Economia23/05/2012

7 motius que han fet fracassar la sortida de Facebook a borsa

Les accions de la xarxa social de Zuckerberg acumulen una davallada del 18% en tres dies de cotització. Massa optimisme en la valoració, dubtes sobre la publicitat i l'aterratge en un mercat en hores baixes són algunes de les claus

Ara

BarcelonaLes accions de Facebook acumulen una davallada del 18% des que el gegant d'internet, valorat en més de 100.000 milions de dòlars, va sortir a borsa divendres en un dels pitjors debuts borsaris de la història, segons la revista 'Time'. Mentre el dia de l'estrena els títols es van mantenir estables, dilluns i divendres les accions van patir caigudes generoses: d'un 11% i un 8%. 'Time' publica un compendi de raons que haurien arrossegat la companyia de Zuckerberg a les pèrdues.

Inscriu-te a la newsletter Darwinisme empresarialInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

1. Males notícies just abans de l'estrena: General Motors va anunciar dies abans de la sortida a borsa que retirava 10 milions de dòlars en publicitat de la xarxa social perquè no resultava efectiva. Era simbòlic, tot i que no significatiu en el global de les xifres. Pot ser el primer d'una llarga llista d'anunciants a marxar.

Cargando
No hay anuncios

2. Els dubtes del negoci mòbil: Facebook va reconèixer a principis de mes que els usuaris de les aplicacions mòbils –la meitat dels 900 milions totals– no generaven cap ingrés.

3. Els errors de Nasdaq: L'estrena de Facebook va tenir una gran repercussió mediàtica i una molt bona escenificació per part del Nasdaq, però a nivell tècnic, el selectiu no va estar a l'altura. Els mecanismes van fallar i es va iniciar la sessió de l'estrena, divendres, mitja hora tard. Això va provocar dubtes en alguns inversors, que no sabien si havien comprat o venut accions.

Cargando
No hay anuncios

4. Facebook i els col·locadors van preveure massa demanda: En sortides a borsa tan atractives, molts compradors demanen més accions de les que volen per "fer coixí" i no quedar-se'n sense. El col·locador Morgan Stanley i Facebook van veure una alta demanda i van augmentar el número d'accions a la venda en un 25%, i el preu de sortida, de 28-34 dòlars a 38. Els inversors, aleshores, no van quedar-se totes les accions que havien reservat.

5. El silenci del mercat: Els dies previs a l'operació s'esperava una gran pujada dels títols –algunes veus parlaven de 45 a 50 dòlars–. Les accions es van començar a vendre a 42, però aviat van baixar al preu inicial de 38. Els col·locadors van defensar el preu de sortida divendres, però dilluns van retirar-se i van deixar caure les accions sense dir res més.

Cargando
No hay anuncios

6. Els mercats van de baixada: Quan es va anunciar l'oferta, els mercats estaven calmats, però a l'hora de sortir, la situació grega els té revolucionats. El Nasdaq havia baixat durant sis dies consecutius.

7. Els compradors van aparèixer, però a la baixa: Molts compradors famosos van anunciar que comprarien o volien comprar accions, però les valoraven molt més baixes: entre 18 i 30 dòlars, lluny dels 38 que demanava Facebook.