El Barça també va prioritzar Birladeanu a la catalana Parlem
New Era Visionary Group s'exposa a una querella per un delicte contra la propietat intel·lectual
BarcelonaEls negocis entre el Barça i Ruslan Birladeanu han obert la caixa dels trons. Segons ha avançat El Periódico i pot confirmar l'ARA, el principal negoci de l'empresari moldau, Barça Mobile, tindria una part del seu origen en una reunió entre la companyia catalana Parlem i el club blaugrana durant el febrer del 2024. Fonts pròximes a la negociació asseguren que l'empresa amb seu a Barcelona va presentar la idea de crear conjuntament una operadora que servís connectivitat mòbil i 5G sota la marca Barça.
Tot i que la trobada teòricament havia anat "bé" i s'havien instat a continuar parlant-ne, el 21 de novembre el club va anunciar que Barça Mobile seria una realitat a través de New Era Visionary Group, una empresa amb seu als Emirats Àrabs Units propietat de Birladeanu que va obrir la seva filial a Barcelona poques setmanes després de la reunió entre Barça i Parlem, el 3 d'abril del 2024. En el moment de la creació, però, van establir la data d'inici d'activitat una mica abans, al 27 de febrer.
En la reunió amb Parlem, la companyia va presentar un precedent: a Turquia, el Fenerbahçe havia llançat feia anys Fenercell, una operadora del club. Va ser un èxit i, de fet, això els va dur a exportar la mateixa idea a Alemanya, país amb molta immigració turca. Fonts pròximes a les negociacions entre el Barça i Parlem expliquen que la teleco catalana va fer venir un dels impulsors del projecte del Fenerbahçe fins a Barcelona per aprofundir en el model de negoci durant la trobada. Però un cop van sortir del despatx les converses es van congelar i el projecte va quedar en l'aire. Les reunions no es van reprendre.
I això no és tot: tres treballadors de la catalana han fitxat per l'empresa de Birladeanu. Un d'ells prèviament va estar present en la reunió entre Parlem i el Barça. Fonts de la companyia expliquen que, en cas que New Era utilitzi punts del seu pla de negoci per a Barça Mobile, es reserven l'opció de querellar-se per un delicte contra la propietat intel·lectual.
D'aquesta manera, el Barça va escollir New Era Visionary Group, a qui va nomenar com el seu nou "operador oficial de telecomunicacions", per davant de Parlem, que els havia presentat la idea. El Barça va definir la companyia acabada de crear com un "líder mundial en connectivitat i integració d'infraestructures". El cert, però, és que els blaugrana són l'únic client de New Era a escala mundial i el seu propietari no té cap experiència prèvia en el món de les telecomunicacions. Birladeanu, per cert, va estar implicat en un presumpte frau immobiliari a Moldàvia mentre era vicepresident del partit pro-rus moldau PSD.
A l'espera del llançament de Barça Mobile, New Era ja ha arribat a un acord amb MasOrange per operar a través de la seva xarxa mòbil. Mentre no surten al mercat, però, l'equip de Birladeanu no s'està de braços plegats i ja ha engegat una primera campanya de màrqueting: la companyia, a través de la marca Barça Mobile, ha organitzat un festival de música de reggaeton –Energy Fest– per al 29 d'abril al Palau Sant Jordi de Barcelona. En el cartell hi figuren artistes com Luis Fonsi, Nicky Jam i Arcángel i les entrades van dels 80 als 220 euros. La setmana passada també van obrir un nou compte d'Instagram de la marca.
Les antenes del futur Camp Nou
D'altra banda, en el mateix comunicat del mes de novembre també s'anunciava que New Era intervindria a les obres del nou Camp Nou. En una operació paral·lela, que no s'ha d'encabir dins el que és Barça Mobile, l'empresa de Birladeanu va ser l'escollida per Limak per coordinar la connectivitat 5G del nou estadi. Ara bé, com que New Era no té els recursos que calen per posar les antenes al recinte, l'encarregat final de l'obra també és Orange. Així doncs, quin serà el paper de la companyia? Segons el Barça, farà d'"integradora de sistemes mestres, supervisant el disseny i la implementació".
L'ARA ja va explicar que el projecte de New Era amb Orange s'havia imposat per davant dels d'altres companyies com Cellnex o Telefónica, que es van quedar amb un pam de nas tot i que ells sí que tenien prou recursos per instal·lar tota la xarxa requerida sense necessitar tercers. Fonts pròximes al procés asseguren que aquesta instal·lació ronda els 12 milions d'euros.
El salvavides d'Olmo i Víctor
Fora de les telecos, Birladeanu també va ser clau en l'operació que va permetre inscriure a correcuita Dani Olmo i Pau Víctor durant aquest hivern. El polifacètic empresari es va comprometre a aportar 70 dels 100 milions d'euros que el Barça cobrarà de l'explotació de 475 seients vip del futur Camp Nou. D'aquests 70 milions, el 40% –28 milions– ja van ser pagats en la famosa transferència que va arribar tres dies més tard de la data límit. Els altres 30 milions els aporta una empresa qatariana també acabada de crear.
En primera instància, el Barça va decidir no fer públic el nom d'aquestes dues companyies. Ara bé, la Lliga, que sí que va tenir accés als detalls, va dubtar sobre la procedència d'aquests diners. De fet, el president de la patronal, Javier Tebas, assegurava a The Objective que es van trobar "que l'empresa (New Era Visionary Group) tenia un capital de només 3.000 euros". Per aquest motiu, en un primer moment la Lliga no va acceptar el compromís de la companyia de pagar el 60% restant, i va ser la cautelaríssima concedida pel Consell Superior d'Esports (CSD) la que va acabar permetent als dos futbolistes tornar-se a vestir de curt.
Rellotges de luxe, cafè i vi
Birladeanu, però, no és l'únic membre de la família que ha fet negocis amb el Barça. El seu fill Andrei és el fundador i CEO de l'empresa New Era Licesing & Merchandising, registrada a Estònia l'agost del 2023. La companyia del petit de la família es basa en l'explotació de productes sota la marca Barça. Entre tots els productes destaca una col·lecció de rellotges de luxe amb motiu del 125è aniversari del club de la mà de l'exclusiva firma Jacob&Co.
A part dels rellotges, durant les últimes setmanes New Era Licesing & Merchandising també havia anunciat via Instagram una línia de vins i de cafè d'especialitat, però les dues publicacions han estat esborrades, malgrat que els seus col·laboradors continuen tenint publicats els anuncis.