El prestigiós Nieman's Lab ha volgut llançar un conjunt de prediccions sobre com evolucionarà el periodisme aquest 2014 que ara s'enceta. Per fer-ho han consultat una cinquantena d'experts mundials perquè, de manera abreujada, destaquin una sola idea que pot indicar la tendència de l'any. El resultat és un mosaic on conviuen dues idees bàsiques: cal aprofitar al màxim les possibilitats de les noves tecnologies, però per posar-ho al servei del vell periodisme de sempre.
"Més matemàtiques", reclama Tiff Fehr, desenvolupadora web al New York Times. També explica que cada cop el periodisme de dades aportarà més coneixement i que la tasca dels periodistes serà justament descodificar i explicar correctament tot el que posa a l'abast. Cita com a exemple l'espionatge de la NSA destapat per Edward Snowden. Això sí, segons recorda Adrienne Debigare (del Boston Globe), cal fer tota aquesta feina sense erosionar la confiança dels lectors, que poden desenvolupar una reticència global a la informació si senten que sistemàticament la nova era digital ataca contra la seva privacitat.
Entre els que defensen el periodisme clàssic hi ha Amy Webb, fundadora de l'agència WebbMedia. Això sí, segons el seu parer, ha de ser un periodisme arrapat a l'audiència i, sobretot, que sigui capaç d'avançar-se a les seves necessitats. Una altra clau és que cada cop més el consum de mitjans es farà d'una manera menys separada i més barrejada amb la resta de les activitats quotidianes.