Esports
Esports 18/04/2023

"Cal revertir la nefasta tendència de l'ús del català a l'esport"

Òmnium Cultural i la UFEC impulsen una campanya per cuidar la llengua amb el suport de clubs, esportistes i federacions

3 min
Òmnium Cultural i la UFEC impulsen una campanya per cuidar la llengua amb el suport de clubs, esportistes i federacions

BarcelonaAra fa uns mesos, a Òmnium Cultural va sorgir una pregunta: què podien fer per seguir cuidant el català? I una de les respostes va ser que calia centrar-se en l’esport. Durant anys, Òmnium havia treballat de bracet amb diferents sectors de la societat, però els camps i els pavellons havien quedat al marge. Una de les primeres coses que calia fer era preguntar-se per saber quin era l’estat de la llengua a l’esport català. I no van trobar respostes. No s’havia estudiat, no s’havia treballat gaire. Tot i que van poder ensumar, parlant amb la gent, que la sensació general era que cada cop més joves consideraven que el castellà era la llengua que calia fer servir per parlar d’esports, especialment en el futbol.

Avui Òmnium i la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC) han presentat la campanya que pretén posar fil a l’agulla després d’aquell estudi preocupant, presentant la campanya L’esport treu la llengua, que pretén potenciar l’ús del català sumant voluntaris. I amb el suport de centenars de clubs, entre ells els tres de la Primera Divisió de futbol, presents a l’acte en la figura d’Elena Fort, vicepresidenta del Barça; Joan Capdevila, de l’Espanyol, i Delfí Geli, president del Girona. A l’acte s’ha presentat un manifest que serà llegit els pròxims dies en diferents escenaris, un d’ells el Camp Nou abans del partit entre el Barça i l’Atlètic de Madrid aquest diumenge. El club blaugrana també s’hi ha posat bé per fer un mosaic a l’estadi coincidint amb la diada de Sant Jordi per estendre el missatge d’aquesta campanya que pretén sumar voluntaris i ambaixadors. El repte, al final del camí, és aconseguir crear campanyes i inèrcies que serveixin per potenciar l’ús del català als vestidors.

"La campanya uneix club, federacions, àrbitres, aficionats i esportistes. Òmnium fa més de 60 anys que treballa per la cultura catalana, per enfortir el català. L’esport, com la llengua, és sinònim d’interacció social, és potenciar valors positius i potenciar la cohesió social. Cal compartir la llengua", ha dit Xavier Antich, president d’Òmnium. Gerard Esteve, president de la UFEC, ha recordat: "Cal unir esport i cultura. Cal revertir la tendència nefasta en l’ús social del català a l’esport. Pompeu Fabra va ser el primer president de la UFEC, ja que també presidia la Federació Catalana de Tenis i creia que la millor forma d’entrar a qualsevol casa era a través de l’esport". Aquesta serà una campanya viva que pretén en el futur anar teixint complicitats entre les entitats que defensen i potencien la llengua, amb les federacions i clubs, per fomentar que el català sigui vist com "una llengua en comú". Avui en dia, segons s'ha anat veient, als vestidors passa com en moltes aules. "Si un jugador no entén el català, un grup on gairebé tothom parla català pot passar-se al castellà", expliquen a Òmnium, on es destaca que la idea no és fiscalitzar o crear tensions, tot al contrari. És crear dinàmiques positives.

Kira Menén, presidenta de la Federació Catalana de Korfbal, una de les federacions que participa en competicions internacionals com a selecció catalana, també ha intervingut fent una crida a què les altres federacions esportives de Catalunya i als seus respectius clubs se sumin a aquesta campanya, sempre amb l’objectiu “d’aconseguir el màxim nombre d’adhesions i generar accions per travessar fronteres i així arribar a la màxima gent possible”. També ha afegit que “els nostres esportistes tenen el gran honor de representar el nostre país, Catalunya, en les competicions internacionals a través de la selecció catalana, i amb orgull onegen la nostra senyera i parlem la nostra llengua arreu del món”.

Aquesta iniciativa compta amb el suport dels principals clubs de Catalunya i més personalitats com esportistes de renom, periodistes o influencers, per no descuidar l'impacte del castellà en noves plataformes o productes relacionats amb l'esport. Clubs com el Joventut de Catalunya, el Nàstic de Tarragona, l'Uni Girona o el Baxi Manresa també s'hi han sumat. Els responsables confien en poder aconseguir més de 100.000 adhesions al manifest durant els pròxims mesos a través de la seva pàgina web.

stats