Diari especial

Aquest diumenge, un diari d'artista al quiosc amb Antoni Muntadas

Edició especial de la mà d'un dels creadors més rellevants del nostre país

BarcelonaL’ARA té un compromís clar amb l’art i els artistes i, per això, de manera periòdica, hi col·labora per aportar una altra mirada a la informació del dia, cosa que fomenta un diàleg crític entre el periodisme i l’art. Aquest diumenge presentem una altra edició especial d’artista que trobareu al quiosc i ho fem de la mà d’Antoni Muntadas (Barcelona, 1942), un dels creadors més rellevants del nostre país, que ha escollit com a fil conductor i tema del dossier La construcció de la por.

De pors n’hi ha de molts tipus, i el mateix Muntadas fa més de vint anys que explora com la política i els mitjans les utilitzen per controlar les societats a través d’una dotzena de treballs que ha presentat en diversos països, de l’Argentina a Jordània, passant pels Estats Units i el Marroc. Aquest diari és un altre dels treballs de la sèrie, en un moment en què, precisament, la por és un dels grans temes. A més, l’artista intervé al llarg de tot el diari substituint les fotos per taques de color sobre les quals situa, com si fes acupuntura, les paraules que troba més significatives de cada text: “Ecosistema mediàtic”, “Descrèdit de la política”, “Fronteres”, “Violència”, “120 monuments”, “Refugi emocional”, “Un gat atrapat sense suport”, entre d'altres.

Cargando
No hay anuncios

Muntadas les tria per fer-ne èmfasi, per cridar l’atenció sobre el que signifiquen, per atrapar el lector i fer-li ballar el cap, incentivar-li preguntes i incògnites. És una de les moltes estratègies que fa servir l’artista català en els seus treballs, en els quals molts cops li serveix per girar el sentit a coses que li semblaven òbvies.

Cargando
No hay anuncios

El diari especial d’Antoni Muntadas s’ha fet en directe i fins a l’últim moment, perquè per poder-lo fer l’artista ha convertit la redacció del diari en el seu estudi durant dies. Després de mesos de converses per definir l’estructura i el tema principal, aquests últims dies la seva presència ha estat constant per definir els colors, l’estructura i la tipografia. Per conèixer els temes i parlar-ne amb els redactors i per integrar-se, en certa manera, com una persona més de la redacció.

Dossier 'La construcció de la por'

A més, va ser ell qui va definir el tema del dossier, que és, també, el fil conductor del diari: la construcció de la por. El trobareu dividit en dos grans blocs: d’una banda, el dossier tradicional, amb reportatges i articles que aborden el tema des de diversos àmbits; de l’altra, les històries sobre la por que han fet els redactors a cada secció.

Cargando
No hay anuncios

Aquest diari és, així, una peça més de la sèrie sobre la por en què treballa des del 2005 Muntadas, un artista clau en l’art català dels últims anys, a qui dediquem de manera monogràfica el suplement Diumenge. És un especial, una autèntica obra d’art, que s’ha pogut fer gràcies a la generositat de l’artista; la paciència de la seva col·laboradora, Andrea Nacach, i els seus ajudants; el patrocini del Macba, i la gran professionalitat de tot l’equip de l’ARA, tant de l’equip de gestió com d’una redacció que sempre accepta sense problemes aquests experiments creatius. Especial menció al cap de Disseny, Jordi Olivé, i a la dissenyadora Maria Subirana; al cap de Fotografia, Ferran Forné; a la coordinadora del Diumenge, Maria Labró; al redactor d’art, Antoni Ribas, i a la subdirectora Catalina Serra.