La terminal de contenidors BEST guanya un 25% de capacitat després d'una inversió de 150 M€
La infraestructura, gestionada pel grup hongkonguès Hutchison Ports, creix fins a les 90 hectàrees al Port de Barcelona
BarcelonaMolts dels productes que es troben a les prestatgeries de les botigues o entren en forma de paquet a casa fan viatges molt llargs en vaixells, omplint contenidors de gom a gom i anant d'una punta a l'altra del món. Els col·loquen a terra unes grues que semblen sortides d'una pel·lícula de ciència-ficció, exageradament grans i amb capacitat d'aixecar molt pes. Al Port de Barcelona la principal terminal de contenidors acaba d'estrenar una ampliació que li fa guanyar un 25% de capacitat.
Des de la seva posada en marxa l'any 2012, la terminal BEST, gestionada pel grup hongkonguès Hutchison Ports, no ha parat de créixer, i ha donat servei a grans vaixells portacontenidors de manera simultània mentre camions i trens surten constantment de les seves instal·lacions per repartir la mercaderia. Situada en el moll Prat, la part del port més allunyada a la ciutat, més de 1.100 estibadors hi treballen.
La instal·lació acaba d'incorporar set blocs de contenidors, i ha arribat fins a un total de 34. Aproximadament, cada bloc té una capacitat d’emmagatzematge anual de 100.000 TEU –unitat equivalent a un contenidor de 20 peus, uns 6,1 metres–. L'any passat, BEST va batre el seu rècord amb més de 2,7 milions de contenidors, encara amb camp a recórrer amb els nous blocs.
La terminal catalana, la primera semiautomàtica que va tenir el grup i que després va replicar per tot el món, també ha sumat 1.000 punts de connexió per a contenidors refrigerats, un sector en què la infraestructura supera la resta de competidors del sud d'Europa. De cara a l'any que ve arribaran dues grues més, més altes que les actuals, de fins a noranta metres, pensades per poder atendre els vaixells grans.
Amb una inversió de 150 milions d'euros, l'ampliació s'ha executat en deu hectàrees de terreny que el Port de Barcelona va entregar a Hutchison, que ha ampliat la superfície que ocupa fins a les noranta hectàrees. "Avui celebrem una fita important per a tots nosaltres. Continuarem invertint en solucions que posicionin la nostra terminal com a referent internacional", ha resumit el responsable de la divisió europea de Hutchison Ports, Clemence Cheng. "Des de fa més de vint anys, la terminal BEST ha crescut, ha evolucionat i s'ha convertit en una referència internacional. Ha posat a Barcelona dins del mapa marítim global", ha afegit el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell.
En els pròxims anys, la terminal BEST té previst créixer encara més i ho vol fer en uns terrenys adjacents que li permetran arribar a una superfície de cent hectàrees, on ara només hi ha sorra. Passarà a comptar amb quaranta blocs de contenidors, una vintena de grues i 4.000 endolls refrigerats. Un lideratge operatiu que també ha aconseguit sent la primera terminal que va incorporar ara fa un any un sistema per alimentar amb electricitat els vaixells, cosa que permet que apaguin el motor quan atraquen al port i s'endollen a la xarxa. Aquest endoll per a vaixells s'emmarca dins del projecte del Port de Barcelona per electrificar la seva operativa, amb una inversió prevista de 200 milions d'euros.
Nova etapa amb MSC
La capacitat més gran de la terminal BEST s'acompanya d'una nova etapa en la propietat de la infraestructura. Després de mesos de negociacions, el consell d'administració del Port de Barcelona va autoritzar fa unes setmanes l'entrada de la multinacional suïssa MSC. "Més enllà dels canvis en el nostre accionariat, no hem de canviar", ha defensat el seu conseller delegat, Guillermo Belcastro.
El primer grup navilier mundial, amb el 20% del mercat de transport de contenidors, compartirà a parts iguals la propietat d'aquesta macroterminal amb Hutchison Ports, que continuarà sent l'encarregat de la gestió. Actualment, s'està a l'espera del vistiplau de les autoritats europees de competència.