AUTOMOCIÓ
Economia03/11/2016

Les vendes de cotxes afluixen i el sector implora més ajudes

Natàlia Vila

BarcelonaTres mesos sense pla PIVE comencen a passar factura als concessionaris. Les ajudes estatals per incentivar el canvi de cotxe es van acabar al juliol i des d’aleshores les vendes se n’han anat ressentint. Encara no cauen, però perden pistonada en el ritme de creixement. Per això el sector reclama una solució estable: ajudes estructurals -és a dir indefinides- per animar els ciutadans a comprar cotxes nous en substitució dels més vells i assegurar les vendes com a mínim fins que l’edat mitjana dels vehicles que hi ha en circulació, el parc automobilístic, es redueixi a la meitat.

Inscriu-te a la newsletter Darwinisme empresarialInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El cert és que les vendes s’han alentit a l’octubre respecte als mesos anteriors, sobretot en les vendes a particulars. Tot i això, les matriculacions de flotes per a empreses continuen fortes, fet que ha permès que a Catalunya es matriculessin 14.821 vehicles, un 5,4% més que fa un any. Al conjunt d’Espanya la xifra es queda en 83.248 vehicles venuts, un 4% més. És un creixement modest si es compara amb la primera meitat de l’any. En l’acumulat del gener a l’octubre les vendes de cotxes superen les dues xifres: van pujar un 10,8% a Espanya i només una dècima menys a Catalunya, que es manté com la comunitat on es matriculen més vehicles, segons l’associació de fabricants espanyola, l’Anfac.

Cargando
No hay anuncios

El sector, preocupat

Les dades d’aquest octubre, però, amaguen alguns símptomes preocupants. Segons l’Associació Nacional de Comerciants de Vehicles a Espanya, ara que ja no hi ha pla PIVE, la falta d’ajudes a particulars ha fet que el 14% de les matriculacions es concentrin l’últim dia del mes.

Cargando
No hay anuncios

Una pràctica que, segons aquesta associació, denota que els concessionaris fan automatriculacions i vehicles de quilòmetre zero per arribar a les quotes que els dicta la marca: “Recorren a compres pròpies i després aquestes unitats es posen a la venda amb menys marge i suposen un risc financer per als comerciants”, explica Elías Iglesias, president de l’associació. Segons assegura, ara mateix el mercat està inflat “perquè les compres de particulars, que són el veritable pulmó per als comerciants, mostren senyals d’esgotament”. Una opinió que també comparteix el president de la patronal de concessionaris, Jaume Roura: “L’automatriculació hauria de ser una pràctica puntual i no una solució habitual per arribar als objectius”, sentencia Roura.

L’associació espanyola de fabricants Anfac apel·la al medi ambient i la seguretat: “No es pot oblidar el paper fonamental que ha jugat el pla PIVE en la renovació del parc els últims anys, amb la substitució d’1,2 milions de vehicles amb una mitjana de 16 anys d’antiguitat”, explica Aránzazu Mur, responsable econòmica d’Anfac. L’associació de venedors, Ganvam, és més pessimista i considera que amb aquest ritme potser no es compliran els objectius de vendre 1,15 milions de vehicles a finals d’any. “Cal un pla integral de l’automòbil que permeti al sector seguir sent un puntal del creixement”, conclou Juan Antonio Sánchez, president de Ganvam.