El fabricant dels Labubu es fa d’or: multiplica per cinc els guanys
La xinesa Pop Mart es prepara per llançar una versió mini per a mòbils d'aquest ninot que ha seduït famosos com Madonna i Beckham
BarcelonaLa febre pels Labubu no només obliga a fer llargues cues al Portal de l'Àngel de Barcelona per aconseguir-ne un, sense importar la calor que faci, sinó que fa guanyar diners, molts diners. Pop Mart, l'empresa xinesa que els produeix i els comercialitza, ha batut rècords i ha multiplicat per cinc els seus beneficis durant el primer semestre gràcies a aquests ninots de peluix amb aparença alhora diabòlica i tendra.
La joguina no només sedueix els barcelonins de totes les edats, sinó que s'ha convertit en un fenomen mundial a l'alçada d'estrelles com Madonna. En el seu últim aniversari l'artista va deixar enrere sobrenoms icònics com Material Girl per bufar les espelmes d'un gran pastís en forma de Labubu on es podia llegir "Happy birthday Madudu" (un joc de paraules amb Madonna i Labubu). La cantant Rihanna i el futbolista David Beckham també s'han rendit als encants d'aquest ninot definit com a "lleig-cuqui".
"Labubu s'ha erigit com una de les marques més desitjades del món", celebra Pop Mart, que promet "llançar dissenys superiors" i impulsar aquesta línia de negoci "a una talla mundial i duradora". Fins ara l'ús més popular d'aquests ninots ha estat com a complement per a motxilles o bosses, però la companyia ha comunicat que aquesta setmana llançarà una versió mini dels Labubu que es podrà enganxar als telèfons, seguint l'exitós rastre dels Sonny Angel. També s'està estudiant la possibilitat de fer aparèixer aquests ninots en pel·lícules o fer-los arribar als parcs d'atraccions.
Amb tota aquesta febre mundial pels Labubu, els beneficis de Pop Mart, que cotitza a la Borsa de Hong Kong, han pujat un 396,5% durant els primers sis mesos de 2025 en comparació amb l'any anterior, fins a situar-se en uns 637 milions de dòlars (548 milions d'euros al tipus de canvi actual). D'altra banda, les vendes de l'empresa amb seu a Pequín s'han triplicat, amb un creixement del 204%, i s'han situat en els 1.932 milions de dòlars (1.661 milions d'euros).
Precisament, la popularitat d'aquest personatge a tot el món va impulsar molt les vendes fora de la seva Xina natal. En aquest sentit, el mercat nacional dels Labubu va passar de representar el 77% de tots els ingressos a un 60% en el primer semestre d'aquest any. Del 40% restant que ara suposa el mercat exterior per a Pop Mart, els creixements més grans els va registrar al continent americà, on va multiplicar la seva facturació per 12, i a Europa, on va ser vuit vegades superior. Tal com ha explicat el seu conseller delegat, Wang Ning, la companyia està explorant fer-se forta en destins com l'Orient Mitjà i l'Amèrica Llatina.
Tot això, sense oblidar, tal com remarca el diari hongkonguès South China Morning Post, que Pop Mart, "el productor de joguines més valuós del món", es consolida com un "exportador del poder tou (soft power) de la Xina". En aquest sentit, durant molts anys el país asiàtic era entès des d'Occident com un important productor de béns a baix cost, però l'èxit de Labubu s'uneix ara a altres impactes culturals a escala mundial com el del popular videojoc Black Myth: Wukong, que va aconseguir batre rècords globals de jugadors.
Inspirat en la mitologia nòrdica
Aquest entremaliat monstre d'orelles punxegudes i somriure diabòlic anomenat Labubu està inspirat en la mitologia nòrdica. Va ser dissenyat l'any 2015 per l'artista hongkonguès Lung Ka-sing per a una sèrie de llibres il·lustrats: The Monsters. El Labubu és un dels personatges, però l'acompanyen d'altres, com el Zimomo, el Mokoko, el Pato, l'Spooky o el Tycoco. Pop Mart va detectar el seu potencial i el va agregar a la seva línia de productes, i va llançar les primeres figures col·leccionables l'any 2019.
La seva popularitat va estendre's per tot el món l'any passat i es va convertir en tot un fenomen viral a xarxes socials. S'aprofitava d'una estratègia de màrqueting que consisteix en llançar edicions limitades. Pop Mart basa el seu negoci en la producció i venda de joguines de col·lecció, moltes de les quals desenvolupades per artistes i venudes en blind box –capses amb productes sorpresa– per uns quinze euros. Això ha fet que hi hagi qui alerti que s'està fomentant la ludopatia, ja que molts compren productes compulsivament fins a obtenir el Labubu desitjat.