1.600 joves a la cerca d'una oportunitat per dedicar-se a la música
El 'reality show' 'Operación triunfo' busca concursants per a la seva nova edició
BarcelonaL’Espai Mestral del Port Olímpic de Barcelona era un formiguer de nervis i joves arribats de tot Catalunya i més enllà (alguns de Madrid o de Bèlgica). Aquests dies s'estan fent els càstings d'Operación Triunfo i al de Barcelona un total de 1.600 persones, la majoria joves, esperaven que fossin les deu per començar a cantar davant de l'equip del programa. A l'espera del seu gran moment, alguns aspirants afinaven la veu amb timidesa, mentre que d'altres mantenien la mirada enganxada al mòbil o s’abraçaven amb els seus competidors com si el càsting fos una gesta compartida.
Les proves van arrencar a les deu en punt del matí, tot i que els aspirants eren allà des de molt abans. És el cas de la Paula, que esperava torn des de les 8.30 hores i que s’havia llevat a les 3 del matí per arribar a Barcelona. "Renfe ha anat bé, puntual. Això apunta que el càsting m’anirà bé", deia rient. Els aspirants es podien presentar des de les nou fins a les dues, hora en què es deixaven d'entregar els adhesius que permetien tenir plaça en el càsting. Mentrestant, l'espera a la llarga cua propiciava el naixement de noves amistats.
Els primers aspirants
Els primers a passar van ser els 61 aspirants guanyadors del Passi Prime, seleccionats a través dels vídeos fent versions de cançons i penjats a TikTok amb el coixinet #OTCover. "Hem rebut 13.000 vídeos. Ara entenc l'addicció a les xarxes socials, perquè em ficava al llit i em costava un munt dormir de tant fer scroll. Veia vídeos esmorzant, dinant, a la tarda... Fins i tot hi va haver un moment que l'aplicació em va dir que descansés!", explicava Noemí Galera, la directora de càsting de Gestmusic i de l’acadèmia del programa. "OT és més que un programa de televisió. Si hi ha gent jove que ens està mirant, crec que hem de ser un reflex de com creiem que ha de ser el món: un lloc on tots siguem iguals i tinguem les mateixes oportunitats, on hi hagi respecte", afegia.
Quan li pregunten a Galera quins cantants li agradaria que visitessin l'acadèmia, diu noms com Alejandro Sanz, Rosalía, o els argentins Emilia o Trueno. Amb el nom d'aquest últim no pot evitar fer broma. "Truenos? [Trons] No, avui no. Si us plau, Truenos no", diu. El temps li dona treva i no plou en tot el matí, malgrat els núvols amenaçadors. Amb els nervis i les emocions a flor de pell, els aspirants feien cua, aliens a res que no fossin els jutges i les seves actuacions.
La mecànica del càsting era senzilla: quatre cues sobre catifes blaves, quatre jutges i una sola oportunitat per impressionar-los en vint segons. Si agradava, l'aspirant havia de cantar una altra cançó. Si no, un somriure amable i un "gràcies". Però si el jutge s’aixecava i donava l’adhesiu, tot canviava: crits, llàgrimes, felicitacions dels altres participants i un aplaudiment de la cua sencera. La Maria va ser una de les premiades amb l'adhesiu i convocada a la segona fase. "No m’ho crec, estic molt nerviosa, no m’ho esperava!", exclamava. La cançó que li va permetre el pas a la segona fase va ser You know I’m no good, d'Amy Winehouse, artista que apareix recurrentment en els càstings d'OT. Quina és la clau per aconseguir l'adhesiu? "Que canti bé, que tingui una bona actitud i que hi hagi alguna cosa que després de veure cinquanta aspirants tingui ganes de continuar escoltant aquella veu", sentenciava Galera.
Els aspirants descartats donaven les gràcies i marxaven, no sempre desanimats. Era el cas d'en Pablo. "Només estar aquí ja és un somni complert!", deia mentre s'acomiadava.
Només en poden quedar setze
Els 88 aspirants que van aconseguir el seu adhesiu aquest dilluns, l'endemà havien de presentar-se a la segona fase del càstig, que també es va fer a Barcelona. Per a aquesta nova ronda, s'havien de preparar tres cançons i cantar la primera acompanyats del pianista Pablo Lluch. Per les altres dues cançons, podien triar entre ser acompanyats per instruments sense amplificar, usar música enregistradao cantar a cappella. En totes dues fases la primera cançó que els participants interpreten s'ha de seleccionar d'una llista disponible a Amazon Music. Aquesta selecció s’ha duplicat respecte a l'edició anterior i aquest any hi havia 100 títols diferents.
A més de Barcelona, el càsting d'OT passa per vuit ciutats més arreu d’Espanya: València, Santiago de Compostel·la, Bilbao, Saragossa, Màlaga, Sevilla i Las Palmas de Gran Canària. I l’última ciutat serà Madrid, el 12 de juny. L’última fase de la selecció serà a Barcelona, on s'escolliran els divuit aspirants que competiran a la Gala 0 per entrar a OT 2025 i ser un dels setze alumnes de l'acadèmia musical més famosa de la televisió.