Contingut patrocinat

Oli d’oliva verge extra, l’or líquid de la dieta mediterrània

Per segona vegada en les darreres tres campanyes, la nostra collita a Catalunya no arriba a la meitat de la producció mitjana històrica

Antoni Galceran
13/04/2025

Malgrat la supressió temporal de les mesures, la recent decisió del president dels Estats Units, Donald Trump, d’imposar aranzels del 20% als productes importats de la Unió Europea té un impacte directe per a les exportacions agroalimentàries catalanes. L’oli d’oliva, juntament amb productes com el vi i el cava i, en menor mesura, els elaborats carnis, serien alguns dels més perjudicats.

Els Estats Units són la setena destinació de l’exportació agroalimentària catalana. En el cas de les cooperatives agràries catalanes, es tracta del sisè país del món que importa més productes d’aquestes empreses i el primer fora de l’Europa Occidental, que és el principal mercat.

Cargando
No hay anuncios

Després d’anys de recuperació, el 2024 es van duplicar les vendes d’oli d’oliva català als Estats Units en relació amb l’any anterior. Aquest és el segon mercat de destí (15,2% del total exportat) i l’any passat s’hi van vendre unes 14.000 tones, per valor de 137,9 milions d’euros. En el cas concret de l’oli d’oliva verge extra, els Estats Units són el primer destí d'exportació. 

No obstant això, la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya estem a l’expectativa tant de les possibilitats que podrien oferir mercats alternatius com de l’impacte real que la mesura pot tenir en el consumidor nord-americà. 

Cargando
No hay anuncios

Preu de l’oli al mercat interior

Pel que fa al mercat nacional, en començar la nova collita es va generar un context d’incertesa i de caiguda de preus inexplicable. Entenem que aquesta situació va estar provocada per diversos factors, especialment per la decisió d’alguns agricultors –no vinculats a cooperatives– de vendre el seu producte intentant rebre beneficis abans d’una possible caiguda de les cotitzacions, però alhora generant un excés d’oferta.

Cargando
No hay anuncios

La disponibilitat de producció de Portugal, que es comercialitza de manera immediata, i les importacions d’altres orígens també van influir en un descens superior al 50% en el preu de l’oli d’oliva, que, en menys de tres mesos, es va situar gairebé per sota del llindar de la rendibilitat de les explotacions, especialment en el cas del secà tradicional. 

Per fer front a la situació, les cooperatives vam apostar per la responsabilitat i la prudència. El nostre objectiu era evitar actuacions interessades que provoquessin caigudes de preus en un mercat que, en realitat, mostrava clars símptomes de tensió per l’escassa disponibilitat de producte. 

Cargando
No hay anuncios

El mes de gener es va produir un canvi de tendència en les cotitzacions de l’oli d’oliva, tot i que, actualment, els preus en origen es mantenen baixos, al voltant dels 3,92 euros per quilo en l’oli verge extra; 3,34 per a l’oli verge, i 3,02 en l’oli llampant. Els preus han caigut més del 50% (o més de la meitat) si els comparem amb la situació de fa un any, quan l’oli d’oliva es comercialitzava per sobre dels 9 euros per quilo. 

Els trets distintius del verge extra

Després de dos anys de preus elevats, en el sector creiem que cal fer l’exercici d’explicar i fer entendre al consumidor que l’oli verge extra no és el mateix producte que l’oli d’oliva

Cargando
No hay anuncios

Es pot utilitzar de la mateixa manera, però no té res a veure ni pel que fa a la qualitat ni organolèpticament, tampoc pel que fa a beneficis pera la salut, ni en termes de sostenibilitat. 

Certament, en els darrers mesos, el consumidor ha fet l’esforç de pagar l’oli d’oliva verge extra entre els 8 i 10 euros per quilo a causa de la poca disponibilitat. Però, si tenim en compte tots aquests arguments que acabem d’anomenar i l’important increment en els darrers anys dels costos de producció, hem d’evitar caure novament en la banalització de l’oli verge extra. 

Cargando
No hay anuncios

La collita cau un 50% vers la mitjana històrica

Enguany, a Catalunya només s’han produït unes 15.200 tones d’oli d’oliva –8.390 a Lleida i 5.670 a Tarragona–, mentre a l’estat espanyol sí que s'ha recuperat la producció mitjana, i s'ha assolit una collita de gairebé 1.400.000 tones. 

Cargando
No hay anuncios

Es confirma, doncs, la previsió de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya: per segona vegada en les darreres tres campanyes, la nostra collita no arriba a la meitat de la producció mitjana històrica. 

Des del 2022, s’evidencia la necessitat del sector de comptar amb reg de suport per estabilitzar les produccions. Els secans s’han vist greument afectats i cal planificació, modernització i posada en marxa de sistemes de regadiu per poder assegurar el futur del sector oleícola i l’equilibri de preus en el mercat català. 

Cargando
No hay anuncios
Valor afegit de les cooperatives

A Catalunya, hi ha un centenar de cooperatives agràries que elaborem oli d’oliva i produïm un 76% del total català. L’arrelament al territori i la qualitat fan que aquestes empreses tinguem una nodrida representació a les cinc denominacions d’origen protegides d’oli: les Garrigues, Siurana, Baix Ebre i Montsià, Terra Alta i Empordà.

La integració dels pagesos en cooperatives és la millor eina per ordenar l'oferta i garantir un preu just. Som estructures de concentració de l'oferta, augmentem el poder de negociació, creem valor afegit i assegurem que els beneficis empresarials retornin al camp i redundin en benefici de les persones que mantenen viu el món rural.

Alhora, les cooperatives oleícoles ens mantenim sensibles a les necessitats de la societat. Defensem un preu de l’oli d’oliva verge extra que sigui raonable tant per al pagès i la cooperativa com per al consumidor, i apostem per crear cultura i donar el valor que es mereix a un producte tan únic com el nostre: sa, sostenible i bo.