AVANTÍTOL
Eleccions 21-D18/12/2017

La importància del votant d’última hora

Des del 1995 s’ha doblat el percentatge d’electors que decideixen el vot al tram final de campanya

Aleix Moldes

BarcelonaTotes les enquestes coincideixen que el 21 de desembre hi haurà una participació rècord a les urnes. Segons el baròmetre preelectoral del Centre d’Estudis Sociològics (CIS), per sobre del 90%, tot i que d’altres sondejos l’han rebaixat fins a prop del 80%. I qui en sortirà beneficiat? Probablement qui millor gestioni les expectatives dels indecisos, una bossa que la demoscòpia acosta al milió de persones a pocs dies de la jornada electoral. En unes eleccions sobre el paper tan equilibrades, el votant d’última hora serà més decisiu que mai. I cada cop són més els que s’esperen fins a l’últim minut per decidir el sentit del seu vot.

A les eleccions al Parlament del 27 de setembre del 2015, el 21% dels electors van prendre la decisió durant l’última setmana de campanya. De fet, un 7% no ho va decidir fins a l’últim dia, segons dades del CIS. I tres anys abans, el 25 de novembre del 2012, encara van ser més els indecisos fins a l’últim moment: un 28% va decidir el vot durant l’última setmana i un 9% la mateixa jornada electoral. No és estrany, doncs, que els partits polítics intentin exhaurir fins a l’últim instant de campanya. Per exemple, el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, s’ha instal·lat a Catalunya i s’hi estarà fins dimarts intentant remuntar les males perspectives electorals del PP; ERC ha començat a publicar entrevistes per escrit amb el seu cap de llista, Oriol Junqueras, i fins i tot missatges de veu com el que es va poder escoltar en el míting central de dissabte; i al PSC, l’exministre Josep Borrell ha aparegut a la recerca del vot unionista que els socialistes es disputen amb Ciutadans en aquesta última setmana de campanya. El votant cada cop es decideix més tard i les campanyes electorals serveixen per aclarir dubtes o, fins i tot, per canviar d’idea.

Cargando
No hay anuncios

El 1995, Jordi Pujol va perdre 10 escons i la seva majoria absoluta. Una decisió que els votants ja tenien presa des de feia temps. El 83% dels electors no es van esperar a la campanya electoral per decidir qui votarien. De fet, aquesta era la tònica habitual durant els anys 80 i 90. Quatre anys després Pasqual Maragall va guanyar en vots però no en escons les eleccions del 19 de desembre del 1999. El 86% dels votants havien pres la decisió abans que comencés la campanya electoral i només el 9% es van esperar a l’última setmana de campanya.

Qui surt amb avantatge?

Els partits acostumen a criticar les enquestes, però la gran majoria tenen el seu tracking diari, que els permet anar acurant el missatge als indecisos que els són més pròxims o que es disputen amb algun competidor. Segons el CIS, el 4 de novembre hi havia un 15,7% d’indecisos. D’aquests, alguns no votaran -el percentatge de persones que asseguren que “mai” participen en les eleccions s’ha reduït dràsticament els últims anys- però d’altres podrien ser decisius per a la victòria d’una de les quatre formacions que les enquestes situen al capdavant (ERC, Cs, JxCat i el PSC) o per garantir la governabilitat del pròxim Parlament. Dels indecisos, el CIS apunta que un 24% no s’identifica amb cap dels partits polítics. Però probablement ERC celebri que el 14% s’identifiqui amb els republicans, una xifra superior a la del 10% que s’identifiquen amb el PSC i el 5% amb JxCat i Cs.

Cargando
No hay anuncios

El missatge principal d’Esquerra -més enllà de ressaltar la figura de Junqueras-és “fer República” i avançar cap a la independència, malgrat que ara prioritzi el diàleg amb l’Estat. Els republicans comparteixen una bona part dels indecisos amb Junts per Catalunya a qui, per exemple, interessa subratllar un altre missatge: un 24% dels indecisos volen que Carles Puigdemont sigui el president i només un 12% Junqueras i un 11% Inés Arrimadas. I a Ciutadans, que bàsicament centra el discurs a apel·lar al votant que es disputa amb el PSC, li interessa recordar què va passar ara fa dos anys, quan les enquestes els infravaloraven. El 50% dels seus votants van decidir votar el partit taronja durant la campanya.