Una àvia amb set de venjança: la minisèrie de tres episodis que vol conquerir Netflix
La plataforma estrena 'Dos tumbas', dirigida per Kike Maíllo
BarcelonaCom se supera la desaparició d'un ésser estimat? Per a la protagonista de Dos tumbas, la nova minisèrie de Netflix, només hi ha una via: la venjança. La ficció, de tres episodis, se centra en la Isabel (Kiti Mánver), que dos anys després de la desaparició de la seva neta, l'adolescent Verónica, decideix investigar pel seu compte què va passar i, en última instància, venjar-se del culpable. La sèrie està creada i escita per Agustín Martínez, Jorge Díaz i Antonio Mercero, els tres homes que fan servir el nom de Carmen Mola per signar els seus llibres.
El punt de partida de la minisèrie trasllada l'espectador a episodis recents de la crònica negra espanyola, com els casos de les desaparicions de Rocío Wanninkhof i Marta del Castillo. A Dos tumbas, dues amigues de 16 anys, la Verónica i la Marta, desapareixen durant la celebració de les festes del poble andalús on viuen, Frigiliana (Màlaga), un entorn de cases blanques gairebé idíl·lic. A la Marta la troben sense vida, però de la Verónica no se'n sap res mai més. La falta de resolució del cas fa que les ferides de la Isabel continuïn obertes. Durant els tres episodis de la sèrie, dirigits pel barceloní Kike Maíllo, l'àvia comença una cerca que ràpidament se li escapa de les mans. A banda de Mánver, el repartiment també inclou Hovik Keuchkerian, que dona vida al pare de la Verónica, i Álvaro Morte, que interpreta el pare de la Marta.
Trencant la imatge de l'àvia perfecta
La clau de Dos tumbas és el personatge principal, la Isabel, que desconstrueix la concepció més tòpica de les àvies. "Hi ha alguna cosa en l'escriptura i en la idea motor de la sèrie que té a veure amb aprofitar-se d'un prejudici, de fins on serà capaç d'arribar una senyora de gairebé 80 anys darrere d'una venjança", assenyala Maíllo. A més, la minisèrie també trenca amb el tòpic masclista de les dones com a figura que té cura dels altres, ja que a mesura que avança la trama es fa evident que la Isabel està lluny de la imatge de l'àvia perfecta que es desviu per la família.
Una de les singularitats de la nova minisèrie de Netflix és la durada, molt més curta de l'habitual. Maíllo assegura que és una decisió presa a consciència pels autors, que volien fer un thriller molt compacte i en el qual no hi hagués trames secundàries que distraguessin l'atenció dels espectadors. Aquest format concentrat busca un consum en format marató.
Un altre dels elements sorprenents de la ficció és sentir Álvaro Morte, conegut per haver sigut El Profesor de La casa de papel, fent un accent cordovès marcat, una decisió artística presa conjuntament entre l'actor i Maíllo. I és que, tot i que Morte és andalús, normalment matisa el seu accent. En aquest cas, però, per fer el paper del pare de la Marta, un home amb vinculacions criminals, l'actor va recórrer a la forma de parlar d'una zona que coneix bé perquè hi va viure durant un temps.