Josep Lluís Merlos

Josep Lluís Merlos

Periodista, com en Tintín, però tinc pendent anar a la Lluna

Em vaig enamorar del món del motor a Montjuïc, quan era un nen, veient la F1, amb Stewart, Fittipaldi, Peterson, Ickx... i les 24 Hores amb Min Grau i les Ducati. Aquell primer dia vaig plorar d'alegria. I avui, en algunes curses, encara m'emociono. Però ja només ploro escoltant òpera. Vaig en moto i en bicicleta... i no passa res per fer les dues coses.

Honda MBX: un huracà amb poca bufera

A començaments dels anys 80, Freddie Spencer era el pilot que tallava el bacallà al campionat mundial de motociclisme. Conscients de la tirada del pilot de Louisiana, a Honda van aprofitar la seva imatge...

Bultaco Streaker: el final d’una llegenda

El 27 era per a mi el mateix que el Falcó Mil·lenari per a Han Solo, el Nautilus per al capità Nemo o la nau Enterprise per al Kirk. Aquell autobús no només em duia de Gràcia -on jo vivia quan era un nano-...

Montesa Crono: l’anticrist de les Streaker

L’any 1976 Xavier Permanyer, fill del fundador de Montesa, gran impulsor de la secció esportiva de la marca i responsable de la fàbrica d’Esplugues, tristament traspassat aquest estiu, va tenir la pensada...

MV Alpha Avello Agusta: les italianes fetes aquí

L’industrial basc Alfredo Avello va començar a fer tota classe d’eines el 1940 al taller que tenia a Gijón. Apassionat de les motos, el 1950 va arribar a un acord amb la italiana Meccanica Verghera,...

Lube A99: una pionera d’una qualitat inèdita

Luis Bejarano era un pilot del País Basc que, acabada la Guerra Civil, va obtenir una certa notorietat a les primeres competicions que es van fer a Espanya un cop superades les seqüeles del conflicte...

Yamaha DT 80: la primera japonesa feta aquí

Quan Sanglas va vendre les seves patents a Yamaha el 1981 perquè la marca japonesa pogués fer motos pròpies a l’Estat, el fabricant nipó va aprofitar les instal·lacions que la firma catalana tenia a...

Ossa Yankee 500: tan bonica com problemàtica

L’arribada d’aquesta moto va ser tan lenta com ràpida la seva desaparició. La van començar a distribuir el 1976, però tres anys més tard ja no la venien, després d’una vida massa efímera per a un model que...

Bultaco Alpina: la inventora del ‘trail’

Manuel Fabregat era a començaments dels 70 el responsable de la Companyia Alpina de la Creu Roja, fundada el 1969. Gran entusiasta del motor, seguint en moto un totterreny que feien a Manresa va tenir un...

Moto Guzzi 65: un llagostí de rècords

Durant més d’una dècada, aquesta va ser la moto de menys de 100 cc més venuda d’Europa. Antonio Micucci, el seu dissenyador, tenia clar que, acabada la Segona Guerra Mundial, calia fer motos econòmiques i...

Derbi 2002: una modernitat massa artesanal

El mercat espanyol de motos fetes a Catalunya de més de 125 cc estava dominat per les grans marques catalanes: Bultaco, Montesa i Ossa. Però qui tenia més èxit comercial era Derbi amb els seus ciclomotors,...

Puch Cobra: l’estridència d’aquells estius

Per als que ens agradaven les curses, sobretot les totterreny, aquella moto era un dels somnis de la nostra adolescència, marcada per l’obtenció del carnet A1. Però, per als veïns de les urbanitzacions per...

Mymsa: una dècada de creativitat desbordant

En plena Exposició Universal de l’any 1929, la família Aragall va fundar un taller de reparacions de cotxes i motos a Barcelona, potser empesos per l’eufòria del moment que es respirava a la ciutat. Animats...

Gimson: a Figueres no només feien les Rieju

Els germans Gimbernat (Pierre, Antoine i Françoise), fills d’un rellotger de Perpinyà, fabricaven bicis amb un gran reconeixement a la ciutat de Figueres, en un taller on també arreglaven rellotges. A...

Ducati Road 250: la moto lògica

A finals dels 70, Mototrans, propietària de les patents de Ducati per al mercat espanyol, basava el seu catàleg en ciclomotors i en dos models de 250: la De Luxe i la 24 Horas. Les motos de més cubicatge...

Mercedes es rescabala de Hockenheim treballant

Brno no semblava el circuit més adient per a l’Honda de Marc Márquez, i malgrat això el de Cervera va arrodonir un cap de setmana memorable amb una victòria incontestable en aquesta tornada després de les...

BMW R90 S: el contraatac a l’imperi

A començaments dels anys 70, el regnat de les motos britàniques semblava debilitar-se i, amb aquest regnat, també l’hegemonia d’algunes marques europees, eclipsades per models d’origen japonès com l’Honda...

Ossa 125 A: coneguda com la Palillos

A Manuel Giró, fundador d’Ossa, li va costar una mica fabricar la primera moto de la marca, tot i que portava anys intentant-ho. La Guerra Civil i les seves seqüeles, sobretot la manca de materials, van...

Bultaco Matador: la clau del mercat americà

Bultaco és una marca que, encara a hores d’ara, té moltíssims seguidors al mercat americà. El fet que la firma catalana hagi tingut pilots nord-americans molt bons (Jim Pomeroy al motocròs o Bernie...

Yamaha XJ 650: la primera gran japonesa en arribar a l’Estat

Abans dels anys 80, tenir una moto japonesa de manera legal a Espanya era impossible. Les lleis proteccionistes ho impedien. Les úniques nipones que voltaven per aquí eren de competició i havien arribat a...

Lambretta model D: abans que arribessin els ‘mods’

Durant uns anys, si t’agradaven els escúters, o eres de Vespa o eres de Lambretta. Aquesta marca va tenir el moment d’esplendor quan el moviment anglès dels mods la va adoptar com a vehicle de transport...

Clúa Sport: motos sobretot per a dones

La història de Construccions Metàl·liques Clúa va ser curta però intensa. Del 1949 al 1962 aquesta empresa va fer tota mena de vehicles de dues i quatre rodes. Entre aquests últims va destacar un microcotxe...

Vespino: el millor incentiu per a les notes del juny

Pocs vehicles en la història han permès l’accés a la mobilitat a tanta gent com aquest, que podríem considerar el 600 de les motos. El seu nom es va convertir en genèric per definir una classe de...

Aleu 125: per anar a tot arreu... o a peu

L’any 1950, al taller metal·lúrgic dels germans Aleu, a Esparreguera, es dedicaven fonamentalment a construir components mecànics per a la fàbrica tèxtil de Can Sedó, que donava feina a molta gent de...

Neymar no substituirà Bale a Ferrari

Després del GP de l’Azerbaidjan, Valtteri Bottas liderava el Mundial de F1 amb un punt de marge sobre el seu company d’equip. Avui, set proves més tard, és Lewis Hamilton qui encapçala la classificació, amb...

Honda Scoopy: un clàssic a Barcelona

A començaments dels anys 80 les Vespa dominaven les ciutats catalanes, fins que a finals del 1984 va entrar al mercat local una moto amb un concepte revolucionari: la Scoopy. Fabricat a Bèlgica, aquest...

Montmeló mantindrà al maig la cita amb la Fórmula 1

L’extensió del contracte del circuit amb Liberty Media que ha estat vigent els dos últims anys per una temporada més, tal com va avançar ahir l’ARA, ha permès la continuïtat d’una cursa que es disputa a...

Soriano Tigre: un disseny avançat al seu temps

Mireu bé aquesta foto. El més fàcil és pensar que es tracta d’un dels primers models de Harley Davidson o d’Indian. Doncs no. Fixeu-vos bé en el gruix del cable de fre o en la mida del seient i veureu una...

Rieju 175: una víctima més del 600

L’any 1934 els emprenedors Lluís Riera i Jaume Juanola van començar a fabricar bicicletes i components per a aquests vehicles a Figueres: llums Helios, manillars i xassissos Rigit, dispositius elèctrics...

Ducson Repris: l’autèntica moto de Mollet

Quan parlem de Derbi s’acostuma a fer referència a “la marca de Mollet del Vallès”, però la realitat no és aquesta: la fàbrica era a Martorelles, on, anys més tard, també hi hauria una altra marca,...

Guzzi V50 II: la moto de l’àliga

Carlo Guzzi va ser un aviador italià que, el 1921, va crear amb una colla d’amics la societat Moto Guzzi. Per això el seu escut incorpora una àliga amb les ales ben obertes, en referència a l’ofici del...

< Anterior | 1 | 2 | 3 | 4 | ... | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | Següent >