Barcelona no es pot quedar enrere en qualitat ambiental

Com sortirà Barcelona de la pandèmia? Quan i com es consolidarà l’espai públic que s’ha guanyat al cotxe? ¿Es farà un nou salt endavant en el transport públic? Quant trigaran a ser majoritaris els vehicles elèctrics, més nets i menys sorollosos? Fins on avançarà l’ús de la bicicleta i el patinet? Quant es trigarà a tenir el verd per habitant que recomana l’OMS? I, last but not least, ¿té solució el problema d’un parc d’habitatges envellit i que no està a l’abast de la majoria de butxaques, en especial les dels joves? A aquestes preguntes, que plantegem aquest cap de setmana al diari a través d’un interactiu a l’Ara.cat i d’un dossier a l’edició de paper, encara se n’hi poden afegir més al voltant del model econòmic -amb la qüestió de l’aeroport com un dels elements clau-, de l’aposta pel coneixement -universitats, centres de recerca-, del model turístic -¿tornarem als volums insostenibles?-, de les desigualtats creixents i del tipus de lleure. Són qüestions que hem anat tractant i que seguirem abordant en totes les seves dimensions. Però ara ens hem volgut centrar en el que, en termes populars, s’entén com la ciutat verda. És a dir, en com fem que Barcelona respongui als reptes mediambientals globals i que, per tant, sigui un lloc amable i saludable per viure-hi.

La pandèmia ens ha fet adonar de la importància de valors com el silenci o el gaudi de la natura; i de dèficits com la mala qualitat de l’aire, la limitació d’espai i llum natural als nostres habitatges i l’escassetat d’espais públics i verds de qualitat. De tot això Barcelona en va curta: no compleix els estàndards exigibles. A través de l’urbanisme tàctic, s’ha aprofitat la crisi del covid-19 per fer actuacions d’urgència que han deixat un regust agredolç: d’una banda, hi ha hagut un guany immediat per als vianants i el transport no contaminant, però, de l’altra, ha quedat la sensació d’improvisació i baixa qualitat, amb els New Jersey (blocs de formigó grocs típics de les obres) com a nou mobiliari urbà. Ningú hauria imaginat que un any després seguirien al cor de l’Eixample.

Cargando
No hay anuncios

El repte ara és pensar la ciutat amb ambició verda per als pròxims anys, i posar fil a l’agulla sense pors ni dilacions. A París ja han decidit que el 2024 volen tenir un carril bici a tots els carrers. A Copenhaguen i Amsterdam fa anys que hi ha més bicicletes que habitants. I Londres pràcticament ha foragitat el transport privat del centre. Barcelona no es pot quedar enrere en qualitat ambiental: terrats verds i amb plaques solars, vehicles elèctrics, més transport públic i menys privat, més i millor espai verd, habitatges energèticament sostenibles, reducció de soroll i de calor (menys asfalt)... Hi ha moltes mesures a implantar i cal fer-ho en coordinació amb tot l’àmbit metropolità.