La siderúrgica Sidenor trenca amb Israel després del polèmic enviament d'acer per fabricar armes
La Comunitat Palestina ha denunciat el vaixell 'Zim Luanda' per "complicitat amb el genocidi a Palestina"
BarcelonaLa siderúrgica basca Sidenor ha anunciat que "suspèn la venda d'acer" a Israel després de la polèmica pels enviaments d'aquest material a Israel Military Industries, una filial l'Elbit Systems, l'empresa pública que és el principal proveïdor d'armes a l'exèrcit israelià. Tot i això, la companyia no ha volgut aclarir a l'ARA si aquesta suspensió ha arribat a aturar l'enviament de 122 tones d'acer en un vaixell que va salpar ahir del port de Barcelona, tot i la querella interposada per la Comunitat Palestina de Catalunya per dos suposats delictes de contraban i complicitat amb el genocidi. L'enviament ha estat denunciat pels sindicats bascos com una col·laboració amb l'atac al poble palestí.
La Comunitat Palestina de Catalunya va denunciar dilluns davant l’Audiència Nacional Sidenor i el vaixell Zim Luanda, que va salpar dimarts al migdia del port de Barcelona amb aquesta càrrega consignada, segons la documentació presentada en la querella. L’entitat havia demanat als jutges que paralitzessin d’urgència la sortida del vaixell pel que consideren un delicte de contraban i de complicitat amb el genocidi a Palestina.
Segons la denúncia, Sidenor està certificada com a proveïdor de l’OTAN per produir material militar, i s’ha d’enviar a Israel Military Industries (IMI), del grup Elbit Systems, l’empresa propietat del govern d’Israel que és el principal fabricant d’armament per al seu exèrcit. Les àrees de negoci d’Elbit inclouen blindatge, infanteria, artilleria, naval i munició, entre d’altres. El vaixell encarregat del transport, el Zim Luanda, amb bandera de Malta, té previst continuar la ruta fins a València i seguir recorrent el Mediterrani fins al port de Mersin, a Turquia, i després fins a Haifa, la ciutat portuària del nord d’Israel. La querella identifica en concret el contenidor que transporta les 40 barres d’acer, amb la documentació de càrrega.
No és el primer cop que la siderúrgica basca envia acer a la indústria militar israeliana. Segons la documentació aportada a la querella, els enviaments van començar l’agost del 2024, vuit mesos després que el Tribunal Internacional de Justícia de l’ONU obrís el procés contra l’Estat d’Israel, acusat d’un delicte de genocidi. La siderúrgica, segons la mateixa font, ja hauria enviat 1.207 tones d’acer al fabricant d’armes israelià. L’últim enviament va ser el dia 4 de juny, amb 393 tones que van ser traslladades pel vaixell MV Vela al port de Haifa. La relatora especial de l’ONU per als Territoris Ocupats Palestins, Francesca Albanese, va demanar públicament a les autoritats de Turquia, on el vaixell va fer escala, que n’investiguessin la càrrega i si es confirmava "aturessin el vaixell i la seva càrrega il·legal abans que arribés a Israel". Els documents aportats a l’Audiència Nacional acrediten que l’acer surt de Basauri, on hi ha la fàbrica de Sidenor, i tenen com a destinació la seu mercantil d’IMI Sistems a la ciutat israeliana de Ramat Sharon, després de ser descarregats al port de Haifa.
Autorització administrativa
La querella recorda que per a la comercialització de l’acer d’ús militar cal una autorització administrativa del govern espanyol. L’executiu de Pedro Sánchez, però, ha assegurat en diverses ocasions que no ha autoritzat cap nova operació d’exportació de material de defensa a Israel des del 7 d’octubre del 2023. És en aquest sentit que els denunciants veuen també un possible delicte de contraban.
La querella reclama a les autoritats judicials que amb urgència inspeccionin el citat contenidor i si es confirma que es tracta de l’acer d’ús militar decomissin el material. També demanen que se sol·liciti a la naviliera ZIM i a les autoritats portuàries que confirmin el remitent i el destinatari del contenidor i dels enviaments anteriors i que el ministeri d’Economia aclareixi si l’exportació d’aquest material té l’autorització corresponent.
“L’estat espanyol ha ratificat convenis de dret internacional humanitari i té l’obligació de no col·laborar amb estats que vulneren drets fonamentals, i això també implica l’obligació de decretar l’embargament de qualsevol enviament de material militar a un país que comet crims de guerra. Per això les autoritats espanyoles han d’inspeccionar la càrrega d'aquest vaixell i en el cas que es confirmi que és material militar. paralitzar-la”, apunta David Aranda, d’Arrel Advocats, autor de la querella.
La secretaria d'Estat de Comerç, responsable de les autoritzacions d'exportació de material militar, ha respost a l'ARA que no pot saber si aquest material en concret ha rebut autorització ni tan sols si la necessita. Les decisions de la Junta Interministerial que emet aquestes autoritzacions estan emparades en el secret d'Estat.
En saber-se l'arribada del Zim Luanda, l'Ajuntament de Barcelona va recordar divendres al president del port de Barcelona, José Alberto Carbonell, que el ple municipal va aprovar al maig una declaració institucional en la qual instava a impedir que vaixells involucrats en el tràfic d'armes amb Israel atraquin a la capital catalana. En paral·lel, Esquerra, Comuns i CUP també van demanar per carta al conseller de la Presidència, Albert Dalmau, que vetés l'entrada del vaixell.
En un comunicat, el port va dir aleshores que no els consta que cap dels contenidors que transporta el vaixell "vulneri la legislació en vigor", i va assegurar que les autoritats portuàries no tenen competència per "prohibir o condicionar l'entrada dels vaixells" excepte en cas de risc vinculat a la salut pública, la seguretat i protecció de les instal·lacions i el medi ambient. A aquestes declaracions s'ha remès també aquest dimarts la consellera i portaveu del Govern, Sílvia Paneque. Aquest diari s’ha posat en contacte amb Sidenor i de moment no n'ha obtingut resposta.