Per fi menys turistes de creuer

No serà la panacea ni solucionarà l'allau de turistes que pateix Barcelona, però és un petit pas en la bona direcció. La limitació del nombre de creueristes, pactada per l'Ajuntament i el Port a partir de reduir la capacitat d'arribades, és un gest. N'hauran de venir molts més, de gestos, si realment es vol recuperar la ciutat per als barcelonins, que veuen com l'espai públic de les zones més turistificades ja no els pertany o que directament estan sent expulsats perquè no es poden permetre un habitatge. De moment, la política concertada de reducció del nombre de creueristes tindrà una afectació limitada però concreta, que on més es notarà serà al centre de la ciutat, lloc on es concentren aquest tipus de turistes d'estada curta que arriben en vaixell.

El que l'Ajuntament i el Port han acordat és reduir en 5.800 passatgers la capacitat de les terminals. De fet, se'n tancaran dues i se'n farà una de nova, però en conjunt hi haurà aquesta minva en l'acollida de creueristes. En números rodons, la xifra total de turistes que arriben en vaixell en un mateix moment passarà, doncs, dels 37.000 als 31.000. Des de l'any 2018, el trànsit de passatgers de creuer a Barcelona ha crescut un 20%. Ara, per primer cop, hi haurà una reducció obligada. La mesura es farà a través del tancament de dues terminals i l'obertura d'una de nova, més moderna i gestionada no de forma privada: serà pública, cosa que donarà marge per modelar el tipus d'oferta que s'hi vehiculi, prioritzant, per exemple, els vaixells petits i aquells que tinguin Barcelona com a port base. La mesura respon al pacte del PSC amb els Comuns durant la negociació de les ordenances fiscals del 2025.

Cargando
No hay anuncios

Els canvis, però, encara trigaran a notar-se, ja que l'operació, que també s'aprofitarà per instal·lar nous sistemes per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica, no quedarà completada fins al 2030. El conveni entre l'Ajuntament i el Port també inclou un pla de millores de mobilitat a la zona per atenuar l'impacte dels creueristes sobre la ciutat. Entre altres actuacions, està previst crear un passeig que connecti a peu, en bicicleta i en transport públic les Drassanes i la Marina del Prat Vermell, a banda i banda de la muntanya de Montjuïc. La inversió total publicoprivada pujarà a 185 milions d’euros.

Cargando
No hay anuncios

El turisme és un motor econòmic voraç, important en termes quantitatius, però que genera una riquesa més a curt que a llarg termini, i alhora és una font de problemes. Des del punt de vista econòmic, no se'n pot prescindir de cop, tot i que l'objectiu ha de ser que el seu pes relatiu es redueixi i créixer en altres sectors més productius i amb menys costos socials. Quant a la convivència, cal trobar vies per no seguir perjudicant la vida quotidiana i la vivència general dels ciutadans, i blindar drets bàsics com el d'habitatge, entre altres coses per interès del mateix sector turístic, perquè Barcelona pot perdre molt del seu atractiu acollidor si els seus habitants s'instal·len cada cop més en la turismofòbia. O es posa el fre, com ara s'ha començat a fer al port, o la gallina dels ous d'or del turisme s'acabarà girant com més va més en contra de la ciutat.