Contingut patrocinat
Especials 03/02/2024

Barcelona Wine Week frega els mil expositors en una edició de rècord

El saló abordarà reptes i tendències, com l’ús de recipients singulars per a l’elaboració, l ’enoturisme o la digitalització.

Redacció
4 min
Barcelona Wine Week (BWW) és el saló de referència del vi espanyol de qualitat.

Barcelona Wine Week arriba a la seva quarta edició amb xifres de rècord i consolidada com a cita ineludible per al sector. El saló, que se celebrarà del 5 al 7 de febrer al recinte Montjuïc de Fira de Barcelona, reunirà 952 cellers de 73 DO espanyoles en una cita exclusiva que pretén mostrar la millor producció vitivinícola del país a compradors nacionals i importadors de tot el món. Comptarà, a més, amb 70 ponències i tastos en les quals més de 160 prestigiosos experts analitzaran els imminents desafiaments d'un sector clau per a l'economia espanyola.

Barcelona Wine Week (BWW), el saló de referència del vi espanyol de qualitat, obrirà les portes dilluns que ve amb un ple total: 952 cellers i més de 7.200 m², un 15% més que el 2023 tant en xifra d'expositors com en metratge. Amb només tres edicions, i després de l’èxit de convocatòria registrat, l'organització ja projecta una ampliació d'espai per al 2025 que permeti acollir l'alta demanda d'empreses interessades.

BWW 2024 reunirà cellers de 73 DO i altres segells de qualitat de tot Espanya que exhibiran els seus millors vins i establiran contactes comercials amb els més de 20.000 visitants professionals previstos. Entre ells, 650 grans compradors i importadors clau de països estratègics per a l'exportació convidats per BWW en col·laboració amb ICEX España Exportació i Inversions. Destaca la presència de professionals dels Estats Units, Alemanya, el Canadà, els Països Baixos, el Regne Unit o la Xina, que torna amb força al saló. Es tracta de decisors de compra de grans cadenes de supermercats, com Tesco (Regne Unit) o City Super (Xina), i distribuïdors clau com American Northwest Distributors o Handcraftedwines (USA). A ells s'hi sumaran prop de 1.000 grans compradors nacionals convidats per BWW mitjançant el seu programa VIP Buyers. En total, es calcula que durant l'esdeveniment se celebraran més d'11.400 reunions de negocis entre aquests compradors i les empreses expositores.

Un tast de vins al Barcelona Wine Week.

Per a Celine Pérez, directora de BWW,l'altíssima demanda per exposar al saló i l'èxit del programa d'atracció de compradors clau confirmen BWW com un esdeveniment únic a Espanya per a la dinamització i la internacionalització del vi espanyol, i aquest èxit ens obliga a créixer, però sempre mantenint la nostra aposta per un esdeveniment premium focalitzat en generar negoci de manera efectiva".

Entre les empreses participants destaquen grans noms com Matarromera, Pago de los Capellanes, Protos, Marqués del Atrio, Hammeken Cellars, Lan, La Rioja Alta, Araex, Juvé & Camps, Vicente Gandía, Freixenet o Vallformosa, així com centenars de petits i mitjans cellers agrupats en més de 70 denominacions d’origen i altres segells de qualitat. Les que tindran més presència seran la DO Ribera del Duero, la DOQ Rioja i la DO Cava, però també hi seran presents moltes altres com Priorat, Bierzo, Alacant, Mallorca, Jumilla, Cigales, Rías Baixas, Arlanza o Navarra.

El saló estarà estructurat en tres grans àrees. La més gran serà BWW Lands, amb els cellers organitzats per DO i altres segells de qualitat. La seguiran BWW Brands i BWW Complements&Tech, amb algunes de les marques més reconegudes del mercat, i BWW Collectives i BWW Impulse, amb petits projectes i microcellers.

70 tastos i ponències sobre el vi que ve

BWW comptarà amb més de 160 experts, Masters of Wine, sommeliers, crítics i destacats elaboradors que analitzaran els grans reptes i macrotendències del sector i oferiran tastos únics. En aquesta edició, l'eix temàtic central aprofundirà en la tendència a utilitzar recipients singulars per elaborar el vi, des d’àmfores a antigues almàsseres de pedra. Destaquen ponents com el Master of Wine Fernando Mora (DO Aragó); els elaboradors Dominik Huber i Sara Pérez (DOQ Priorat); Almudena Alberca, primera i única dona espanyola amb el títol de Master of Wine; o els tres últims guanyadors del concurs Millor Sommelier d'Espanya, reunits en un tast inèdit. La diversitat de materials per a la criança també serà protagonista a l'espai Wine Tasting Journey by #alimentosdespaña, on es podran degustar 70 vins elaborats i envellits en recipients singulars.

Altres sessions destacades seran les de Peter Richards, Master of Wine i un dels més reconeguts comunicadors del vi del Regne Unit; Beth Willard, de la revista Decanter; el crític Tim Atkin, amb el seu primer informe sobre els millors vins elaborats a Catalunya; o el tast que dirigirà el sommelier i periodista de La Vanguardia Ramon Francàs, Els 10 magnífics de la DO Ribera del Duero, que recorrerà els millors vins de cellers com ara Pago de los Capellans, Vega Sicilia, Pago de Carraovejas o Aalto.

Per la seva part, l'espai BWWHub oferirà sessions sobre sostenibilitat, tendències, internacionalització i digitalització. Destaquen les dedicades a l'adaptació al canvi climàtic, a l'aplicació de la intel·ligència artificial, a l'auge del consum de vi sense alcohol, a l'exportació als Estats Units o a l'excel·lència com a motor de posicionament internacional, amb la participació d’ICEX España Exportació i Inversions.

Catalunya és la comunitat autònoma més representada al saló, seguida de Castella i Lleó, la Rioja, Euskadi, el País Valencià i Galícia.

La passió pel vi envaeix Barcelona

Amb motiu de la celebració del saló, Barcelona acollirà diverses propostes al voltant del món del vi. Del 2 al 7 de febrer, el projecte BWW Likes The City! convertirà la ciutat en capital del vi associant-se amb establiments de restauració, hotels i altres locals. Més de 20 restaurants, bars i enoteques oferiran menús especials i tapes maridades. Entre ells, Citrus, La Venta, Nectari, Topik, La Balsa, Via Veneto, Bolero Bar o ABaC. A més, enguany BWW Likes The City estrena Hotel Wine Fest, tres rutes per hotels emblemàtics de la ciutat en els quals es podrà gaudir de tastos i maridatges especials.

BWW compta amb la col·laboració de la Federació Espanyola del Vi (FEV); el ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA); el ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme; ICEX España Exportació i Inversions i el departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya. També rep el suport de Cajamar, el grup financer referent de la banca cooperativa a Espanya.

Catalunya, la comunitat amb més representació

Catalunya tornarà a ser la comunitat amb més representació al saló de referència del vi de qualitat, Barcelona Wine Week (BWW). En total, hi participaran 299 empreses catalanes, un 10% més que el 2023, i hi estaran representades les 11 DO de Catalunya. Vallformosa, Juvé & Camps, Freixenet, Celler Vall Llach, Jané Ventura, Abadal, Mas Martinet, Castell d’Encús, Gramona, Scala Dei i Rovellats són alguns dels cellers participants. A Catalunya la segueixen Castella i Lleó, La Rioja, Euskadi, el País Valencià i Galícia.

Els vins catalans, protagonistes al programa de tastos

Els vins elaborats a Catalunya protagonitzaran diverses sessions de l’extens programa de tastos i ponències de BWW. Destaquen cites com la presentació del primer informe sobre vins catalans del prestigiós crític internacional i Master of Wine Tim Atkin; la sessió sobre grans vins vinificats amb eines locals amb el sommelier Ferran Centelles; o el tast de trepats que dirigirà el Master of Wine Álvaro Ribalta. També cal destacar la sessió dedicada a la versatilitat del cava, amb el sommelier Agustín Trapero i el xef Carlos Casillas de Barro (Àvila), o la sessió sobre la projecció del vi català, amb experts com el consultor i MW David Forer. BWW també acollirà sessions d’homenatge a tres referents del vi català: Xavier Gramona, Antoni Mata i Carlos Esteva.

stats