El Barça canvia d'opinió i té previst viatjar divendres al Japó per fer la gira
Rakuten s'hauria fet càrrec de la part que quedava per ingressar al club després de l'impagament del promotor
BarcelonaPassi el que passi, la gira asiàtica del Barça 2025 passarà a la història. Després de cancel·lar dimecres el vol al Japó pels impagaments del promotor, el club ha estat treballant aquest dijous a contrarellotge durant tota la jornada per mirar de buscar una solució. Finalment, tot sembla indicar que serà divendres al matí quan l'expedició agafarà el vol cap al país nipó. Tot i això, a aquestes altures de la pel·lícula, ningú del club s'atreveix a assegurar-ho al 100%.
La previsió és agafar el vol xàrter cap al Japó divendres a les 11 del matí, just 24 hores després del que estava programat des d'un principi. L'horari definitiu depèn de l'aerolínia. De fet, l'expedició hauria pogut viatjar aquest dijous, però va ser precisament la companyia aèria qui, per qüestions logístiques, ho va haver de posposar. Jugadors, cos tècnic, preparadors i directius estaven fent temps a la Ciutat Esportiva esperant notícies. Al final, van marxar cap a casa, així com els busos que els esperaven a la porta per dur-los cap a l'aeroport.
La notícia va saltar dimecres al vespre, coincidint amb la presentació de Marcus Rashford, l'última incorporació blaugrana. Però molt abans l'activitat ja era frenètica a les oficines del club. "Feia setmanes, fins i tot mesos, que anàvem al darrere d'uns pagaments que finalment no han arribat", sostenen a l'ARA fonts del club. Encara més, des dels despatxos admeten que ja tenien la "sospita des de feia un parell de mesos" que això podia passar. Perquè sí que havien cobrat els diners dels partits de Corea –contra el FC Seül (31 de juliol) i el Daegu (4 d'agost)–, però no els diners del matx al Japó –contra el Vissel Kobe (diumenge 27 de juliol)– ni de les despeses de viatge.
D-Drive s'espolsa les culpes
El responsable de tot plegat és l'empresa coreana D-Drive, de la qual és CEO Seul Ham i que compta amb dos directius com Albert Luque –antic executiu de la Federació Espanyola de Futbol– i l'extenista Fernando Soler. Luque és amic íntim d'Enric Masip, assessor del president Joan Laporta al Barça. Però Masip ha negat tenir cap relació directa amb l'organització de la gira ni haver fet cap tracte de favor a Luque. El cas és que era la primera vegada que el Barça recorria a aquesta empresa per organitzar una gira de pretemporada.
Després que el Barça al·legués "incompliment greu del contracte", especificant que es tractava d'un impagament, D-Drive va respondre amb un missatge a nom de Seul Ham, en què confirmava que el problema era aquest però donava les culpes a Yasuda Group, amb seu al Japó, que era l'empresa subcontractada per organitzar el partit contra el Vissel Kobe. També explicaven que ells havien satisfet els 10 milions que els corresponien, però que l'empresa nipona no només no havia pagat els seus 5, sinó que havia "intentat cometre una estafa".
Rakuten entra a escena per salvar el partit contra el Vissel Kobe al Japó
Dimecres el Barça es va plantar i va decidir no viatjar al Japó. També va amenaçar amb suspendre els dos partits a Corea. Però D-Drive no ho volia i es va posar a treballar per contractar un xàrter que traslladés tota l'expedició blaugrana al seu país, assumint-ne també el cost. Mentre treballaven en això, va aparèixer a escena Rakuten, segons informava Jijantes. L'empresa de matriu japonesa havia estat la principal patrocinadora del Barça i estava disposada a abonar les quantitats pendents. Així, el cas feia un gir de guió i el viatge japonès i el partit contra el Vissel Kobe, que es donaven per perduts, tornaven a ser possibles. "Això porta temps. Un xàrter transcontinental no es lloga així com així", justificaven al Barça davant la incertesa de saber si finalment es volava dijous, divendres o no es podia volar.
El club ja havia cobrat els 10 milions dels partits a Corea i en algun moment es va arribar a plantejar la possibilitat de no viatjar, quedar-se amb els diners i reclamar una indemnització. De fet, l'entrenador Hansi Flick ja li semblava bé quedar-se per poder treballar millor durant la pretemporada; tot i que acabaven pesant més les raons econòmiques. "Renunciar a aquesta gira és un luxe que no ens podem permetre", sostenia una de les fonts consultades. La raó? Que, a banda dels honoraris per jugar, hi havia un pla d'expansió de la marca Barça al continent asiàtic –que no visitaven des de feia sis anys–, que incloïa possibles acords comercials i de patrocini.
Era un negoci paral·lel al dels partits de pretemporada. El pacte inicial era que el Barça cobrava almenys 15 milions i els promotors es feien càrrec de tot. D-Drive s'encarregava dels partits de Corea (10 milions) i Yasuda pagava pel del Japó (3) més els costos del viatge i altres despeses derivades (2). A falta de confirmació oficial, serà Rakuten qui aboni aquests 5 milions. D'altra banda, el club també es quedava un percentatge de les entrades, per la qual cosa els emoluments finals podien ascendir als 25 milions.
Si al final el viatge no fos possible i la gira es cancel·lés per complet, la pretemporada del Barça es podria reduir a un únic partit, el del Gamper, que està programat per al 10 d'agost contra el Como. De totes maneres, es podria programar algun partit extra per als pròxims dies. Segons ha pogut saber l'ARA, l'Olot s'havia posat en contacte amb el club i s'havia ofert per jugar un amistós aquest cap de setmana, a porta tancada.