Les particulars targetes de Barça Mobile
Les eSIM són realment d'una marca blanca de la proveïdora i comercialitzadora índia Zetexa
BarcelonaA inicis d’abril, el president executiu del Barça, Joan Laporta, juntament amb el seu soci moldau Ruslan Birladeanu, presentava Barça Mobile, la nova operadora mòbil del club. Amb el llançament, Birladeanu anunciava la que serà la primera línia de negoci de la marca: la Global Travel eSIM, una targeta mòbil virtual per a trucades i internet pensada per viatjar. Ara bé, un cop es va llançar la plataforma hi havia una paradoxa rellevant: si en la presentació s’havia assegurat que el producte funcionaria sobre la xarxa de MasOrange –també soci del projecte–, a la seva web apareixia Movistar com a únic proveïdor de xarxa a Espanya. Tal com ha pogut confirmar l’ARA, el motiu és que New Era Visionary Group, la matriu de l’empresari moldau, realment no ha creat aquest producte, sinó que utilitza les eSIM de l’empresa índia Zetexa Global Private Limited.
Així doncs, tot i que en la presentació de Barça Mobile va fer acte de presència Joaquín Colino, director B2B de MasOrange, realment aquests no tenen res a veure amb el llançament. L’empresa sorgida de la fusió entre MasMóvil i Orange ha confirmat a l’ARA aquest extrem, malgrat que en el comunicat del Barça s’assegurava que les noves eSIM operarien “sobre la xarxa d’Orange”. Fonts de New Era també han acabat confirmant-ho. Per la seva banda, Zetexa Global Private Limited no apareix esmentat ni a la nota de premsa de la presentació ni als termes i condicions ni a la política de privacitat de Barça Mobile. Dit d'una altra manera, la marca Barça serveix el producte com si fos una marca blanca.
A banda, fonts jurídiques consultades per aquest diari remarquen que, un cop s’adquireix una eSIM de Barça Mobile, no s’estableix cap vinculació comercial amb el Barça, sinó amb una empresa domiciliada a Ras al-Khaimah, als Emirats Àrabs: New Era Visionary Group Fz-LLC. Així doncs, tal com es detalla a la plataforma, qualsevol reclamació es regirà “per i de conformitat amb les lleis dels Emirats Àrabs Units”. S'ha de recordar que aquesta mateixa matriu és la que ha pagat 28 milions d'euros al Barça per explotar unes desenes de seients vip del futur Camp Nou. No es coneixen més projectes de New Era amb altres empreses que no siguin el Barça.
Tres acords paral·lels
I quin paper juga MasOrange en tot això? La companyia telefònica és un partner clau en tots els projectes de New Era, i això ha generat inquietud a la seva seu. Segons indiquen fonts pròximes a la cúpula de MasOrange, el passat de Birladeanu, que va ser acusat de frau immobiliari a Moldàvia, ha estat activista pro-rus i no té cap experiència prèvia en el món de les telecos, ha creat divisions i alguns dels directius no han vist amb bons ulls la vinculació. Això ha alentit l’últim contracte que els quedava per firmar: el que cedeix l’opció d’operar sobre la xarxa de fibra, vital a l’hora de llançar un operador telefònic com Barça Mobile. Ara bé, fonts de l'empresa indiquen que aquests darrers dies això hauria canviat i ja s'ha signat.
Quan una empresa vol llançar una operadora té dues opcions per a poder proporcionar fibra: o bé fa un gran desplegament de capital i comença a tirar cablejat per crear la seva pròpia xarxa o negocia amb alguna que ja la tingui desplegada. Aquests contractes estableixen una xifra fixa per cada any d’ús i un marge segons els beneficis que s’obtinguin explotant-la. A més no es negocia tot junt: hi ha la xarxa que dona cobertura mòbil i la de fibra, que és la que fa arribar l’internet als domicilis. Aquesta segona és la que fins ara hauria endarrerit el llançament de la futura operadora.
El que fa mesos que està del tot segellat és la vinculació entre MasOrange i New Era a l’hora de posar les antenes de connectivitat 5G del nou Camp Nou. El fet és que la companyia de Birladeanu, una empresa acabada de crear i sense l’estructura necessària per implementar-les, va guanyar el concurs per instal·lar la infraestructura per davant d’empreses com Cellnex o Telefónica, especialistes del sector. L'assignació va fer que s’hagués de buscar un tercer soci que sí que tingués les eines necessàries per poder dur a terme el projecte: MasOrange. Segons veus del sector, l'associació ha acabat fent pujar el valor del concurs a més de 15 milions, si bé en principi es preveia que tingués un impacte en els comptes d’uns 12 milions.
New Era Visionary Group, segons han confirmat fonts de l’empresa a l’ARA, realment té una dotzena de treballadors, si bé en el seu llançament es va difondre que la seva plantilla era d’una seixantena de persones. Les mateixes fonts, però, apunten que la suma inicial era comptant col·laboradors. La seva activitat es fonamenta en l’explotació de la marca Barça i no té cap altre client a escala global.
La resposta de New Era a la informació de l'ARA:
Travel eSIM: Per garantir aquesta cobertura global i un servei de màxima qualitat en més de 170 països, Barça Mobile disposa d’un contracte amb un partner internacional especialitzat que permet accedir a múltiples xarxes en cada país. Exactament, igual que qualsevol altra operadora virtual que ofereixi aquest tipus de servei. A Espanya, tot el servei (inclòs aquest) és amb MasOrange.
Reclamacions a Arabia Saudí: evidentment, qualsevol reclamació relacionada amb els serveis es regeix per les lleis i normatives contractuals que són d'aplicació en cada país. Això és completament independent d'on tingui la matriu l'empresa a efectes legals.
Desacords en els contractes de fibra: el contracte entre MasOrange i New Era per proveir serveis de fibra i dades està tancat i signat. Hi ha hagut un procés de negociació entre ambdues empreses, diferenciat del que tenen per a la instal·lació de la infraestructura de connectivitat de l'Spotify Camp Nou i que ha durat uns mesos, fet totalment normal en qualsevol negociació.
Treballadors de l'empresa: la dada no ha canviat mai. La companyia sempre ha dit que hi treballen (actualment) 60 persones, amb un nucli de 12 persones que estan presencialment en el negoci a Espanya.