Vídeo viral

El ‘Coldplaygate’ ens recorda que hi ha càmeres per tot arreu

Un vídeo a un concert ha dominat el debat a internet i ha causat la renúncia del director executiu d'una empresa

Sadiba Hasan (The New York Times)
20/07/2025

La més recent obsessió d'internet va ocórrer en, ni més ni menys, un concert de Coldplay a Foxborough, Massachusetts.

Durant el concert del dimecres a la nit, Chris Martin, vocalista de la banda, va anunciar que cantaria a alguns fans selectes del públic. “La forma en què ho farem és amb l'ús de les nostres càmeres –va dir–. Així que, si mireu les pantalles, veurem qui està aquí per saludar-los”.

Després que Martin cantés una cançó d'aniversari a un fan extasiat mentre tocava suaument la guitarra, una pantalla gegant de l'estadi va mostrar una parella abraçada. L'home, que internet va identificar ràpidament com Andy Byron, el director executiu casat d'una empresa tecnològica anomenada Astronomer, envoltava amb els seus braços Kristin Cabot, la cap de personal de l'empresa, que no és la seva esposa. “Oh, mireu aquests dos”, va dir Martin, preparat per cantar una altra cançó dolça. Llavors les coses es van posar incòmodes. Quan Cabot va veure la seva cara a la pantalla va saltar immediatament dels braços de Byron, es va cobrir la cara i es va girar. Ell es va ajupir i va desaparèixer de la pantalla. Es va veure quan una dona dempeus del seu costat es va cobrir la cara amb incredulitat, bocabadada.

Cargando
No hay anuncios

Martin, en adonar-se del què passava, va dir: “Uau, què? O estan tenint una aventura, o simplement són molt tímids. No sé ben bé què fer”. Les identitats de Byron i Cabot van ser confirmades per un portaveu d'Astronomer el divendres a la nit, després que l'empresa emetés un comunicat declarant que havien posat Byron en llicència i que el director de productes de l'empresa, Pete DeJoy, actuaria com a director executiu interí. El dissabte a la tarda, Astronomer va emetre un altre comunicat en què declarava que Byron havia renunciat i que la junta directiva començaria a buscar una persona substituta. Astronomer, una empresa d'infraestructura de dades que treballa amb empreses per gestionar i automatitzar dades, havia anunciat que iniciava una investigació sobre l'incident i que s'esperava que els seus líders marquessin la pauta, tant en conducta com en responsabilitat.

Cargando
No hay anuncios

L'incident, que ha dominat les xarxes socials, va ser un dur recordatori de la rapidesa amb la qual es poden propagar les coses a causa de les xarxes socials i de les càmeres que envolten la gent en tot moment. Això és especialment cert en els grans concerts, on els aficionats solen gravar fragments per després penjar-los a les xarxes socials. I així va ser: una de les assistents del concert amb una modesta quantitat de seguidors a TikTok va publicar el vídeo. Però gràcies al poder de l'algorisme d'aquesta aplicació, el divendres a la nit ja havia superat les 77 milions de visites. Només van fer falta uns segons de vídeo perquè Byron i Cabot dominessin per complet la conversa d'internet i es convertissin en un mem de manera instantània, al qual molts han anomenat Coldplaygate.

Cargando
No hay anuncios

A mesura que circulava el vídeo, alguns van compartir els seus consells per a la parella, i van suggerir que podrien haver-se cobert amb una manta o haver-se posat un parell d'ulleres de sol. Uns altres van assenyalar l'incomoditat que es respirararia a l'oficina l'endemà. Aquest moment es va començar a compartir per les xarxes i va ser l'objecte de bromes de polítics, de corporacions i, fins i tot, del departament de Sanejament de la ciutat de Nova York. A partir d'aquí, es va convertir en un debat més ampli sobre la privacitat i per què s'havien equivocat en suposar que no serien vistos i, potencialment, gravats. “Si estàs en un lloc públic, no hi ha absolutament cap expectativa de privacitat”, va dir Charles Lindsey, professor adjunt de màrqueting a la Facultat d'Administració de la Universitat de Buffalo. “Quan estàs en un lloc públic, ja sigui en un parc públic, una botiga o un concert, hi ha càmeres, i si està gravat, no hi ha marxa enrere”, va afegir el professor.

Aquesta lliçó ja l'havia après molta gent abans d'aquest incident. Va haver-hi una ocasió al maig, quan el personal d'un avió en el qual viatjava el president francès, Emmanuel Macron, acabava d'obrir la porta a Hanoi, Vietnam, quan la seva esposa, Brigitte Macron, li va fer una galtada. Quan va aixecar la vista i es va adonar que una cambra filmava l'escena des de l'exterior, el president va saludar amb la mà. El vídeo no va trigar a guanyar impuls a internet, i va desencadenar amb un al·luvió d'interpretacions. El 2024, va haver-hi un gran debat sobre una dona que va publicar vídeos a TikTok, en els quals donava per fet que presenciava una relació extramatrimonial que tenia lloc en un avió. I també cal recordar l'infame incident de l'ascensor de la gala del Met del 2014, en el qual es va veure Solange Knowles agredint Jay-Z mentre la seva germana, Beyoncé, es quedava mirant i un guardaespatlles intentava restablir l'ordre. Les imatges de la càmera de seguretat es van filtrar a TMZ i es van convertir en aliment per a l'opinió pública.

Cargando
No hay anuncios

“Vivim en un món molt intrusiu, en termes de cambres i empremtes digitals –va dir Lindsey–. Pots trigar 10 o 20 anys a fer-se una reputació, i pots perdre-la en un moment”.