Laboral

Nou rècord d'ocupats a Catalunya al juliol tot i el repunt de l'atur

El nombre de persones sense feina augmenta en 4.339 al Principat, mentre cau al conjunt d'Espanya

BarcelonaJa és habitual que el mes de juliol arribi per trencar la tendència de reducció de l'atur. Encara que Catalunya es manté en rècords d'ocupació, segons les dades publicades aquest dilluns pel ministeri de Treball, el total de persones sense feina al Principat va augmentar en 4.339, fins a situar-se en 319.423. En termes absoluts, Catalunya va ser la comunitat autònoma on més va créixer l'atur, seguida del País Basc (+1.600) i l'Aragó (+1.167). Si ho comparem amb el juliol del 2024, però, el nombre de catalans desocupats es va reduir en 7.860, un 2,4% menys.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

De totes maneres, el mercat de treball continua en màxims històrics a Catalunya. Després que al juny se superés per primera vegada el llindar dels 3,9 milions de treballadors, el mes passat es va repetir aquesta fita. Segons les dades publicades pel ministeri de la Seguretat Social, l'afiliació va sumar 6.887 nous ocupats i ja hi ha 3.912.345 persones treballant a casa nostra. Només en l'últim any se n'hi han afegit 76.269, un avenç de l'1,99%. Així i tot, Catalunya no va ser el territori que va crear més ocupació en termes absoluts. El rànquing el van liderar les Illes Balears (+12.579), seguides de Galícia (+10.835) i el País Valencià (+6.968).

Cargando
No hay anuncios

Però per què creix l'atur si el mercat de treball continua a l'alça? Aquest increment de la desocupació a Catalunya es va concentrar en el sector serveis, que va deixar 3.239 aturats més respecte al juny. També van créixer en 926 les persones sense una feina anterior que es van inscriure als serveis per trobar feina. D'altra banda, a la indústria el repunt va ser inferior, amb 206 nous aturats, mentre que a la construcció la dada va disminuir lleugerament i a l'agricultura es va mantenir estable. Si ens fixem en l'afiliació, queda clar que qui va arrossegar a la baixa la creació d'ocupació va ser el sector de l'educació i el lleure, especialment a Barcelona. A això s'hi suma que l'hostaleria també va obtenir pitjors resultats en aquesta demarcació, que en conjunt va perdre 14.992 ocupats. En canvi, a Girona la indústria turística va compensar el balanç i aquest indicador va créixer un 3,2%, i va sumar així 12.436 afiliats.

El secretari de Treball de la Generalitat, Paco Ramos, ha recordat en roda de premsa que ja són quatre els mesos de rècord en la creació d'ocupació a Catalunya i que el nivell d'atur és el més baix en un mes de juliol des del 2007. Alhora, també ha destacat que la taxa de temporalitat ha caigut a l'11,2%, el mínim de la sèrie històrica. "Veníem d'uns màxims del 25%", ha apuntat Ramos. Dels 268.521 contractes que es van signar al Principat al juliol (un augment del 13% respecte al juny), el 42% van ser indefinits i el 58% restant tenia data de caducitat. "Els temporals han crescut el doble que els fixos", ha admès l'alt càrrec.

Cargando
No hay anuncios

El Govern continua treballant en la implementació del seu pla de xoc contra l'atur de llarga durada –aquest col·lectiu representa el 50% dels aturats– i ha identificat un "cert edatisme" en aquesta problemàtica, així com una vinculació amb el baix nivell formatiu d'aquestes persones. "Entre els inscrits majors de 45 anys probablement també hi ha part d'aquestes persones amb factors no estrictament laborals com ara problemes de salut", ha valorat Ramos. D'altra banda, els aturats de menys de 25 anys es van reduir en 1.521 al juliol, però aquests joves van representar el 18% dels nous desocupats de tot el mes.

L'afiliació a la Seguretat Social a Catalunya
Mitjana d'afiliats cada mes fins al juliol del 2025
Cargando
No hay anuncios

Millora de l'ocupació a l'Estat

En el conjunt d'Espanya, l'afiliació a la Seguretat Social va créixer lleugerament, amb 4.408 nous ocupats. El ministeri ha destacat en un comunicat que aquest comportament millora el dels tres juliols precedents. Amb aquest increment, el total d'afiliats a l'Estat se situa en 21.865.503 persones. En els últims dotze mesos, s'han incorporat al mercat de treball 482.397 empleats, un augment del 2,26%. Pel que fa a l'atur, les persones inscrites als serveis per buscar feina van reduir-se en 1.357 a Espanya, un tímid retrocés del 0,06% en un mes encara marcat per les contractacions de la indústria turística. Així doncs, encara hi ha 2.404.606 ciutadans que busquen un contracte laboral a l'Estat, 145.631 persones menys que fa un any.

Cargando
No hay anuncios

En una entrevista a RNE, la vicepresidenta segona espanyola i ministra de Treball, Yolanda Díaz, ha assegurat que són dades "històriques" a Espanya, i que continuen "una tendència habitual" dels últims temps. Segons Díaz, el ritme més baix de reducció de l'atur s'explica perquè des de la pandèmia s'anticipen les contractacions estiuenques, i ha posat l’accent en el fet que l’actual és "la taxa de desocupació més baixa des de fa deu anys". No obstant això, ha assegurat que "no es conforma" i que continuarà treballant per reduir aquest indicador. "Quatre de cada deu llocs de treball a la Unió Europea es creen a Espanya i ara mateix són llocs de treball de qualitat, ja que han crescut els salaris en un 3,8%, és a dir, un punt per sobre de la inflació", ha defensat la ministra de Treball.