"Ens encantaria desfilar a la Sagrada Família"
La primera jornada del 080 Barcelona Fashion acull les diferents propostes de marques veteranes i dissenyadors joves
BarcelonaLa setmana de la moda de Barcelona ha donat el tret de sortida aquest dimarts al recinte modernista de Sant Pau. Durant quatre dies es podran veure les propostes de 24 dissenyadors i marques, a les quals s’afegeix la quarta edició del projecte de moda sostenible 080 Reborn, que se celebrarà divendres.
La gran novetat d'aquesta edició és que és l'última que se celebra al recinte històric de Sant Pau que, segons els organitzadors, ha quedat "petit" i de cara a la primavera ja s'està treballant en una nova ubicació. L'entrada de l'Ajuntament en l'organització de la passarel·la –que en aquesta edició s'ha concretat en una aportació de 150.000 euros– sembla que significarà més implicació de la ciutat en la setmana de la moda, tot i que des de l'organització no volen donar-ne més detalls.
Els dissenyadors tenen clar que el canvi d'ubicació pot ser molt positiu. Alguns dels que han desfilat aquest dimarts han donat la seva opinió sobre el futur lloc que ha d'acollir la passarel·la. Maite Casademunt, una de les més fidels a la cita, assegura que "Barcelona és un museu a l'aire lliure" i apunta que estaria molt bé aprofitar alguns dels seus espais més emblemàtics per "vendre la ciutat al món a través de la moda". I confessa que el seu somni seria "desfilar a la Sagrada Família". Eva Dimas i Victoria Mitjans, creatives de Simorra, asseguren que els agradaria que les desfilades "fossin en diversos llocs de Barcelona, no caldria centrar-ho tot en una única ubicació, sinó que es podria fer en diferents escenaris de la ciutat i a l'aire lliure". En la mateixa línia, Jessica Raya, directora creativa d'Escorpion, ha destacat que li agradaria "jugar amb aquest concepte d'involucrar més la ciutat, sobretot els seus llocs emblemàtics", i "fer desfilades a diferents llocs de la ciutat".
La moda com a art i com a indústria
La inauguració d'aquesta 36a edició ha anat a càrrec del conseller d'Empresa i Treball Miquel Sàmper, que ha volgut reivindicar la importància de la moda a Catalunya i ha dit que és un ecosistema que s'ha de preservar. Per a Sàmper la moda és cultura, identitat, expressió i també és art. "Els dissenyadors són artistes pels quals sento una gran admiració", ha destacat, i ha afegit que la moda "també és indústria, ocupació i competitivitat" en un sector que a Catalunya "inclou 12.800 empreses i ocupa 80.000 persones".
Pel que fa a les propostes que s'han pogut veure sobre la passarel·la, la jornada ha estat dividida en dos: les col·leccions coloristes i les més sòbries. Escorpion ha encetat el dia amb una proposta integrada al primer grup, lluminosa i positiva. La marca veterana ha volgut proposar una col·lecció per a temps convulsos com els actuals inspirada en la Califòrnia dels anys setanta i els moviments hippies que idolatraven la pau i l'amor. "Tenim ganes d'aportar positivisme a través de les nostres peces", explicava Jessica Raya abans de la desfilada. Aquest esperit es tradueix en peces fluides en què els colors pastel són els grans protagonistes juntament amb el tricot, un dels teixits marca de la casa.
Més fosca és la proposta del dissenyador uruguaià Sergio Gau que ha debutat al 080 amb una col·lecció inspirada en El jardí de les delícies d’El Bosco. Amb un gran protagonisme del negre i dels teixits metal·litzats i brillants, els seus dissenys sofisticats tenen un estil modern i avantguardista.
A la tarda, Simorra, una altra de les marques catalanes fidels a l'esdeveniment, ha presentat Raíces, la nova col·lecció inspirada en Darwin en què imperen el negre, el beix i el blanc trencat. "Volíem transmetre la importància de les arrels a la natura, perquè són les que la sostenen, a través de les nostres peces de roba", expliquen Eva Dimas i Victoria Mitjans. En el seu cas presenten la col·lecció amb el format see now buy now, que vol dir que les peces es poden trobar a les botigues just després de la desfilada, a diferència del que fan altres dissenyadors que presenten col·leccions a sis mesos vista per les quals cal esperar.
Al vespre ha estat el torn de la dissenyadora belga establerta a Barcelona, Nathalie Chandler, que ha presentat una col·lecció amb aires futuristes. El negre domina les peces, però també hi introdueix tocs de vermell, verd i blanc per donar caràcter i punts de llum.
La jornada l'ha tancat la marca Lola Casademunt by Maite, que continua fidel al seu estil sofisticat i urbà, en el qual no falta mai l'animal print marca de la casa i peces acolorides que desprenen un aire festiu. En aquesta ocasió, tal com explica Maite Casademunt, filla de la fundadora i que ara lidera la nova etapa després de la mort de la seva mare, la inspiració de totes les peces és un safari urbà per vestir "una dona sofisticada, amb moltes versions d'ella mateixa, però sempre amb una vida real i trepidant, com la de moltes dones modernes". Per això la col·lecció és molt rica en teixits metal·litzats, capes, serrells de ràfia i tuls de pedreria.