L'ús del català a les empreses cau quasi onze punts els últims 15 anys
La llengua catalana es manté com a primera per a les pimes, però cada cop hi ha més renúncia
BarcelonaEl català es manté com la llengua principal de les empreses catalanes. Aquesta és la principal conclusió positiva d'una enquesta de la patronal Pimec entre els seus associats. Però l'estudi també llança algunes alertes. La primera és que, tot i ser el primer idioma, perd pes. En concret, la percepció de les companyies enquestades és que el seu ús ha caigut 10,9 punts percentuals respecte a l'any 2012. La segona conclusió preocupant és que, en funció de l'interlocutor, a les empreses cada cop es canvia més de llengua.
De fet, Pimec constata que la pèrdua de pes del català en l'empresa s'ha produït precisament per la segona alerta, és a dir, perquè les empreses cada cop s'adapten més al que demana l'interlocutor, sigui un client o un proveïdor. L'enquesta indica que el 60,7% de companyies canviaven de llengua per adaptar-ser al client l'any 2012, i ara ho fan el 71,2%. Una renúncia que es produeix no només en la relació oral, sinó també en l'escrita. Les comunicacions escrites en català dirigides als clients eren el 76% el 2012, i ara són el 55,5%. A més, l'ús d'altres llengües que no són el català en aquestes comunicacions ha augmentat en 20 punts. També s'ha detectat un descens, tot i que menor, de les webs en català de les empreses.
Així i tot, la part positiva és que, segons l’estudi, el 65,6% de les empreses s’adrecen sempre o majoritàriament en català a la clientela, sigui de manera presencial o telefònica. Aquesta dada se suma al fet que en el 80,7% de les pimes les comunicacions escrites a la clientela i els proveïdors són en català, de la mateixa manera que, en l’àmbit digital, un 74,5% de les empreses disposen d’una web en català; i un 49,5% publiquen gairebé tot el seu contingut a les xarxes socials utilitzant la llengua catalana.
Malgrat que en els darrers anys s’ha generat una diferència en l’adaptació a la llengua de l’interlocutor –s'ha elevat el percentatge d'empreses que canvien la llengua per la que fa servir l’usuari o el proveïdor–, l’ús habitual del castellà continua sent minoritari (7,6%), i l’ús d’altres llengües se situa per sota del 3%. Així mateix, l’estudi també constata un canvi de tendència en la valoració del català dins l’àmbit empresarial, especialment pel que fa a la incorporació i promoció del personal que ha d’atendre el públic. Segons l’estudi, el 52,6% de les empreses considera avui el coneixement del català un requisit en els processos de contractació, una xifra que representa un increment d’un 6% respecte al 2024.
D'altra banda, l'anàlisi de Pimec destaca una implicació més gran de les empreses en la formació lingüística dels seus equips. Una de cada tres pimes asseguren que faciliten l’aprenentatge o el perfeccionament del català a les persones treballadores, una xifra que ha crescut en cinc punts percentuals en comparació amb l’any passat, quan aquesta dada va ser del 27,2%, i més de 10 punts si es compara amb l’any 2012 (22,8%).
Més català als serveis
L’estudi destaca que el sector serveis –especialment pel seu contacte directe amb la clientela– presenta uns nivells d’ús del català clarament superiors a la resta de sectors econòmics. En l’atenció al públic, el 72,1% de les empreses de serveis s’hi adrecen sempre o majoritàriament en català, per davant del 51,4% en la resta de sectors. A més, el 83,8% de les empreses de serveis utilitzen el català en les comunicacions escrites amb clients i proveïdors, gairebé deu punts més que en els altres sectors.
La presència del català també és més elevada en els materials corporatius del sector serveis, com la retolació, les factures o la documentació. Destaca especialment l’ús del català en els tiquets de caixa i els rebuts, presents en el 44,6% de les empreses de serveis, enfront del 18,2% de la resta d’activitats. En l'àmbit digital, el 77,8% de les empreses del sector serveis disposen de pàgina web en català i el 57% publiquen més del 75% del contingut de les xarxes socials en aquesta llengua.