places, responsable d'internacionalització del Consorci d'Artesania de la Generalitat.

Els oficis artesanals que la Generalitat vol blindar
Cargando
No hay anuncios

En la mateixa línia, fa temps que associacions d'artesans catalans i d'arreu de la UE reclamen que es blindi a escala europea l'autenticitat i la propietat intel·lectual d'aquesta mena de productes. "Serà molt positiva per a la ceràmica de la Bisbal, que té unes particularitats que cal protegir i garantir i que, efectivament, ha estat feta a casa nostra. Demanarem i farem els tràmits necessaris per obtenir la denominació d'origen de la Unió Europea", avança el president de l'Associació de Ceramistes de la Bisbal, Joan Vilà-Clara.

Cargando
No hay anuncios

Tot i que estigui inclosa en la llista d'Oficis Singulars de la Generalitat, el sector de l'espardenya catalana també celebra i veu amb molt bons ulls la iniciativa de Brussel·les. "Ens protegirà el producte d'imitacions de baixa qualitat i evitarà que se'n malmeti la imatge", destaca Ricard Llop, l'encarregat de màrqueting de l'empresa de calçat gironina Toni Pons. "Venem a tot el món, molt a França, per exemple, i ens estem expandint a l'Àsia. Cada vegada s'utilitzen més i l'etiqueta pot ajudar encara més a reivindicar a escala internacional tot el que hi ha al darrere de l'espardenya, que és una cosa que els clients valoren molt", afegeix Llop.

Per aquest motiu, la iniciativa no agrada a potències exportadores com la Xina i els Estats Units, que ja s'ha queixat diverses vegades de les denominacions d'origen agroalimentàries que emet la Unió Europea. Segons Washington, aquests segells discriminen productes d'origen nord-americà que s'assemblen molt als aliments protegits del Vell Continent com, per exemple, el xampany o el vi californià.

Cargando
No hay anuncios

El cristall de Murano i la guitarra espanyola, altres ferms candidats

Més enllà dels productes catalans, també hi ha molts productes europeus coneguts arreu que la Comissió Europa ja ha avançat que hi podran optar, com el cristall de Murano, el marbre de Carrara, els ganivets de Toledo, la porcellana de Llemotges o la guitarra espanyola. "El nou mecanisme no només ajudarà a donar a conèixer els nostres productes tradicionals i a crear llocs de feina de qualitat, també garantirà als consumidors que estan comprant un producte genuí amb unes qualitats molt específiques", ha dit l'eurodiputada portaveu de la iniciativa, la conservadora alemanya Marion Walsmann.

Cargando
No hay anuncios