Les noves ocurrències de la Copa Amèrica després de punxar a Barcelona
De cara a l'edició de l'any 2027, els organitzadors han proposat canvis per millorar els resultats
BarcelonaLa Copa Amèrica de vela segueix explorant vies per ser una competició atractiva. Després que no va aconseguir triomfar en la darrera edició realitzada a Barcelona, quan les xifres d'espectadors es van allunyar molt d'aquelles que havien anunciat els organitzadors, ara s'han empescat una nova proposta de cara a l'edició de l'any 2027, amb seu a Nàpols.
Segons han anunciat els responsables de la principal competició internacional de vela, els equips de la Copa han acordat portar dalt del seu vaixell un "convidat", que podria ser un personatge famós, sigui un milionari, un patrocinador famós o un influencer. La Copa, considerada la competició més antiga de l'esport modern, ja que va néixer el 1851, intentaria així acostar-se a generacions més joves. La idea és que de cara a la 38a edició del torneig, que per primer cop tindrà seu en un port italià, les tripulacions estiguin formades per cinc mariners i una sisena persona. Una altra norma pactada és que dels sis tripulants com a mínim dos han de tenir la nacionalitat del vaixell. Aquests canvis venen en part per la decisió de prescindir de la figura dels ciclistes que anaven a bord dels vaixells AC75 per generar energia. La seva feina serà substituïda per bateries, motiu pel qual es redueix la tripulació.
Dins de les normes, també s'ha acordat que cada tripulació també tingui almenys una dona. La presència d'una dona a bord no vol dir acabar amb la proposta feta a Barcelona el 2024, quan es va fer una Copa Amèrica femenina per primer cop. El 2027 es viurà, doncs, la segona edició de la Copa Amèrica femenina, amb vaixells AC40, guanyada a Barcelona per les italianes del Luna Rossa, que defensaran la corona a la badia de Nàpols. En aquella edició, el Sail Team Barcelona, liderat per Mònica Azón i Sílvia Mas, va acabar tercer. Si troben patrocinadors, les membres d'aquest equip podran ser el 2027 a Nàpols.
La Copa, cada dos anys
L'equip campió, el Team New Zealand, és el que proposa les condicions i les normes, parlant-ho amb els altres equips. Per aquesta edició del 2027, però, han modificat els estatuts per donar més veu als altres vaixells i per intentar aconseguir un calendari estable cada dos anys. Abans, la Copa no tenia calendari: un cop un vaixell desafiava el campió, s'organitzava tot, però a vegades havien arribat a passar anys sense que passés res. Ara la idea és tenir un calendari estable intentant aprofitar que la cita es farà per primer cop a Itàlia, on hi ha més tradició que no pas a Barcelona amb aquests vaixells grans.
Els organitzadors també han proposat limitar a 75 milions d'euros el pressupost per a cada vaixell, en part perquè es competirà amb els mateixos vaixells AC75 que van entrar en acció a Barcelona, amb alguns canvis, com l'absència de ciclistes. També hi ha canvis en el format de la competició, amb tots els competidors enfrontant-se dos cops entre ells abans d'una cursa entre tots. Els quatre millors classificats en aquesta lligueta s'enfrontaran entre ells en dues semifinals.