EUROPA

L’Europa fortalesa comença a ser realitat

Es presenta a Bulgària, a tocar de Turquia, la nova agència que controlarà les fronteres

Laia Forès
07/10/2016

Brussel·lesL’Europa fortificada és, cada vegada més, una realitat. La nova Agència Europea de Fronteres i Costes -una de les idees estrella de la Comissió Juncker per lluitar contra la immigració clandestina- es va presentar ahir oficialment a Kapitan Andreevo, l’últim poble de Bulgària, situat al pas fronterer amb Turquia.

Inscriu-te a la newsletter InternacionalEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

El lloc escollit no és casual: la frontera entre Bulgària i Turquia és un dels llocs per on entren a Europa més refugiats des que la ruta dels Balcans està pràcticament tancada. Les autoritats búlgares s’han vist desbordades per la situació i han hagut de reforçar a corre-cuita els passos fronterers.

Cargando
No hay anuncios

Que la inauguració oficial del nou cos europeu de guàrdia fronterera s’hagi fet a Bulgària i no a les illes italianes o gregues on moren cada dia immigrants víctimes de naufragis és tota una declaració d’intencions. Frenar les morts al Mediterrani figura entre les funcions assignades a l’agència però la prioritat ara dels dirigents comunitaris és aturar l’entrada d’estrangers sense papers a territori europeu. De fet, l’agència s’ha posat en marxa en el temps rècord d’un any. Va ser la resposta de Brussel·les a la crisi migratòria que ha catapultat els partits d’extrema dreta a Europa i que va enverinar el debat del Brexit.

El nou organisme “permetrà a la UE estar més ben equipada per fer front a la immigració i als reptes de seguretat”, va assegurar ahir el comissari europeu d’Immigració, Dimitris Avramopoulos.

Cargando
No hay anuncios

L’Agència, que substitueix Frontex, suposa una revolució en el control de fronteres externes: per primer cop, la UE disposarà de mitjans propis i de 1.500 agents -un centenar d’espanyols- per frenar l’arribada d’immigrants sense papers, ajudar els estats membres a retornar al seu país estrangers en situació irregular i ajudar un estat membre que visqui una crisi migratòria, fins i tot intervenir-hi encara que el seu govern rebutgi l’assistència, amb el previ vistiplau de les altres capitals.

“El dia d’avui és una fita històrica en la gestió de les fronteres europees. A partir d’ara, les fronteres exteriors de qualsevol estat membre de la UE seran considerades fronteres exteriors de tots els estats membres des del punt de vista jurídic i operatiu”, va destacar el comissari d’Immigració.

Cargando
No hay anuncios

Més pressupost

La UE ha dotat l’organisme d’un pressupost més ambiciós que el de Frontex i de més personal. El 2016 s’hi destinaran 238 milions d’euros, que s’aniran incrementant gradualment fins als 322 milions del 2020.

Cargando
No hay anuncios

La nova agència també ha de servir per rescatar immigrants al mar. Frontex ja actuava per intentar evitar l’allau de morts al Mediterrani, però l’evident falta de mitjans ha dificultat la seva tasca. L’augment del pressupost, que permetrà comptar amb mitjans propis i no dependre de les aportacions voluntàries de vaixells i helicòpters dels estats membres com passava amb Frontex, hauria de permetre al nou organisme ser més eficaç a l’hora d’evitar tragèdies al mar.

La nova agència no estarà plenament operativa fins al març del 2017. A principis de desembre estaran preparats els 1.500 guàrdies procedents dels diferents estats membres i fins a principis de l’any que ve l’organisme no estarà preparat per ajudar els estats membres en el retorn d’immigrants.