Contingut patrocinat

Aprendre a emprendre en equip, el valor diferencial de LEINN

Els alumnes del grau creen empreses i projectes reals des del primer dia, allunyant-se de les simulacions convencionals. La carrera té un 97% d'empleabilitat.

À.G.
4 min
Els alumnes de LEINN aprenen a trobar una solució per a cada problema

BarcelonaUna proposta trencadora agafa volada a Barcelona. El grau universitari en Lideratge Emprenedor i Innovació (LEINN), un títol oficial de la Universitat de Mondragón i TeamLabs, és una revolucionària concepció de la formació que proposa aprendre treballant i emprenent en equip. Els alumnes creen empreses i projectes reals des del primer dia, allunyant-se de les simulacions convencionals.

Els leinners, com s'anomenen els joves que cursen LEINN, són persones que aprenen en equip creant la seva pròpia empresa des del primer dia mentre viatgen pel món. Aquest grau els prepara, per tant, per desenvolupar projectes reals en tota mena de sectors, fer servir tecnologies emergents en els seus projectes, adaptar-se a un entorn canviant, crear impacte social, liderar equips i persones, i tenir una visió global del món. Quan acaba la carrera, un estudiant del grau ha creat amb el seu equip una mitjana de 30 projectes i ha facturat una mitjana de 270.000 euros.

Aprendre a treballar en equip.

La metodologia de LEINN, que és un grau universitari oficial de quatre anys de durada, està inspirada en un cas d’èxit finlandès. “Un professor universitari de màrqueting va crear una metodologia per aprendre a emprendre en equip. L’objectiu inicial era motivar els alumnes”, assegura Berta Lázaro, cofundadora i directora global de TeamLabs, un laboratori d’aprenentatge radical que des del 2011 trenca la frontera entre l’àmbit universitari i el laboral.

“Per aprendre a liderar, a LEINN hi ha uns equips de 20 persones que es transformen en un instrument d’aprenentatge. Per aprendre a emprendre, cada equip ha d’organitzar una empresa en el primer mes. L’empresa ha de desenvolupar projectes durant quatre anys per ser sostenible”, explica Lázaro.

Una de les característiques d’aquest grau és que els alumnes viatgen per països d’Europa, Amèrica i Àsia. “Viatjar és clau per tenir una mentalitat global. Quan fan primer van a Finlàndia o Berlín. Quan estan a segon, a Costa Rica. Quan passen a tercer, a països asiàtics com Corea del Sud i a l'Índia. Les estades es realitzen en diferents àrees d’emprenedoria de les universitats”, analitza Lázaro. El paper de TeamLabs és dissenyar contextos d’experimentació i de col·laboració radical.

Una de les característiques d’aquest grau és que els alumnes viatgen per països d’Europa, Amèrica i Àsia.

Les dades avalen aquest model educatiu, ja que el 97% dels joves que es graduen a LEINN estan treballant, gràcies a una mentalitat d’aprenentatge que els prepara per afrontar la incertesa amb èxit, naturalitat i sense por. El 34% dels graduats treballen en les seves pròpies empreses i el 63% en empreses líders i start-ups com Google, Seat, Iberia, EY, L'Oréal, Carrefour, Inditex, Ilunion, Acciona i Cabify, entre d'altres, en llocs d'innovació, lideratge d'equips, business development i project management, entre d'altres.

Esdeveniment organitzat per YOUZ.

Un dels casos d’èxit és el de Nàhia Gironès, una graduada en LEINN que va cofundar Youz Talent, una empresa que crea experiències i programes per connectar talent jove amb empreses. “Vaig començar el grau perquè no sabia què estudiar. L’únic que tenia clar és que volia fer alguna cosa relacionada amb el món de l’empresa. Quan vaig fer una recerca sobre les diferents possibilitats, res em cridava l’atenció. Tot em semblava molt teòric. Per a mi la pràctica era primordial. Quan vaig conèixer la metodologia de LEINN vaig tenir clar que era molt diferent”, confessa Gironès.

“El grau t’obliga a exposar-te molt perquè et toca treballar i solucionar situacions que tu no havies viscut mai. Els reptes de treballar en equip són molt grans perquè et toca treballar amb perfils molt diferents. La clau és el sentit d’adaptabilitat, que incorpores a tots els àmbits”, diu. “El gran aprenentatge que jo he fet és adaptar-me al canvi. El sentit de resiliència que interioritzes és molt útil”, resumeix Gironès.

Moltes de les empreses sorgides de LEINN s’han convertit en negocis consolidats, i és el programa que més joves aporta a la llista de Forbes 30 Under 30. “El grau et proporciona un marc acadèmic que et permet provar coses amb la seguretat que comptes amb la protecció de la universitat. És una experiència molt real que et permet provar moltes coses”, diu Laura Celaya, que actualment estudia el quart curs del grau i que ha posat en marxa l’agència de màrqueting digital Aninchi.

“El grau t’ajuda a conèixer en què ets bona i et permet construir-te millor el camí, ja que no parteixes de zero”, conclou. Els alumnes de LEINN han de pagar impostos, vendre i  facturar. De fet, la facturació és un dels indicadors per aprovar.

Provés d’accés

El grau LEINN farà dijous 13 de juny (11 h) unes proves d’accés a Barcelona. La convocatòria serà al centre ubicat al número 73 del carrer Pallars, en ple districte 22@. Les inscripcions ja estan obertes i la peculiaritat és que són els mateixos alumnes dels últims cursos del grau els que, juntament amb l'equip de TeamLabs, fan el càsting. Màlaga i Madrid també tenen laboratori propi de TeamLabs.

El 2025 està previst que el laboratori de Barcelona sigui a Sant Andreu, on la Mondragon Unibersitatea ha guanyat un concurs públic. El gran impacte social de TeamLabs ha aconseguit captar l'atenció d'administracions públiques, institucions educatives i empreses, amb les quals treballen ajudant-los en els seus processos de transformació, innovació i canvi.

stats