Futbol

Frenkie de Jong demostra que pot acabar amb el seu gran mantra

El neerlandès excel·leix contra el Reial Madrid i destaca en una de les facetes que més se li reclamen

14/01/2026

BarcelonaFrenkie de Jong va demostrar davant el Reial Madrid que pot esmicolar d'una tacada bona part de les crítiques que el persegueixen. En la final de la Supercopa, el neerlandès va excel·lir en el lideratge del mig del camp que tantes vegades se li ha recriminat. Però no només això, el dorsal 21 també va exhibir un caràcter que en comptades ocasions se li ha vist en un terreny de joc. Amb 28 anys, és dels més experimentats de la plantilla, i només Marc-André ter Stegen i Ronald Araujo porten més anys que ell al vestidor. Per aquest motiu, pel criteri d'antiguitat, és el tercer capità. Davant el conjunt blanc, Frenkie va dur el braçal a causa de les suplències de Ter Stegen –relegat a la banqueta des de l'arribada de Joan Garcia– i de l'uruguaià, que va rebre l'alta de la seva baixa per salut mental precisament a la Supercopa.

El pla del destituït Xabi Alonso, amb un plantejament amarrategui de tints mourinhistes, se centrava en anul·lar la sortida del joc blaugrana amb vigilàncies constants –especialment de Jude Bellingham– a Pedri González, el motor dels catalans. Això obligava el neerlandès a prendre més protagonisme en la governança del joc, de la mateixa manera que Eric Garcia també va ser un dels principals focus de la sortida de pilota. També Joan Garcia. Amb 24 de 27 passades encertades (89% d'efectivitat), el porter català va servir més passades (i amb més encert), per exemple, que migcampistes blancs com Bellingham (24 de 20, 83%), Camavinga (12 de 14, 86%) o Fede Valverde (9 de 16, 56%).

Cargando
No hay anuncios

Per la seva part, De Jong va sobresortir amb aquest aspecte: 84 passades exitoses de 89 intents (94% d'efectivitat), 60 de les quals a camp rival (de 63 intents, un 95%) i va completar amb encert l'única passada clau –aquella que desemboca en una ocasió– que va intentar. De fet, les passades filtrades i les estadístiques pel que fa a assistències i gols, segueixen sent la seva principal crossa. En canvi, el neerlandès va sortir reforçat en dos altres aspectes clau que sovint se li critiquen per part dels analistes de futbol o pel gran públic: el caràcter, la contundència en el tall i les recuperacions. Contra els blancs, va ser el migcampista que més pilotes va recuperar: sis.

Cargando
No hay anuncios

Un jugador que enamora companys i entrenadors

A la final de la Supercopa, Frenkie no només va dur el braçal de capità, sinó que va exercir com a tal. Prenent responsabilitats amb la pilota, fent-se un fart de demanar-la i jugant-la amb sentit. Va ser el migcampista del partit amb més passades completades amb èxit, per bé que tant Pedri com Fermín van servir, tots dos, una assistència de gol. De fet, des del vestidor asseguren que bona part del creixement del neerlandès va de bracet de jugar acompanyat del canari en el doble pivot escalonat que planteja Hansi Flick. Les millors versions que s'han vist del neerlandès han sigut amb Pedri com a parella de ball.

Cargando
No hay anuncios

La figura de De Jong sovint és carn de debat. Precisament, perquè mai ha aconseguit expressar amb regularitat el nivell que va demostrar aquest cap de setmana. Una alta fitxa signada per Josep Maria Bartomeu per imposar-se al City i el PSG per fitxar-lo el gener del 2019, i arribar al Barça amb l'etiqueta d'haver sigut el millor migcampista de la Lliga de Campions el curs 2018-19 van generar unes expectatives a les quals Frenkie mai ha acabat de correspondre. Els diferiments salarials durant la pandèmia que van convertir-lo en un dels futbolistes a qui més diners es devia i les anades i vingudes del club per traspassar-lo –especialment l'estiu del 2022– l'han posat sovint en l'ull de l'huracà, especialment perquè ha sortit a totes les fotografies de les desfetes més contemporànies del Barça.

Cargando
No hay anuncios

De Jong, però, gairebé sempre ha sigut titular amb tots els entrenadors que ha tingut: Ernesto Valverde, Quique Setién, Ronald Koeman, Xavi Hernández i ara també amb Hansi Flick. "És impossible treure-li la pilota als entrenaments, és dels millors", relaten a l'ARA des del vestidor blaugrana. De portes endins, acapara elogis de companys i tècnics. En els darrers partits en què no va ser titular i l'escollit va ser Eric Garcia al pivot, podia semblar una estirada d'orelles del tècnic, però les mateixes fonts ho neguen: "Simplement, s'estava acabant de recuperar d'un procés gripal. Flick hi té plena confiança". I així va quedar acreditat a la Supercopa, en què Eric va fer de central i De Jong va tornar al pivot. El que sí que se li pot retreure a Frenkie és que, amb la renovació fins al 2029 ja signada, hi ha certa sensació interna que a vegades s'autoregula en excés i no s'esforça tant com podria. "És holandès, és un estrateg", admeten a la Ciutat Esportiva. El pròxim partit, dijous a la Copa, serà baixa per l'expulsió de diumenge.