M. Jesús Comellas

M. Jesús Comellas

Confinament reiteratiu i necessitat d’autonomia

Fa anys, quan no estava tot tan organitzat pel currículum, a les escoles hi havia una mirada educativa que portava a tenir molt presents aspectes que afavorien la maduresa de la canalla. L’autonomia n’era...

Les funcions de la família

La complexitat que es va viure amb el confinament va portar a prendre unes decisions que es van considerar lògiques, des d’un cert punt de vista, potser perquè no se sabia el temps que duraria. El que es va...

Incerteses i creativitat

Des de fa sis mesos la paraula incertesa és a tots els informatius i debats. Ja l’hem après i, d’alguna manera, l’hem afrontat durant aquest temps, no només seguint eslògans o els consells que es donen...

Les relacions interpersonals

Quin buit s’ha posat de manifest i hem sentit quan, durant aquesta pandèmia, ens hem vist obligats a quedar-nos a casa, sense poder sortir. No ens ho podíem creure. “Durarà poc perquè no ho aguantarem”,...

Les persones de primera fila

Quantes lliçons d’humanitat s’han rebut aquests darrers mesos. Persones de totes les condicions i nivells professionals s’han coordinat, de manera interdependent, per donar assistència a les persones que...

Canvis i altres prioritats

Des de fa temps hi ha moltes veus, de molts camps de coneixement, que demanen canvis urgents: clima, pobresa, desigualtats, etc. La qüestió és que fins ara potser no ens hem cregut massa aquests problemes...

Risc zero per a mi i no per als altres

Està clar que les situacions d’incerteses generen por. La sentim dins nostre i ens genera un estat de tensió i alarma que ens porta a mirar d’evitar aquest risc extremant les precaucions. Té lògica. Però...

Què implica demanar canvis

Crec que si es demanen canvis a nivell polític, econòmic i en tants altres camps que impliquen una mirada macro i decisions institucionals de gran complexitat i repercussió, no podem obviar la mirada micro...

On i quan s’ha de parlar de la mort?

De vegades parlem sense pensar gaire. I en aquests dies que vivim ens tocarà, més que mai, parlar de la mort; una demanda que sovint es dirigeix cap a l’escola. Evidentment, si parlem de la vida cal parlar...

Un gran aprenentatge

Cada nova situació provoca canvis i la que estem vivint aquests dies encara més. Cal que ens hi adaptem, però està clar que la canalla no ha oblidat tot el que els hem dit fins ara, ni nosaltres hem deixat...

Els estem fent insensibles?

Hi ha un fet curiós, que potser no crida prou l’atenció, en relació amb com afavorim que la canalla vagi tenint imatges, com els expliquem contes, històries, i com els donem alguns models, molt variats, que...

¿Els dilluns són un problema?

Quin dramatisme que hi ha en tantes converses i fins i tot en els mitjans de comunicació quan arriba el dilluns després de la suposada i obligatòria felicitat del cap de setmana. Aquesta generalitzada...

Aprendre el que ens agrada

És molt difícil saber què t’agrada si no en coneixes els detalls. I això ho hem de tenir present quan traslladem als infants la responsabilitat d’aprendre o interessar-se per alguna cosa. Qui els ha obert...

Participar per decidir què?

En tots els missatges socials -i també educatius-, s’està fent èmfasi en la necessitat d’afavorir la participació, també dels infants. La participació per generar interessos, afavorir la implicació, exposar...

Amenaçar i no complir

Quan avisem la canalla del que els pot passar si actuen sense reflexió, i finalment no passa res del que diem perquè ens saben greu les conseqüències i ho resolem nosaltres, estem perdent la credibilitat....

Empatia o paternalisme?

Quantes paraules hi ha al diccionari i que poques que en fem servir, oi? Hi ha la tendència de trobar-ne una, com un comodí, que ho vol dir tot, o de fet res. Però així es perden els matisos i, sobretot, es...

El comerç del benestar

Sempre ha sigut interessant veure ofertes de tot tipus per poder disposar d’algun producte, d’informació, de llibres que havien passat inadvertits... Amb aquesta lògica s’ha accentuat la tendència a buscar...

Relacions en crisi?

Per entendre la influència que tenen les nostres decisions cal prendre una certa perspectiva, sobretot perquè no la veiem de manera immediata o sovint creiem que no tenen influència. Potser per això només...

Crueltat

“La canalla és cruel”. Aquesta és una frase que es pot sentir repetidament en tots els contextos: familiars, escolars, periodístics, i allà on hi ha alguna acció infantil. Quan es veu un comportament o...

Confiança

La paraula cura, sortosament, té un lloc cada cop més visible en el discurs social i per fi es valora el fet que tenir cura va més enllà de la cura física que es rep quan hi ha un problema de salut que s’ha...

No m’ho van ensenyar

Que bé que ens va aquesta frase de vegades, oi? “Com que no m’ho van ensenyar, no em podeu exigir que ho faci bé”. Però és un argument inacceptable i, si el pensem bé en el marc de la nostra tasca...

Amistats perilloses

“Què fa aquesta criatura? On ho ha après, això, perquè a casa segur que no! A casa sempre li diem com cal fer les coses, quines paraules no ens agraden. Ho deu haver après a l’escola!” Segur que en alguna...

Impaciència i immediatesa

Tendim a dir que la canalla vol les respostes ràpides perquè avui en dia, amb la tecnologia, no s’han d’esperar. Tot ho tenen de manera immediata: fotos, missatges... I les xarxes socials ho potencien...

Coeducació: arguments, rutines i estereotips

És interessant veure que hi ha temes que són recurrents i entren i surten del món educatiu encara que no s’hagin incorporat com a eixos educatius transversals. Impregnen tots els moments, totes les...

Formes de cortesia

Entre els molts canvis que s’han fet en els últims anys en el marc de les relacions socials, n’hi ha un que es va fer pensant en com suavitzar algunes maneres, massa rígides, que, ben segur, dificultaven la...

Una vida sense efectes especials

La societat ens està seduint i quasi obligant amb missatges positius com: passeu-vos ho bé; que us divertiu; sigueu feliços. Tot ha de ser excepcional, amb emocions fortes, perquè, en cas contrari, això o...

Despertar-se amb música

¿Us heu plantejat alguna vegada quantes frases dieu a casa, amb la canalla, que són ordres ja des de bon matí? O quan us retrobeu després de l’escola, abans d’anar a dormir? És cert que el temps ens...

Cal més informació

Avui dia és molt fàcil trobar informació: internet, llibres, articles, diaris, mitjans de comunicació i actes organitzats per institucions educatives o municipals. Amb tanta varietat és ben segur que hi ha...

Esport i inclusió

Cada vegada hi ha més espais als mitjans de comunicació que fan retransmissions de competicions esportives. El futbol continua sent prioritari i tampoc hi ha presència paritària de l’esport masculí i el...

Per què parlem de les eines?

Una de les condicions per comunicar-nos -i sobretot per entendre’ns-és tenir cura del significat de les paraules per poder arribar a acords, mostrar matisos o discrepàncies i, sobretot, avançar en les...

< Anterior | 1 | 2 | 3 | 4 | Següent >