image-alt

FAMÍLIES... PARLEM-NE

M. JESÚS COMELLAS

Acompanyar, no sobreprotegir

Hi ha una pregunta interessant que ens podem fer i proposar en el debat col·lectiu: per què si als dos anys els infants ens diuen “Ja puc, ja soc gran”, ens trobem que quan creixen demanen que els resolguem...

El significat de les paraules

Un dels aprenentatges més interessants i importants que fa la canalla és el llenguatge. Aprenen paraules i el seu significat sense haver de mirar el diccionari i sense explicacions, només per com les fem...

Espais sense canalla

És curiós que en el món actual les persones adultes tinguin tantes contradiccions. Malgrat que hi ha més formació i molta més informació sobre qualsevol tema, sembla que cada vegada hi hagi menys reflexió....

El significat dels rituals

Quan hi ha creativitat sembla que tot és possible i si, a més, es tenen els recursos per prendre decisions, poden arribar situacions impensables. I quan això passa, caldria pensar en les possibles...

Fem servir els cinc sentits!

Tenim cinc sentits, una afirmació que sembla absurda i irrellevant perquè conscientment o inconscientment els fem servir d’una manera o una altra cada dia, per anar pel món i comprendre el que ens envolta:...

Empatia i sobreprotecció

¿Quantes vegades demanem a les criatures que tinguin empatia en diferents situacions, ja sigui a l’escola o a la família? “¿T’agradaria que t’ho fessin a tu? Doncs no ho facis”. Aquesta acostuma a ser una...

Interessant i necessari

Ens hauríem de qüestionar l’efecte que tenen afirmacions i arguments que donem en relació a l’educació, ja que porten la canalla a una interpretació que pot ser errònia. Afirmacions, potser fetes amb una...

A casa, ¿tot és possible?

La família és una societat en petit i per això també necessita una organització, uns horaris i, també, una planificació que, en molts moments, comporta limitacions als desitjos. Les persones adultes, com a...

Dissimular els ‘no’ que diem

Sempre s’ha dit que cada paraula té un significat i que cal afavorir que es facin servir amb claredat perquè, si no, és difícil d’entendre’s. I entre les paraules n’hi ha que tenen un significat molt clar,...

Pastilles i frivolitat

Amb l’aparició dels antibiòtics el progrés en la farmacologia ha estat impressionant i ha afavorit la disminució de la mortalitat i una clara millora en el tractament de malalties. Nombrosos estudis i...

Identitat i autoestima

No calen grans anàlisis teòriques per descobrir com la canalla va adquirint la seva identitat, associada al creixement i a les oportunitats que els donem: “Pots fer”, “Això ja no toca”, “Ara sí perquè ja...

Diferents llenguatges

Sembla que estar al dia de la modernitat, estar al cas dels canvis que fa la societat, ha de comportar un guany de recursos, habilitats, competències i sabers. Mirat així el progrés no seria cap pèrdua,...

Les mares són les culpables?

¿Per què en totes les reunions de famílies hi ha un sentiment de culpa molt arrelat en les mares? En canvi, si es pregunta als pares si tenen aquest sentiment de culpa, un percentatge alt hi respon...

La vida en positiu

Hi ha moments que tinc la sensació que no entenc res, perquè no puc compartir les actituds personals i professionals que veig al meu voltant i això m’atabala. Vivim en un món de contradiccions. No deixem...

El debat sobre els materials

Hi ha un tema recurrent en els centres educatius, en les trobades amb les famílies i, de fet, arreu on es parla de la canalla: la manca de respecte pels materials. Sentir un “no ho trobo” o un “ho he...

Assetjament o convivència?

Per què costa tant d’assumir el rol adult en la construcció de la convivència? Per què no sembla que sigui la base de tot el procés educatiu? El protagonisme no és de la canalla, és de les persones adultes,...

Esplais, quantes experiències!

Les experiències que es viuen als esplais i en activitats de lleure tenen repercussions que van molt més enllà del moment en què es fan. Són una magnífica oportunitat perquè la canalla s’adoni que tenen...

Els usos del temps

El temps és un dels focus de debat més freqüents en tots els contextos: a casa, a les trobades familiars, a la feina, al carrer. No tenim temps! Però, curiosament, el dia té 24 hores i aparentment té poc...

Escoltar la canalla

Per què insistim tant en la necessitat d’escoltar la canalla? És evident que, en el marc de les relacions familiars, cal saber què pensen, per què tenen una idea o una altra, com interpreten el món que els...

L’obligació de ser feliç

Actualment hi ha una manera molt habitual d’acomiadar-nos en la qual fem servir una frase molt impactant: “Adeu i sigues feliç”. Deixem la canalla a l’escola amb aquest consell, la fem servir a la feina,...

Ens interessa de nou la diversitat?

Avui es parla de tot davant de la canalla, quan abans era habitual sentir aquell “Compte! Que hi ha roba estesa”, perquè era clar que hi havia temes que les criatures no podien entendre, que els podien...

Ens interessa de nou la diversitat?

Avui es parla de tot davant de la canalla, quan abans era habitual sentir aquell “Compte! Que hi ha roba estesa”, perquè era clar que hi havia temes que les criatures no podien entendre, que els podien...

El valor de les institucions

Saber ser, saber estar, saber les regles del joc d’una comunitat, implica saber el lloc que correspon a cada persona, segons l’edat i el rol que hi té. A la vegada, la societat té un funcionament...

Identitat i autoestima

No calen grans anàlisis teòriques per avaluar com la canalla va adquirint la seva identitat associada al creixement i a les oportunitats que els donem: “Pots fer”, “Això ja no toca”, “Ara sí perquè ja ets...

Què fem com a societat?

Quan no ens agrada alguna situació el més fàcil és donar la culpa a algú, ja sigui persona o col·lectiu. Si ens fixem en el món educatiu, en aquesta rifa de la culpa les famílies tenen tots els números per...

El lloc de les mascotes

Trobo molt interessant que a aquesta societat no li faltin les idees, el que no tinc tan clar és que hi hagi reflexió. Podem acceptar, incorporar i assumir aquestes idees sense fer una petita pausa, però...

Per què sempre ens anticipem?

Amb la idea que no tenim temps, que cal resoldre totes les situacions amb el màxim de rapidesa i eficàcia, en molts moments ens anticipem a les necessitats de les criatures i adolescents i també als seus...

Llocs sense canalla

Les contradiccions adultes d’avui van creixent, i això ens porta a situacions si més no curioses. Per exemple, estem situant la canalla en un lloc preeminent, com si fossin el centre del món, de manera que...

Per què no parlem del joc?

Habitualment es parla dels drets de la infància i sembla que, especialment als centres educatius, és una idea recurrent que es valora i que pràcticament està assumida. De fet, no es tracta de qüestionar de...

De les anècdotes a l’acció

En una societat del divertiment, de l’esbarjo, del joc, de la por al cansament, de les espurnes d’informació... correm el risc de prendre’ns la vida i l’educació com un entreteniment. La pedagogia que va...

< Anterior | 1 | 2 | 3 | Següent >