Marine Le Pen trenca amb el seu pare, la veu més ultra del FN
Les seves diferències obren la crisi més important en el partit d’extrema dreta
ParísLes relacions entre Marine Le Pen i el seu pare s’han tensat tant que al final s’han trencat i han desembocat en la crisi més important del Front Nacional des que es va fundar. La líder del partit ultradretà va escenificar ahir la seva ruptura amb Jean-Marie Le Pen després que ell l’acusés de traïdora. Aquestes paraules del president d’honor, que apareixen publicades al diari francès Rivarol, han fet vessar el got en una relació entre pare i filla cada cop més distant els últims anys. “Em sento traït”, diu Jean-Marie Le Pen, fent referència a la seva filla i al seu entorn.
Poc després que es filtressin les declaracions, Marine Le Pen va respondre al seu pare en un comunicat: “Només vol perjudicar-me -va dir-. Sembla que hagi entrat en una autèntica espiral de terra cremada i suïcidi polític. La seva condició de president d’honor no l’autoritza a segrestar el partit amb provocacions grotesques”, va afegir la líder ultradretana.
La història de tots els mals es remunta al 2 d’abril, després que la mateixa Marine Le Pen es desmarqués d’unes altres declaracions antisemites del seu pare, que va repetir que les cambres de gas per exterminar els jueus durant l’Holocaust eren “només un detall” de la història. A més, el president d’honor i un dels fundadors del partit va defensar la col·laboració de la França de Pétain amb l’Alemanya nazi. Marine Le Pen va dir que estava “en profund desacord” amb el que havia dit el seu pare.
Tot i que la filla el va desautoritzar, Jean-Marie Le Pen ha afegit més llenya al foc i en l’entrevista a Rivarol no es desdiu del que va afirmar fa una setmana sobre les cambres de gas ni de la França ocupada. “No sóc un home que canviï d’opinió ni que es rebaixi. Mai he considerat Pétain com un traïdor”, diu. Tot i que el president d’honor del partit xenòfob ha inclòs sempre l’antisemitisme en el seu discurs, la seva filla i successora se n’ha volgut desmarcar des que va agafar les regnes del partit, l’any 2011, amb la intenció d’atreure més electorat. La decisió sembla que li ha donat fruits, ja que el Front Nacional va guanyar les eleccions europees a França l’any passat i va aconseguir situar-se com a segona força més votada a les eleccions departamentals del mes passat, en un resultat sense precedents.
Fora de les llistes
En el mateix comunicat emès ahir, Marine Le Pen va anunciar la convocatòria d’un comitè executiu per prendre mesures que protegeixin els interessos polítics del partit. De fet, ja va dir que prohibirà que el seu pare es presenti com a cap de llista del partit per a la circumscripció de Provença - Alps - Costa Blava, a Marsella, en les eleccions regionals que han de tenir lloc a finals d’any. El gran dubte serà saber si l’actual líder del partit xenòfob proposa expulsar el seu pare com a president d’honor. Els estatuts del partit no preveuen cap mecanisme per fer-lo fora però el reglament intern tampoc estipula que el càrrec de president d’honor sigui de per vida. Amb les últimes declaracions, Jean-Marie Le Pen s’ha guanyat més enemics i les reaccions dins del partit van portar l’actual vicepresident del partit, Louis Aliot, a expressar a les xarxes socials un “desacord polític profund i irreconciliable”.
Jean-Marie Le Pen no només ha llançat dards contra el seu propi partit sinó que els últims dies també ho havia fet contra diferents dirigents francesos nascuts en altres països o que són fills d’immigrants, com l’actual primer ministre, Manuel Valls. “Estem governats per immigrants i fills d’immigrants de tots els nivells. Valls és francès des de fa trenta anys, però jo ho sóc des de fa mil”, va etzibar.
França aprova un nou pla d’inversions
El govern francès va aprovar ahir un nou pla d’inversions, de 2.500 milions d’euros, en forma d’avantatges fiscals “excepcionals” per incentivar l’activitat industrial. El primer ministre francès, Manuel Valls, va justificar la mesura, aprovada pocs dies després de la debacle socialista a les eleccions departamentals, amb l’argument que s’havia “escoltat el missatge”. “Els francesos esperen eficàcia, que les reformes continuïn i que els resultats siguin més perceptibles en la seva vida quotidiana”, va assegurar. El nou pla d’inversions tindrà una durada de 12 mesos i té com a objectiu, segons el govern francès, renovar les “eines de producció” de les indústries per impulsar l’activitat.