UE

El pla de la UE per millorar el tren d'alta velocitat entre Barcelona i París per al 2040

Brussel·les pretén adaptar el tram entre Perpinyà i Nimes perquè els trens hi circulin a més de 200 quilòmetres per hora

Brussel·lesBrussel·les continua obcecada a millorar la connectivitat entre les grans ciutats europees. La Comissió Europea ha presentat el pla de la xarxa ferroviària aquest dimecres, i indica que Barcelona i París han d'estar connectades per tren d'alta velocitat a tot estirar el 2040. En concret, l'executiu comunitari insta a adaptar el tram de via entre Perpinyà i Nimes, i permetre que durant tot el trajecte entre la capital de Catalunya i de França es pugui circular almenys a 200 quilòmetres per hora.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Més enllà de la via entre la capital del Rosselló i la ciutat occitana, la Comissió Europea ha tornat a llançar un toc d'atenció a França i ha instat a millorar les connexions transfrontereres entre l'estat espanyol i el francès. Així, el comissari europeu de Transport Sostenible, Apostolos Tzitzikostas, ha remarcat la importància de posar fi als "colls d'ampolla" que es formen a la frontera de les dues administracions estatals. "Avui hem presentat connexions entre capitals, però totes les grans ciutats hi estaran incloses, també Barcelona", ha apuntat el representant grec.

Cargando
No hay anuncios

D'altra banda, la Comissió Europea també pretén millorar per al 2035 la connexió entre Lisboa, Madrid i París, passant pel País Basc. D'aquesta manera, millorant la connectivitat del corredor atlàntic i adaptant-lo a trens d'alta velocitat, Brussel·les calcula que el temps de viatge entre la capital espanyola i la francesa passaria de ser d'unes deu hores a sis. Pel que fa a la connexió entre la capital portuguesa i l'espanyola, Brussel·les vol que el trajecte amb tren d'alta velocitat passi a ser d'unes tres hores.

Cargando
No hay anuncios

Brussel·les també vol que com a màxim el 2030 tots els grans aeroports de la Unió Europea –que superen els 12 milions de passatgers anuals– estiguin connectats per trens d'alta velocitat o almenys de llarga distància. Això afectaria l'aeroport del Prat i, entre d'altres, el de Palma.

L'executiu comunitari calcula que el desenvolupament del pla sobre la xarxa ferroviària d'alta velocitat arreu de la Unió Europea costaria uns 550.000 milions d'euros i admet que no n'hi ha prou amb inversió pública. Així, ha fet una crida al Banc Europeu d'Inversions (BEI) a col·laborar amb el sector privat per potenciar la connectivitat del continent, que Brussel·les considera clau per a la competitivitat i integració de la UE, així com per reduir la contaminació provocada pel transport aeri.