El llegat de Thatcher divideix els britànics
Londres es prepara per a un funeral massiu mentre els detractors organitzen festes
LondresMargaret Thatcher serà enterrada dimecres vinent al matí. Des d'alguns sectors s'havia demanat un funeral d'estat que l'elevés a l'altura de Churchill o de Lord Nelson, però al final tindrà un enterrament cerimonial, un graó per sota. Rebrà els mateixos honors que van tenir Lady Di i la reina mare. La reina, com marquen els cànons protocol·laris, ja ha autoritzat el funeral. Ella era l'única que ho podia fer. Es respectarà d'aquesta manera l'última voluntat de Thatcher, que va deixar escrit al testament que no volia un funeral d'estat.
Elisabet II i el seu marit, el duc d'Edimburg, també van ser els primers a confirmar la presència al funeral. És massa d'hora encara per fer llistes d'assistents, però s'espera que en els pròxims dies comencin a confirmar-se els principals mandataris internacionals.
El fèretre amb les restes de l'ex primera ministra britànica, que va morir dilluns a l'Hotel Ritz de Londres a l'edat de 87 anys, serà conduït a l'església de Westminster. Serà vetllat tota la nit. Al matí següent començarà la desfilada i el bany de multituds. En un carruatge tirat per cavalls, el taüt serà transportat vorejant el riu Tàmesi. El destí final serà la catedral de Saint Paul, allà on van acampar els indignats britànics. Serà rebuda per la guàrdia reial en una cerimònia militar. Encara no se sap si l'arquebisbe de Canterbury, el cap de l'Església anglicana, presidirà la missa. Després serà incinerada en una cerimònia privada.
De la mateixa manera que, en vida, Thatcher va provocar admiració i rebuig, la polèmica la segueix després de morta. En saber-se la notícia de la seva mort, en diverses ciutats britàniques i barris londinencs es van començar a celebrar festes anti-Thatcher, on es van destapar moltes ampolles de xampany i es van veure tota mena de pancartes, algunes d'insultants. A Bristol, bastió progressista, sis policies van resultar ferits com a resultat dels enfrontaments entre la policia i els manifestants.
Celebracions a Belfast
També a Belfast, a l'Ulster, hi va haver celebracions, condemnades d'altra banda pel vice primer ministre d'Irlanda del Nord, líder del Sinn Féin i exmembre de l'IRA, Martin McGuinness. L'IRA va atemptar contra Thatcher el 1984. Ahir el president del Sinn Féin, Gerry Adams, va recordar tot el mal que va fer Thatcher als republicans irlandesos. "No podem permetre que la seva mort enverini les nostres ments", va dir McGuinness, demanant respecte per ella.
Com si el temps no hagués passat, dilluns al vespre el barri de Brixton es va omplir de policies per controlar els detractors de Thatcher -unes tres-centes persones- en unes imatges que van recordar els violents aldarulls del 1980 i el 1981 en protesta per la política de la Dama de Ferro. La festa va acabar amb llançament de còctels Molotov, càrregues policials, corredisses i ball de bastons. A Liverpool i Glasgow, dues de les ciutats més afectades per la política de tancament de fàbriques de Thatcher, també van ressonar els crits i la música per la seva mort. A Glasgow la celebració es va concentrar a George Square, el mateix lloc on es van produir les violentes protestes anti-Thatcher de l'any 1989.
Malgrat la crida a la calma i al respecte a Thatcher que s'ha fet des de tots els partits polítics, es preveu que les protestes continuïn en els dies previs al funeral. Per aquest dissabte s'han convocat una manifestació massiva a Trafalgar Square, al cor de Londres, el mateix lloc es van concentrar els manifestants contra la introducció de l'impost de capitació que Thatcher va decidir carregar a cada ciutadà el 1990 i que va ser fortament combatut en va per la gent.
Peregrinació per Lady Thatcher
Mentre alguns britànics celebraven la seva mort, d'altres s'acostaven en pelegrinatge fins a la casa de Lady Thatcher a l'exclusiu barri de Belgravia per deixar-hi flors. Aquesta divisió entre partidaris i detractors que sempre va provocar la influent premier britànica va quedar reflectida en l'enquesta del diari The Guardian , hores després de la seva desaparició, que conclou que el 50 per cent dels britànics creuen que el llegat de la Dama de Ferro va ser positiu. El 34% consideren que la seva gestió va ser "dolenta" i un 11% diuen que ni una cosa ni l'altra.
També hi ha polèmica sobre qui pagarà el funeral. La família Thatcher finançarà les flors, el recorregut i la cerimònia. Però més de la meitat de les despeses es cobriran amb diners públics. La frase sarcàstica pronunciada abans d'ahir pel director de cinema anglès Ken Loach -"Privatitzem el seu funeral i subhastem-lo"- era una de les més repetides. El més car serà la seguretat. Es tallaran els carrers des del dia abans. La policia ja està negociant amb els grups que pretenen protestar aquell dia. S'espera, però, que la majoria de la població surti al carrer per acomiadar-se de l'ex primera dama. La catedral de Saint Paul, però, estarà reservada només als convidats.