Estils29/06/2019

I després del Fortnite, què?

El popular videojoc porta un any arrasant arreu del món i segueix sense competidors que li facin ombra. Analitzem les claus del seu èxit

Olga Vallejo

BarcelonaPer si t’has despistat i no et sona de res, el Fortnite és el videojoc d’Epic Games que ho està petant des de l’any passat, i amb el qual la companyia ha guanyat 3.000 milions de dòlars el 2018. Aquest shooter (videojoc de disparar) que es juga en tercera persona és del gènere battle royale -l’objectiu és ser l’últim jugador viu, tu o el teu grup, en un espai que va reduint-se a mesura que avança el joc-. És d’accés gratuït i s’hi pot jugar en totes les plataformes (PS4, Xbox, Nintendo Switch, PC, Android i iOS), en teoria a partir dels 12 anys, encara que molts preadolescents en són jugadors habituals.

El secret de l’èxit

Els experts tenen clar que el free to play és una bona porta d’entrada. El boca-orella entre els mateixos jugadors també ha fet que tothom hi vulgui jugar: “Quan un joc té tant èxit acaba formant part de la cultura popular, en aquest cas, d’una franja d’edat. Es converteix en un espai de socialització per als preadolescents i adolescents que s’hi connecten. A vegades ho fan simplement per explicar-se com ha anat el dia, el joc passa a un segon pla”, diu Albert Garcia, periodista expert en videojocs i professor de l’Escola de Noves Tecnologies Interactives (ENTI), adscrita a la UB. Al Fortnite els jugadors poden expressar les seves preferències mentre juguen, a través dels balls que fan els personatges o amb la roba que porten. “Aquest és el seu negoci. Monetitzen el joc a través de les compres que fas durant la partida -roba, balls, armes o passis de batalla-. El joc és gratuït, però t’acabes gastant més diners que si compres un joc tancat, que costa uns 60 euros. Abans les companyies buscaven mecàniques divertides, ara volen la retenció dels jugadors, que es quedin com més temps millor i que vagin consumint”, argumenta el periodista. Per la seva banda, Daniel Aranda, professor dels estudis d’informació i comunicació i investigador del grup de recerca GAME de la UOC, hi afegeix que caldria regular les compres que fan els usuaris quan juguen, les quals els permeten millorar el seu joc: “El free to play els permet jugar, però se’ls incita constantment a consumir i comprar. No podem oblidar que moltes vegades són menors d’edat”.

Cargando
No hay anuncios

Fa un any que el Pol, de 12 anys, juga al Fornite els dimecres, els divendres i el cap de setmana. “Com a màxim dues hores i mitja, és el temps que em deixen els pares, i al menjador”, diu, i reconeix que si fos per ell “hi estaria més estona”. Des del principi ha estat al seu top de videojocs preferits i creu que seguirà jugant-hi una bona temporada. Li agrada que sigui gratuït, però en destaca el fet de jugar-hi amb els amics, les pel·lícules de l’inici de cada temporada i les possibilitats que té de canviar personatges o balls. “Ho puc fer gastant-me diners de veritat, però sobretot ho faig amb els diners que guanyo fent missions”, explica.

El pròxim joc d’èxit?

Amb els videojocs passa com amb qualsevol altre producte d’oci: hi ha modes que van canviant i alguns jocs aconsegueixen convertir-se en clàssics que mai passen de moda. Predir si el Fortnite seguirà sent un èxit depèn de molts factors que són imprevisibles. “En contra del que m’agradaria, ara tot és més efímer i exponencial. Cada cop hi ha més jocs i passen de moda més ràpid, encara que el Fortnite podria estar-se cinc anys sent rendible. Gràcies a les mètriques, els paràmetres i els gràfics que estan ocults al videojoc, els programadors saben què agrada als jugadors i actualitzen el joc en funció dels seus interessos”, comenta Pablo Belmonte, artista 3D i professor al grau i màster de disseny i creació de videojocs de la UPC. “Ens hauria de preocupar què fan les companyies amb les nostres dades i amb tota la informació que tenen sobre nosaltres”, apunta Albert Garcia.

Cargando
No hay anuncios

Altres realitats

A principis del 2019 va despuntar el joc Apex Legends, el shooter de battle royale, també free to play,de l’empresa Electronic Arts (EA). “Semblava que plantaria cara al Fortnite. L’empresa va pagar molts diners als streamers -jugadors online- més potents del món perquè juguessin al seu joc. Però després dels incentius van tornar al Fortnite”, explica Albert Garcia. Un dels secrets del Fortnite són les actualitzacions constants del joc, que fan que els jugadors no se’n cansin. Sempre hi ha novetats i l’illa on lluiten per sobreviure evoluciona, i això fa que els gamers vulguin veure què hi ha de nou. “Si sabéssim quin serà el pròxim fenomen ens faríem inversors de la companyia”, assegura Aranda. Malgrat la imprevisibilitat, tots coincideixen que el pròxim videojoc del qual tothom parlarà serà en línia, amb un component social per jugar connectats, amb una estètica cuidada, free to play, que inclogui micropagaments i persuadeixi per comprar. Garcia creu que l’accessibilitat farà que a poc a poc les consoles vagin desapareixent i acabi triomfant un joc que tothom pugui tenir al mòbil. I Belmonte aposta per històries en què hagis de demostrar que ets millor que la resta i en les quals la part de les dades estigui ben controlada per l’empresa: “Més enllà del factor sort i la viralitat, és imprescindible que la companyia tingui prou poder adquisitiu per cuidar les dades i incloure un codi que els permeti saber què agrada als gamers -personatges favorits, moments en què s’avorreixen o armes que utilitzen més- i, gràcies a això, actualitzar-lo per seguir tenint èxit. La informació és negoci”.

Cargando
No hay anuncios

Per a nouvinguts a l’entreteniment digital

‘Battle royale’

Cargando
No hay anuncios

El 2017 es posa de moda el joc Playerunknown’s Battlegrounds, que introdueix el concepte battle royale, en el qual els jugadors han de competir entre ells per sobreviure en un espai que es va fent petit i en el qual tothom s’ha d’acostar al nucli. Són molts els videojocs -Fortnite, Call of Duty, Apex Legends, Battlerite Royale i Tetris 99- que s’han sumat a aquesta modalitat.

Passi de temporada

Cargando
No hay anuncios

Els videojocs tenen temporades que solen durar unes vuit setmanes. Cada temporada hi ha una mena de reinici de l’univers del joc i pots comprar un passi que suposa més premis, experiència, narratives extres, desafiaments i la possibilitat d’avançar més ràpid.

Twitch (www.twitch.tv)

Cargando
No hay anuncios

Servei de retransmissió de partides en directe en el qual els espectadors -la gent que es connecta a Twitch- poden interaccionar amb els jugadors. Una manera fàcil de veure quins videojocs estan de moda.

Realitat virtual

Tot i que ja hi ha consoles que tenen les seves pròpies ulleres de realitat virtual, com la PlayStation, la majoria de consoles domèstiques encara no han apostat per aquest nou mitjà, que de moment no qualla entre el gran públic. “La realitat virtual s’acabarà imposant. De fet, serà una realitat mixta, que barreja la virtual i l’augmentada i fa que al teu entorn apareguin coses que no existeixen, gràcies a unes ulleres amb càmeres que graven la nostra realitat i a sobre hi apareix una realitat virtual”, assegura Pablo Belmonte. Encara s’està en una fase experimental i no hi ha videojocs que encaixin amb aquesta nova tecnologia, però podria funcionar amb el Pokémon Go o jocs de rol en què els personatges sortissin de les cartes i juguessin davant nostre. Es preveu que a mesura que s’avanci en la recerca les ulleres siguin cada cop més lleugeres o fins i tot siguin lentilles. Aquí també hi ha un costat fosc, i és que una empresa com Facebook el 2014 va comprar per 2.000 milions de dòlars el projecte Oculus -ulleres de realitat virtual-, perquè li interessa saber on mires. “L’objectiu és aconseguir dades, volen rendibilitzar-nos”, diu Belmonte. Conclou que potser d’aquí 10 anys, si una gran empresa com Apple -que no treu novetats al mercat fins que estan assentades- s’atreveix a comercialitzar un casc de realitat virtual, llavors la realitat mixta serà un boom.