Vuit de cada deu ciutadans aproven l’assistència sanitària de Catalunya
La nota mitjana que la ciutadania atorga a la resposta del sistema sanitari és d’un 6,83
La sanitat catalana està ben valorada pels ciutadans, com revelen dues enquestes que impulsa el Servei Català de la Salut, que són el Baròmetre Sanitari de Catalunya i el Pla d’Enquestes de Satisfacció de Catalunya (PLAENSA).
Els resultats de l’últim Baròmetre Sanitari -de l’11 al 18 de novembre del 2015- apunten que els ciutadans valoren gairebé amb un notable l’assistència sanitària (6,83 sobre 10), i que més de la meitat dels enquestats (un 52,3%) consideren que l’assistència sanitària és “molt bona” (11,8%) i “bona” (40,5%); i si s’afegeix als que la valoren com a “normal” (32%) s’arriba a un 84,3% dels enquestats. Preguntats sobre l’organisme responsable de l’assistència sanitària pública a Catalunya, gairebé quatre de cada deu persones (39,7% dels enquestats) reconeixen que és el CatSalut.
En relació a la dualitat públic i privat, un 69,1% dels enquestats declaren que utilitzen habitualment el servei sanitari públic; un 10,7% fa ús habitual del servei privat, i un 20,1% va tant al públic com al privat, depenent d’aspectes com la gravetat de la malaltia i el temps d’espera. En la hipòtesi d’una malaltia greu, un 57,3% dels enquestats es decantarien per un centre públic i un 21,9% per un de privat. Fins i tot entre les persones que tenen assegurança mèdica hi ha una proporció més gran dels que manifesten que, en aquest cas, triarien un centre públic.
I en relació als punts forts de l’assistència sanitària, el tracte rebut del personal sanitari obté una nota de 8,21 sobre 10. La confiança i la seguretat que transmet el metge, juntament amb la proximitat del centre, reben una puntuació mitjana de 7,99.
Finalment, un 11% dels enquestats consideren que l’assistència sanitària catalana ha millorat; un 46,7%, que es manté igual, i un 35,3%, que és pitjor que la de fa un any.
Què és el baròmetre sanitari?
El Baròmetre Sanitari de Catalunya és un instrument que recull, amb una periodicitat habitual de dos cops l’any, la valoració de la població sobre l’assistència sanitària a Catalunya, hagi utilitzat o no el sistema sanitari. La mostra enquestada en cada onada és de 2.000 persones a partir de 16 anys residents a Catalunya, i els resultats s’incorporen en l’orientació de polítiques sanitàries. La informació es recull a través d’una enquesta telefònica assistida per ordinador. L’anàlisi de les dades i l’informe de resultats estan elaborats per personal tècnic del Servei Català de la Salut (CatSalut) i del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO).
Què és l'enquesta del PLAENSA?
Els estudis del Pla d’Enquestes de Satisfacció de Catalunya (PLAENSA) avaluen la qualitat del servei i el grau de satisfacció de les persones que utilitzen els diferents serveis sanitaris públics. Concretament i, de manera periòdica, el pla avalua la satisfacció dels ciutadans amb diverses línies de servei que el CatSalut contracta per donar resposta a les necessitats assistencials dels catalans com l’atenció primària, l’atenció hospitalària amb internament, l’atenció sociosanitària amb internament, l’atenció a la salut mental ambulatòria, l’atenció hospitalària urgent, l’atenció especialitzada ambulatòria, la recepta electrònica, etc.
Els resultats serveixen per dissenyar i implementar estratègies per a la millora de la qualitat dels serveis, de manera general, i, en particular, permeten a cada unitat proveïdora conèixer periòdicament la qualitat del servei i el grau de satisfacció de les persones usuàries del seu centre, informació clau per poder establir millores des d’una òptica ciutadana. També els permet comparar els resultats respecte dels de la mitjana de Catalunya.
El PLAENSA s’inicia el 2002 i des de llavors es disposa dels resultats de les diferents edicions dels estudis entre els assegurats del CatSalut.